Inlägg från: MallaMojs |Visa alla inlägg
  • MallaMojs

IVF/PGD-tråden nummer 5!!!

annhan skrev 2007-10-30 13:38:59 följande:
    Här är det väl fortfarande ruta i. Cysta på 3 cm konstaterad idag på vul. Ska fortsätta spraya, sedan blir det nytt vul på tisdag - och troligtvis också punktion av cystan. Så ja.. så ser det ut för mig.
    *kramar* Att det aldrig ska flyta på lite...
    *~~* Cornelia & Izabella 070602 *~~*
  • MallaMojs

Hej alla tjejjer, och speciellt hej och välkommen sagogrynet!! Här hör du hemma!

Din sjukdom låter rätt så lik min, iaf i HUR den ärvs vidare - bara pojkar som blir sjuka (fast mina överlever inte alls länge, ett par år max). Man kan då inte PGD:a för sjukdomen utan gör en könsbestämning istället, men det är guld värt att kunna vara gravid utan ångesten som det innebär (fick avbryta en graviditet med en sjuk liten kille, i vecka 18 för ett par år sedan).

NU sitter jag här med två flickor, vet inte om de är bärare eller ej, men friska är de!

Önskar dig massa lycka till

Annhan - hur går det med allt?

• MallaMojs
    annhan skrev 2007-11-02 08:37:18 följande:
    Malla: På tisdag ska jag göra vul igen och punktera den jäkla cystan. Är nervös, även om det känns bättre efter att Kyoko berättat om sina erfarenheter av punktion. Sen efter det hoppas jag kunna börja spruta! Allt bra med dig och tjejerna?
    Jag hoppas det går bra med punktionen (eller punktering, vet inte vad det heter?) så du kommer igång sedan!! Inser att man haft tur som sluppit strul, men vad jag förstår så är det väl ganska så vanligt att kroppen inte alltid gör som man säger åt den?

Tjejerna fyller fem månader idag och har ätit gröt just Det går bra men jag är lite sådär slutet-på-veckan-trött-på-att-vara-hemma-ensam-med-barnen-deppig
  • MallaMojs
    sagogrynet82 skrev 2007-11-04 20:05:25 följande:
    hur många av er har fått tvillingar genom pdg?
    Jag och Sogo har varsitt par tvillingtjejer!

Jag förstår att det är pirrigt, och en massa nytt, men man kommer snart in i det hela. Ansöker ni om pgd i Sverige eller? Håller tummen!!

Å just ja...vill inte vara "petig" men det heter PGD, inte PDG
  • MallaMojs
    sagogrynet82 skrev 2007-11-04 20:16:34 följande:
    hihi jag blandar alltid ihop det där... förlåt!
    Haha, inget att be om ursäkt för - kunde bara inte låta bli å rätta... TV4-nyheterna sa ju likadant så
  • MallaMojs
    Therese6699 skrev 2007-11-05 09:26:54 följande:
    Goddag tjejer.. jag har inte skrivit på ett tag, men jag följer tråden med spänning. Det är många nya här. Jag hoppas och håller tummarna för er också att det ska gå bra.Nicklas och jag funderar på att möjligtvis skaffa ett barn till, men vi vet inte om vi ska göra PGD eller chansa och ha tre månaders ångest innan vi får provsvar. Det är ju liksom jobbigt på olika sätt... Att gå igenom PGD är ju inte en dans på rosor det heller, men det besvarar ju en oron att embryot inte ska vara friskt i alla fall. Mmmmmm vi får se i framtiden hur vi gör som.Jag hoppas att det går bra för alla er som ligger i behandling och att det slutar i massa fina små bebisar.KramisarTess
    Oj, så spännande. Inom vilken tidsram tänker ni er fler barn då???
  • MallaMojs

Sogo - det räcker med barn för er eller?  Jag tror det räcker för oss, iaf massa år framöver...känns lite sorgligt på något sätt men vi får väl se.

Jag har packat ihop en massa kläder, som kidsen vuxit ur - tänkte skicka lite med barnens bonusfarfar som jobbar i Afrika...känns fint. En hel del sparar jag (utifall att FD får en flicka ) och en del ger jag vidare... Nu börjar det sina i förrådet så jag hoppas vi får en hel del till dopet, annars får mamma Malla ut å shoppa

annhan - imorrn gäller det! Jag håller tummen

• MallaMojs
    sagogrynet82 skrev 2007-11-05 19:43:39 följande:
    hej tjejer!nu händer det grejer här! Har haft kontakt med klinisk genetik här i Norge och ska nu framöver boka en tid för samtal någon gång i Januari. Då har både jag och sambon jobbat ett tag också, känns lite dumt att börja med bebis nu när vi både nyligen fått nya jobb. Men i för så kommer ju detta några månader också. Men alltså vad händer om försöket misslyckas, är det att man inte blir gravid eller får man någon slags missfall??
    Hejhopp, härligt att det händer saker. Känns bra att ha januari att se fram emot...det går ju snabbt dit, speciellt med nya jobb å så.

