• annhan

IVF/PGD-tråden nummer 5!!!

Tack Malla & Kyoko!!
    Vad vore man utan er? Ni som vet hur det är, hur det känns att vara i en sån här situation.. usch, har inte orkat berätta för så många vänner att vi är på gång nu. Orkar inte med frågorna, de förstår ändå inte. Kanske fel av mig att tänka så..

Kyoko: Jag är rädd inför punktionen. Får man bedövning? Läkaren som gjorde vul på mig idag sa att det är som ÄP. Fast utan bedövning, eller? Hoppas att min man kan komma loss från sitt jobb och vara med mig i så fall..
    Låter ändå hoppfullt att du fick ut 15 ägg ändå, trots cystan!

Kram!

• annhan

Mer gnäll från mig.. sorry tjejer!

Alltså. Idag har jag haft NOLL motivation att plugga. Läser en kurs i javaprogrammering nu, och har en hyfsat maffig uppgift att ta mig an. Borde ha börjat idag, men ja.. jag hade ingen ork alls. Ingen drivkraft. Hur peppar man sig själv sådana här dagar? Nu är det inte hela världen - hinner ju plugga imorgon och resten av veckan. Men ändå. Blir så arg på mig själv när jag blir helt "lamslagen" och apatisk - nästan.
    Sen ringer jag min man och förklarar läget. "Vad jobbigt" säger han.. Då blir jag nästan förbannad. Han vet ju inte hur det känns! Han har ju inte sprayat 6 veckor (eller mer, har nästan tappat räkningen ) och han har ju inte gjort vul och fått dessa motgångar... åh.. Visst han är ju "inblandad" också förstås. Men det är ju jag som genomgår allt detta jobbiga nu. Det enda han behöver göra är ju att lämna sitt bidrag i burken, när/om det blir dags för plock....

Nej nu ska jag skärpa mig. TÄNK POSITIVT, ANNA!! Hmmpf..

Tack för att jag fick gnälla..

• annhan

Kyoko: Åh, det känns som en lättnad att läsa ditt svar, din upplevelse av punktionen. Jag ska tänka framåt nu, och inte bekymra mig för det som komma skall. Det känns bra att vi fortfarande "får vara med" i leken, trots dessa motgångar. Jag känner mig - precis som du skrev - som en besvärlig patient. Men, det är ju deras jobb. Jag kan bara fortsätta spraya nu, och invänta tisdag.

• annhan

Kyoko & Nizen: På tisdag ska cystan punkteras. Den ömmar allt mer, så jag antar att den växer och frodas. Men förhoppningsvis blir allt okej efter punktionen. Ni får gärna hålla era tummar tjejer!!!

• annhan

Malla: På tisdag ska jag göra vul igen och punktera den jäkla cystan. Är nervös, även om det känns bättre efter att Kyoko berättat om sina erfarenheter av punktion.
    Sen efter det hoppas jag kunna börja spruta!
    Allt bra med dig och tjejerna?

• annhan

Sagogrynet: Välkommen hit! Vilken jobbig sits. Trist att Norge förbjuder PGD, verkligen trist. Men som Kyoko säger så borde det inte vara någon omöjlighet att få hjälp här i Sverige. Hoppas myndigheten beviljar din ansökan!

Annars finns möjligheten att göra det i Danmark, Finland & England också - privat. Fast det kan ju bli rätt dyrt.

Varmt lycka till med allt!!

• annhan

Sagogrynet: Angående tvillingar så är chansen 25% om två befruktade ägg återförs.

Trevlig helg allesammans!
    Idag mår man som man förtjänar...var ute och drack lite väl mkt igår..
    kram.

• annhan
    sagogrynet82 skrev 2007-11-06 08:09:25 följande:
    jag skulle verkligen inte klara av en abort!
    På något mysko sätt klarar man mer än man tror. Fast alla är ju olika. Vi har chansat och fått avbryta. Det är ingen dans på rosor, inget man önskar någon. Fast om vi inte skulle bli beviljade PGD hade vi chansat igen - helt klart. Den här hormonkarusellen är inte heller en dans på rosor, jag har haft skitjobbigt hela denna behandling. Idag ska jag in till kliniken och eventuellt punktera min j-a cysta.
  • annhan

Sagogrynet: Ge inte upp, var envis och tjata. Förklara att ni inte klarar av en sen abort med allt vad det innebär. Är det ett etiskt problem för de du har varit kontakt med? Eller är det en kostnadsfråga? För jag menar ett tvåstegsavbrytande är ju inte gratis för staten heller.

