• fru kost

hur funkar aurora samtal?

man pratar med en med mkt erfarenhet från förlossning. Du får dra hela din historia och sen kommer ni tillsammans prata igenom HUR ni kan komma vidare. För ut måste ju barnet :)
    Om du vill snittas så pratar ni om det- hur det skulle kännas för dig osv. Vill du inte snittas så kommer ni prata igenom varje skede i förlossningen och hur ni kan lösa din rädsla. Det är jättebra att sitta där och prata. Man får gråta huuuur mkt man vill, och bara att få ur sig alla tankar är såååå skönt!

• fru kost

kan tillägga att man får gå på samtal allt mellan 1 till hur många som helst. Så det är inget som ska lösas under er första tid. Man får tankefrågor med sig hem som man kan fundera över i lugn och ro...

• fru kost

Ja. Jag har gått på det båda mina graviditeter.
    Jag gick första gången eftersom jag verkligen inte ville föda vaginalt. Jag tycker det låter så fruktansvärt hemskt på många sätt. Vilka jag inte ska prata om med dig :)
    Och då fick jag snitt beviljat eftersom jag kände att då skulle jag känna mig trygg.
    Andra grav ville jag på ngt sätt faktiskt föda vaginalt och pratade om detta med aurorakvinnan om alla känslor och gjorde lite deal som innebar extra kontroller och div annat som gjorde mig tryggare.
    Men sen var det så att vattnet gick och inga värkar kom igång så det blev igångsättning. Och under tiden allt pågick blev jag mer och mer panikslagen och när jag fick känna på värkarna så fick jag helpanik. Sen att oddsen att en igångsättning slutar i snitt är ju väldigt hör- speciellt för tidigare snittade. Och med de siffrorna så kändes det ännu mer bottenlöst och meningslöst.
    Så jag krävde att få snitt ist och det blev ju beviljat pga av min historia på aurora och dealen vi gjort.
    Jag tror att de kommer bevilja dig snitt om du bara kör med öppna kort och visar känslor. Jag började gråta hysteriskt på mina samtal bara jag försökte tänka mig in i sitsen att föda vaginalt så hon förstod ju attdet inte var en bra ide att neka :)
    Ochenligt lagen så har du rätt att neka behandlig i vården. Så om du nekar att föda vaginalt så MÅSTE de komma på alternativ- vilket är snitt, och erbjuda dig det.

EmmaPalm skrev 2007-08-09 18:08:06 följande:
    okej, vad bra! bra att du kunde svara så fort! har du gått på aurasamtal? hur gick det sen? som de känns nu klarar jag inte att föda vaginalt, men kan dom "tvinga" mig om dom inte tycker jag har tillräckligt starka skäl?
  • fru kost

så bra :)
    Lycka till med allt!

EmmaPalm skrev 2007-08-09 19:04:26 följande:
    vad bra, då känner jag mig tryggare! tack för dina svar, det känns mycket bättre nu! :)
Svar på tråden hur funkar aurora samtal?