• Etta med kokvrå

TV-serier från sjuttio- och åttiotalet.

Dags för lite nostalgi!
    Vilka tv-serier från sjuttiotalet och åttiotalet minns ni? Note: Larviga såpor som t ex Dallas och Goda Grannar räknas inte! Det ska vara lite mer kvalité.

70-talet:

"Man mot man". (Amerikansk. Spände över både första och andra världskriget och handlade om en karl och hans karriär inom armén. Naturligtvis var det lite kärlek med också).¨

"Makten och härligheten". (En immigrant kommer till USA och slår sig fram inom affärsvärlden under artonhundratalet, naturligtvis går allt åt helvete i slutet)

"Studs Lonnigan". (Minns inte så bra men jag har för mig att det handlade om en snubbe på Brooklyn som försökte göra affärer i tygbranschen. Det var även någon kärlekshistoria med som var dömd att misslyckas från början. Antingen så var det han eller hon som var av judisk härkomst och detta krånglade till allting)

"De fattiga och de rika". (Kommentarer överflödiga)

"Raskens" (Sven Wolters genombrott i rollen som indelt soldat i fattigsverige)

"Hedebyborna". (Långkörarserie som handlade om en bonnbygd i Sörmland under folkhemmets uppbyggnad.

"Onedinlinjen" - Morsan var som besatt. Själv insåg jag inte potentialen.

80-talet:

"Miami Vice". Härlig polisserie som håller än idag. Funderar starkt på att köpa serien på DVD.

"Varuhuset". Gränsfall mellan kvalitetsserie och såpa. Fungerar dock som härligt tidsdokument från en tid när kvinnorna var vackra, musiken härlig och pengarna stod som spön i backen.

"Shogun" (amerikansk)

"Törnfåglarna" (amerikansk)

"Nord och Syd" (amerikansk)

"Mot alla vindar" (Australisk)

"Lackalänga" (Svensk)

"Lycka till" (Svensk)
    Två killar som var intresserade av samma tjej, den ena killen spelades av Benny Haag. En utav killarna som kallades "kilen" hoppade av gymnasiet och börjad jobba som tidningsbud istället. Minns inte hur det slutade.

"Vind för våg" (Västtysk)
    Även denna serie handlade om två unga killar som var förtjusta i samma tjej, den ena killen försökte vara skötsam och sökte jobb medans den andra var en typisk halvgangster.
    Tjejen de båda var förtjusta i hette Elli Grün, den kriminella killen hette Shocker men jag minns tyvärr inte vad den andra killen hette. Båda killarna hamnar i fängelse efter ett misslyckat rån mot en guldsmedsaffär.

Nä, nu orkar jag inte mer! Nu får någon annan fylla på.

• Svar på tråden TV-serier från sjuttio- och åttiotalet.
  • dennis02

Raskens är en serie som alla borde se, så kanske de kan ställa sina i eget tycke miserabla liv i perspektiv mot hur de hade det på den tiden. Kan se på Raskens hur många gånger som helst. Mycket jordnära humor och visdom finns i den serien. Klangen som alkoholist, Oskar som drivs av hämdbegär och svartsjuka/ avundsjuka, prästen som stereotyp för hur dömande präster var på den tiden, Ida som representant för den ärliga och goda kvinnan, Nergårds-Anna som lösaktig och karltokig, billigt fruntimmer (hon är dock nog omtyckt av dagens feminister), Axel som ung och kärlekskrank med med en sträng far, husbonden som bara tänker på sina pengar. rotebonden Elias "sådan far sådan son".

Alla karaktärer har sin motsvarighet i de flesta tider.. en tidlös produktion..

De rika ska fan dela med sig till de fattiga!
  • Yngve

Jag kommer ihåg en serie från sent 80-tal som handlade om en familj med tre barn där föräldrarna, i synnerhet pappa, söp ganska hårt och det äldsta barnet, en flicka i övre tonåren, fick ta stort ansvar för sina syskon. Kommer ihåg att det var en del scener där hon låg i sängen och lyssnade när föräldrarnas fester spårade ur.

Vad jag inte kommer ihåg är vad serien hette....

• detkanskefunkar

Jag minns;

Nord och Syd  (har den på dvd)
    Mot alla vindar (har den på dvd)
    Törnfåglarna
    Raskens
    Utvandrarna
    Floden blev mitt liv
    Lace (har den på dvd)
    Tillbaka till Eden
    Miami Vice
    Lagens änglar
    Magnum
    Uppdrag Singapore (tror att den hette så)

Och så en del barnprogram:

Tårtan
    Anita och Televinken
    Drutten och Gena
    Professor Balthazar
    Dr Snuggles
    Ballongen spricker
    Lilla Blå
    Dårfinkar och dönickar

• detkanskefunkar
    detkanskefunkar skrev 2015-02-10 09:22:42 följande:

Jag minns;

Nord och Syd  (har den på dvd)
    Mot alla vindar (har den på dvd)
    Törnfåglarna
    Raskens
    Utvandrarna
    Floden blev mitt liv
    Lace (har den på dvd)
    Tillbaka till Eden
    Miami Vice
    Lagens änglar
    Magnum
    Uppdrag Singapore (tror att den hette så)

Och så en del barnprogram:

Tårtan
    Anita och Televinken
    Drutten och Gena
    Professor Balthazar
    Dr Snuggles
    Ballongen spricker
    Lilla Blå
    Dårfinkar och dönickar

Åh, jag glömde ju dessa;

MacGyver
    En röst i natten
    MacAhan (har på dvd)
    Hulken
    Allo, allo emliga armén
    Rötter
    V
    Snobbar som jobbar
    Fame
    Adrian Moles hemliga dagbok
  • Nyfikna72

Tycker man att MiamiVice är kvalitet så kanske man ska fundera en eller två gånger på hur man ser på ordet kvalitet........

