IVF/PGD-tråden nummer 5!!!
FD:
Men du kan ju inte komma in utan att rapportera hur sprutpremiären gick till Här snackar vi ju sprutpremiär och inte kräftpremiär
FD:
Men du kan ju inte komma in utan att rapportera hur sprutpremiären gick till Här snackar vi ju sprutpremiär och inte kräftpremiär
Hejsan tjejer,
Väldans vad lite aktivitet det är i denna tråden för tillfället! Men det är klart med snart bara jag kvar på listan och alla andra antingen redan mammor eller gravida så blir det ju inte så mycket aktivitet
Men inga sura miner för det för det är ju det vi egentligen vill att alla skall sluta som de efterlängtade mammor vi vill vara så att tråden kan övergå till:
"Mamma till ett PGD barn" och eftersom det inte är någon skillnad på att vara mammma till ett "vanligt" barn eller ett PGD barn så kommer väl listan då att skrotas
Ja fast med den här takten så kommer jag i absolut bästa fall kanske vänta samtidigt som ni jobbar på syskon!
Har inte hört något från HS ännu utan går fortfarande och väntar på ett besked om fortsatt behandling.
Hur går det för er som väntar på att göra MKP måste vara väldigt nervöst just nu eller förtränger man och försöker sysselsätta hjärnan med annat? Kanske en dum fråga men måste tänka frammåt att jag en gång kommer hamna där...
Åhhh hur är det med alla mammor? Ser att ni rustar er för hösten Tess men ni andra hur är det med er ?
Tjohoooo vilken aktivitet idag
Klara:
Åhhh aå härligt det låter det liv och den väg du nu påbörjat Två veckor har du nu fått praktisera den nya rollen som mamma och redan har älskligen fått lite rutiner. Åhh du måste lägga upp lite bilder för jag är såååå nyfiken!
FD:
Tack vännen för dina fina ord! Trådens största kämpe nu kryper det närmare. Whoopie, nu hoppade hjärtat över ett slag när jag tänkte på hur nära det är att du är ruvare Ojojoj vad fort det går ibland och ändå tycker ajg att det har varit en lång väntan för dig. Men nu är du ju sååååå nära så jag bara måste le och le och le
Man efterlyser lite mer aktivitet och så! Är ni här igen mina härliga vänner!
Nu händer det grejer minsann Klara lägger upp bilder på August, FD ULar imorgon, Anna har varit till Lund och Apel dyker in from någonstans
Älskar tråden måste jag säga.
Klara:
Som jag redan sagt i din gb - vilken liten prins, han påminner mig om min förlust men faktiskt även vad jag kämpar för - ett alldelless friskt litet barn det ger mig lite framtidshopp...
FD:
Så imorgon är det början på slutfasen Håller alla mina 73 tummar för dig för att de ser massor stora friska livliga villiga underbara ägg minst ett dussin eller två. De andra tummarna håller jag för att det går med kontraktskrivningen.
Usch, sitter här och är nervös för FD. Eller egentligen är jag inte nervös eftersom jag vet att det kommer gå bra men ni vet det ligger i bakhuvudet och inte förrens du kommer in och rapporterar hur många ägg det blev kommer jag slappna av
Det blir ju så mycket verkligare när man själv gjort det en gång då vet man ju vad som väntar!
Nizen:
Mina tankar är med dig också i allra högsta grad! Tänker på dig ofta och funderar hur länge det är kvar till Ul, MKP osv. Väntar bara på att jag skall få gå in och läsa de roliga nyheter som ni så väl behöver men förstår att ni just nu lever i en apatisk väntan där man måste värja sig från de mest naturliga och önskade känslorna i världen - moderskärleken till sitt barn - av ren överlevnadsinstinkt. Tänker iallafall på er och skickar massor av stryke kramar som jag hoppas når fram i oskadad skick.
annhan:
Så tiden går för andra så nu är det dags igen. Säger ett försiktigt litet grattis Men du vilken otroligt fin bild på Filip - vilken fin liten kille han är!
Tess:
Tackar som frågar. Ja vad skall man säga, mest seg väntan. Tror jag förtrycker min oro djupt där inne och så yttrar det sig i ett vemod.
Men såg en klinik i Finland som gör PGD om vi inte får fler försök. Men om vi blir nekade så ja jag vet inte vad jag skall säga till dem då. Kommer liksom svepa fötterna av marken... Orkar inte än en gång få ett barn som är så sjukt att det inte överlever och orkar inte utsätta ett barn för en abort så vad återstår liksom i så fall - jo sälja allt och köpa det utifrån... Ja de vet inte hur bra de har det som bara kan säga:
- Nu skall vi ta och skaffa barn...
Just nu känns det som om jag bara skulle vilja ha ett break. Något positivt som förgyller tillvaron. Frånsett barn är det ju andra saker vi drömmer om som inte slår in och nu med Mike friställd i veckan och måste söka jobb så känns det motigt. Ja det känns tufft just nu livet, man går och undrar när skall det vända liksom... Känner ju djupt inom mig att det kommer att vända men när? Att dessutom inte veta om vi blir beviljade fler försök och i så fall när ja det sätter livet på "paus" och man tänker ständigt när vi fått barn, när vi skaffat hus, när vi köpt hund, när vi flyttat från stan.
Innerst inne så vet jag ju att vi måste själva förändra tillvaron med vi är ju så beroende av de yttre faktorerna. Först göra vårt PGD sedan kunna flytta etc. Men fortsätter det här så måste vi väl bara köpa hund för att röra om lite i grytan
Man blir ju lite avis att läsa om era mysiga tillvaro tillsammans med era barn men samtidigt ger det mig ju hopp kan det vända för er så måste det väl kunna göra det för mig. Tycker det är jobbigt att iom det som hänt har man förvandlats till en tvivlare och det är ju egentligen inte jag - jag brukar ju ha förmågan att kunna tro att allt ordnar sig till slut.
Men men jag kämpar på och snart är det den 19 faktiskt bara 1 vecka kvar nu och jag har ju väntat i 1.5 ¨månader sedan negativt testande så man vet ju att man är rustad med tålamod trots att det inte känns så.
Sogo:
Tack vännen för de uppmuntrande orden Vet ju att de flesta av er har varit i samma sits men det är ju därför man känner sig så trygg här och känner ert stöd.
Sparken:
Den tekniken du frågar om heter PGD-HLA (preimplantorisk genetisk diagnostik-HLA). I de fallen går tekniken ut på att hitta ett embryo som skulle ha rätt förutsättningar för att kunna vara donator till ett syskon som bär på en sjukdom. Man talar om att man skräddarsyr ett embryo men det är ju inte så enkelt. Det handlar mer om att hitta just de embryot med rätt blodgrupp osv. så att de kan donera exv. blod från navelsträng vid förlossningen som skulle kunna läka sitt syskons sjukdom.
När det gäller PGD så handlar det ju endast om att se till att man får ett barn som inte bär på en livshotande sjukdom. Eller åtminstone bara är bärare men inte sjuk i en viss sjukdom.
Förutsättningarna är alltså mycket enklare för ett PGD eftersom det oftast finns något friskt ägg i en äggskörd men att hitta ett embryo som både är friskt samt bär på rätt blodgrupp är ju mindre chans för. Men båda måste sanktionerats av socialstyrelsen och varje fall prövas individuellt och godkänns från försök till försök.