Kram!

• annhan

sagogrynet:
    Vid äggplock så kommer man till sjukhuset tidigt på morgonen. Mannen lämnar sitt bidrag, och man får själv smärtstillande tabletter (citodon och alvedon har jag för mig) i förebyggande syfte. Man får också en kanyl i armen. Sedan när det blir dags får man komma in i "plock-rummet", mannen är förstås med också.

Man får kraftigt lugnande och smärtstillande medel i kanylen. Läkaren tvättar slidan med något desinfektionsmedel, och lägger en bedövning i slidtoppen. Det känns inte när man fått något i kanylen. Därefter går läkaren in med en lång nål genom slidväggen (nålen leds in med hjälp av ultraljud) och därefter punkteras varje äggblåsa och innehållet sugs ut. Man kan följa alltsammans på en stor tvskärm, väldigt fascinerande. Lab-personal tar hand om innehållet i äggblåsorna och letar reda på äggen. Hela äggplocket tar väl ca 15-20 min - tror jag. Var så groggy att jag inte hade någon tidsuppfattning..
    Man får ligga kvar ett tag efter plocket.

Äggen befruktas (oftast med mikroinjektion - ICSI - har jag för mig) och sedan görs en genetisk analys (man tar en till två celler från ägget) efter ett  dygn (rätta mig om jag har fel, det var ett par år sen sist ) för att se vilket/vilka ägg som är friska respektive sjuka. Återföring av ägg brukar ske antingen dag 4 eller 5 efter äggplock. Då får man tillbaka ett eller två ägg (om något friskt finns, det är tyvärr inte alltid det finns) genom en kateter som förs upp. Återförandet är helt smärtfritt.

Gravtest görs ca 14 dagar efter plock, lite beroende på hur många dagar äggen odlades.

Hoppas du blev lite klokare..

• annhan

Hej tjejer!
    Det gick väl okej idag. Cystan är nu borta, men slemhinnan i livmodern var ännu för tjock för att jag skulle få starta med sprutor. Det var säkert cystan som spökat! Fick ytterligare en injektion progesteron, de vill att jag ska blöda än en gång.. suck! Men men. De var ändå hoppfulla. Tog ett blodprov också, och ska ringa imorgon för att få veta värdet på det. Men jag står väl stilla på samma ruta tills blödningen kommit.

Ett alternativ skulle vara att fortsätta med sprutor, plocka ägg och frysa de befruktade ägg som är friska (om det skulle finnas), men läkaren ville helst att vi skulle köra med färska för oddsens skull.

Tack för omtanken, Malla!!
    Kram.

• annhan

Ringde IVF-enheten idag. Östradiolvärdet låg igår på 216, way too much med andra ord. Det ska ligga under 100 för att man ska vara nedreglerad. Men - det sjunker väl sakta men säkert nu då cystan är puts väck. Hoppas jag!! Tack för er omtanke tjejer. Det värmer ska ni veta.

Zanila: Ah, ja just ja - dag 3 efter ÄP stämmer nog ang. biopsin av 2 celler för diagnostik. Har glömt bort det där, speciellt detaljerna..

Hoppas ni alla får en riktigt bra dag!

FD, vad kul att "se" dig här inne! KRAM på dig - och såklart KRAM till alla PGD-tjejer här i tråden. Ni är bäst!

• annhan
    Nizen skrev 2007-11-07 07:12:15 följande:
    Ja det var märkligt! För exakt den informationen fick vi av genetiskern på genalbbet, att ICSI utförs för att DNA rester inte ska kunna förvirra slutresultatet på proverna.
    Jag har också fått samma info ang. ICSI. Plus att de sa att ICSI ökar antalet befruktade ägg och förbättrar därmed oddsen för att få fram friska embryon.
Svar på tråden IVF/PGD-tråden nummer 5!!!