TV-serier från sjuttio- och åttiotalet.
Dags för lite nostalgi!
Vilka tv-serier från sjuttiotalet och åttiotalet minns ni? Note: Larviga såpor som t ex Dallas och Goda Grannar räknas inte! Det ska vara lite mer kvalité.
70-talet:
"Man mot man". (Amerikansk. Spände över både första och andra världskriget och handlade om en karl och hans karriär inom armén. Naturligtvis var det lite kärlek med också).¨
"Makten och härligheten". (En immigrant kommer till USA och slår sig fram inom affärsvärlden under artonhundratalet, naturligtvis går allt åt helvete i slutet)
"Studs Lonnigan". (Minns inte så bra men jag har för mig att det handlade om en snubbe på Brooklyn som försökte göra affärer i tygbranschen. Det var även någon kärlekshistoria med som var dömd att misslyckas från början. Antingen så var det han eller hon som var av judisk härkomst och detta krånglade till allting)
"De fattiga och de rika". (Kommentarer överflödiga)
"Raskens" (Sven Wolters genombrott i rollen som indelt soldat i fattigsverige)
"Hedebyborna". (Långkörarserie som handlade om en bonnbygd i Sörmland under folkhemmets uppbyggnad.
"Onedinlinjen" - Morsan var som besatt. Själv insåg jag inte potentialen.
80-talet:
"Miami Vice". Härlig polisserie som håller än idag. Funderar starkt på att köpa serien på DVD.
"Varuhuset". Gränsfall mellan kvalitetsserie och såpa. Fungerar dock som härligt tidsdokument från en tid när kvinnorna var vackra, musiken härlig och pengarna stod som spön i backen.
"Shogun" (amerikansk)
"Törnfåglarna" (amerikansk)
"Nord och Syd" (amerikansk)
"Mot alla vindar" (Australisk)
"Lackalänga" (Svensk)
"Lycka till" (Svensk)
Två killar som var intresserade av samma tjej, den ena killen spelades av Benny Haag. En utav killarna som kallades "kilen" hoppade av gymnasiet och börjad jobba som tidningsbud istället. Minns inte hur det slutade.
"Vind för våg" (Västtysk)
Även denna serie handlade om två unga killar som var förtjusta i samma tjej, den ena killen försökte vara skötsam och sökte jobb medans den andra var en typisk halvgangster.
Tjejen de båda var förtjusta i hette Elli Grün, den kriminella killen hette Shocker men jag minns tyvärr inte vad den andra killen hette. Båda killarna hamnar i fängelse efter ett misslyckat rån mot en guldsmedsaffär.
Nä, nu orkar jag inte mer! Nu får någon annan fylla på.