• Nerfherder
    Nyfikna72 skrev 2015-02-10 09:37:45 följande:

Tycker man att MiamiVice är kvalitet så kanske man ska fundera en eller två gånger på hur man ser på ordet kvalitet........

Fast du begriper väl att inte alls tycker som dig?
  • Paulina P P

Jag såg Varuhuset i somras. Vilken nostalgi! Jag var inte så gammal när den gick men såg nog alla avsnitt då.

Herregud vilka axelvaddar och stora tröjor och pösiga byxor

• Nyfikna72
    Nerfherder skrev 2015-02-10 09:40:59 följande:

Fast du begriper väl att inte alls tycker som dig?

Jo det förstår jag väl men då kan man ju lika gärna skriva att här är serier jag gillar, vilka gillar ni? Nämner man ordet kvalitet och tar med miamivice men ber att få slippa dallas vet då inte jag vad man har för preferenser annat än personligt tyckande. Och då faller ju kvalitetsaspekten iallafall...
  • Nerfherder
    Nyfikna72 skrev 2015-02-10 10:04:57 följande:
    Jo det förstår jag väl men då kan man ju lika gärna skriva att här är serier jag gillar, vilka gillar ni? Nämner man ordet kvalitet och tar med miamivice men ber att få slippa dallas vet då inte jag vad man har för preferenser annat än personligt tyckande. Och då faller ju kvalitetsaspekten iallafall...
    Enligt ditt sätt att tycka, en persons kvalité är en annan persons guld.
  • Nerfherder
    Nerfherder skrev 2015-02-10 10:08:25 följande:
    Enligt ditt sätt att tycka, en persons kvalité är en annan persons guld.
    Blev fel. En persons SKRÄP är en annan persons GULD skulle det vara...
  • Nyfikna72
    Nerfherder skrev 2015-02-10 10:09:04 följande:

Blev fel. En persons SKRÄP är en annan persons GULD skulle det vara...

Jo jag förstår hur du menar men frågan är om du förstår hur jag menar......jag dumförklarar inte ts för att denne gillar miamivice utan mest för dennes kommentar om kvalitet och att man skulle bortse från serier ts inte tycker är kvalitet.
  • Bothilda2

Jag älskade Onedinlinjen när den gick när jag var liten! Verkar nästan lite konstigt nu att jag fick se den för mina föräldrar, för jag kommer ihåg att jag blev väldigt illa berörd av vissa scener - t.ex. mannen som drunknade i säd och mannen som i hög feber såg ett skelett prytt med smycken (som mannen stulit) vid sin säng... Men spännande var det! 

Såg om hela för bara ett par år sedan - och då var det väl mest den snygge och manlige Kapten James Onedin som var behållningen! Skådespelaren, Peter Gilmore, dog i samma veva (som jag såg om serien), och jag tyckte att det var så sorgligt att svenska media inte uppmärksammade detta alls Fast han varit så stor, menar jag. 

Man lärde sig också mycket av serien, om sjömanskap och sjöfart och hur det gick till när ångan tog över från seglen... Jag gillar att utvidga min allmänbildning samtidigt som jag blir underhållen!

• Bothilda2

"Törnfåglarna" minns jag också - älskade den då! Såg om den också för några år sedan, men då såg jag den med helt andra "ögon" än när jag själv var en ung flicka. Jag gillade inte det där, att Father Ralph liksom redan "såg ut" Meg när hon var bara en liten flicka, inte ens i puberteten. Även om han inte gjorde något med henne, så kändes det att det fanns erotiska undertoner redan då. Tyckte även att detta med den gamla tanten (spelad av Barbara Stanwyck) som tittade på prästen på ett erotiskt sätt då han tog av sig sin blöta skjorta, sa insinuerande saker till honom o.s.v., var rätt äckligt nu... När jag var tonåring såg jag bara det romantiska, inte det snuskiga!

• The TARDIS
    JosJos skrev 2007-08-15 10:40:05 följande:

Airwolf - Hawkeye var sååå snygg!
    Par i hjärter - deckare med det gifta paret Hart
    Remington Steele - Pierce Brosnan gör entre
    Lagens Änglar

Airwolf = Stringfellow Hawke menar du antar jag? Hawkeye var med i MASH.
  • The TARDIS
    Airwolf
    The Equalizer
    Knightrider
    V
    Remington Steele
    The A-Team
    Hulken
    Magnum
    En röst i natten
    Skönheten och odjuret
    MASH
    MacGyver
  • Bothilda2

"Snobbar som jobbar" kom jag att tänka på nu! Det tyckte man var häftigt då, men idag inser man ju hur formelartade avsnitten var uppbyggda... 

Svar på tråden TV-serier från sjuttio- och åttiotalet.