Varför är ni i Norge? *nyfiken*

Alltså - det behöver inte bli missfall, embryot man får tillbaka kan "gå upp i rök"...
  • MallaMojs
    sagogrynet82 skrev 2007-11-06 08:09:25 följande:
    jag skulle verkligen inte klara av en abort!
    Näe, om man kan undvika det så är det ju så mycket lättare. En del väljer dock att chansa ett par gånger - och en del lyckas också (Nizen ). Jag har testat en gång, misslyckats och det tog nästan knäcken på både mig och min relation till pappa M
  • MallaMojs

Jag blev gravid innan vi fått provsvaret - när vi fick dom så var jag ju bärare av sjukdomen. Då kändes det som om att ja, vi chansar! Men FY vad tiden fram till den sena aborten sniglade sig fram. Jag fick inte till något moderkaksprov förrän vecka 16 (var å testade två ggr innan men det gick inte ), men i regel så får man till det tidigare och kan också avbryta tidigare (men det rör sig oftast om en "tvåstegs").

Jag skulle inte välja, efter detta, att aktivt bli gravid spontant, då jagvet hur man kommer må då... Konstigt att han rekommenderar det (fast de sa detsamma till mig på den genetiska rådgivningen - att vi inte borde lägga "den naturliga vägen" på hyllan helt å hållet då det faktiskt är 75% chans att få ett friskt barn - statistiskt ja )...

Oj, vilket morgonsvammel

• MallaMojs

För er som är intresserade så har jag skrivit en hel del blogg om vår resa - hojta till om ni vill läsa så lägger jag till er i adressboken

Tess - aha, så spännande!!

Jag har ju genomgått både "en chansning" och ett misslyckat PGD-försök och tycker helt klart att det senare är enklare att ta, men det är ju så olika beroende på vem man är. Hade jag inte fått fler försök finansierade (till oss sa de att man gör en bedömning efter varje misslyckat försök) så hade vi såklart chansat på egen hand... Det är ju inte sååå jobbigt om man jämför med att förbli barnlös.

• MallaMojs

iliaca och ingenting - nu kan ni läsa blogg och se lite mer bilder inne hos mig Välkomna!

Jag läste igenom bloggarna tidigare idag - rätt så känslomässig läsning även nu...ja, för mig såklart!

Undrar sååå hur det gått för annahan

• MallaMojs

Ojojoj, ibland är det verkligen helt dött härinne och nu är det världens aktivitet - inte kul (ja, ni vet ju hur jag menar) men ja, vi har ju varandra!

FD - hmm, ajjabajja - är man PGD:are måste man vara liiite mer flitig härinne Kidding!! Hur går det? När är det provtagningsdax??

Annhan - åhh, bra att det gick bra med cystan, men f***n vad segt för dig. Men, allt detta kämpande MÅÅÅSTE ge resultat, typ ett plus om någon månad sisådär Jag hoppas!

• MallaMojs
    sagogrynet82 skrev 2007-11-07 19:08:42 följande:
    Tjejer! Jag har en fråga, vad är det som har varit jobbigt med PGD? många som skriver att det är påfrestande, är det hormonerna, samt misslyckade försök osv? Kram på er!
    Ja, allt Mest jobbigt tycker jag är den tiiid det tar, varje försök tar i regel 2-3 månader...

Sen är det jobbigt med svettningar och vallningar under sprayningen, sprutorna är ju jobbiga i sig (ta på sig själv), väntan på blodprovssvar, äggplocket kan göra liiite ont men är mest nervöst (hur många får de ut, hur många befruktas, hur går det för mannen i "herrummet" ja, en massa sånt...)

...men kommer man väl till ET så (vilket var mitt "mål" under försök två ) så är ju väntan och ovissheten värst.

Haha, så positiv jag låter - men det är ju helt klart värt det...annars skulle jag inte vara här!!
  • MallaMojs
    sagogrynet82 skrev 2007-11-07 19:22:32 följande:
    MallaMojsTack! ÅÅ jag vill så gärna ha bebis, men guud det känns verkligen som en evighet dit! Och jag måste vänta ett tag, har precis fått nytt jobb, med 6 månaders prövotid, vill inte bli på smällen det första jag gör. Tänk om man får sparken? *suck*
    Sparken lär du väl inte få - kan iofs ingenting om Norges jämställdehetspolitik Tiden går ju så långsamt när man "är där" men sedan så VIPS har det gått ett halvår och då kanske ni påbörjar ert första försök (alltså, jag gissar lite bara).

Om de säger nej i Norge, kan ni få göra det i Sverige då?
  • MallaMojs
    Nånting skrev 2007-11-07 20:00:36 följande:
    Mallamojs, tänk att man kan längta efter alla de där biverkningarna man kan få av sprayer och sprutor. Däremot längtar jag inte efter väntetiden efter ET om man nu kommer så långt. Jag har en känsla av att jag inte kommer fungera då.
    Precis så är det - man lääängtar ju efter att få sätta igång. När jag läste bloggen igår så skrattade jag lite åt hur j*vla knäpp jag varit - men det är ju helt normalt att överanalysera minsta lilla och tiden sniglar sig fram

zanila - mitt anda plock gjorde ont, fick be om mer "knark" men jag var på Ikea på eftermiddagen så olika det kan vara. Men, det är bra att vara förberedd!!
  • MallaMojs

sagogrynet - vill inte vara neggo, men det kan dra ut på tiden. Som sagt, det tar 2-3 månader för VARJE försök, och så kör man oftast (vad jag vet?) inte på direkt igen vid ett misslyckande heller... Vi körde ju ett försök innan sommaren, och ett efter sommaren... Hade iofs tur som fick ett försök innan sommaren där - alla ska ju planeras in, man ska få plats vid plock å sådant...

Hur som helst, du behöver ju inte berätta för chefen förrän du är gravid, så det så!! Å grattis till toppenjobbet!

Svar på tråden IVF/PGD-tråden nummer 5!!!