• iliaca

IVF/PGD-tråden nummer 5!!!

Zanila:
    Jag ska kolla upp det där med Göteborg. Det passar oss bättre om vi får komma dit istället för Stockholm. Tack för länk och namn på barnmorskan.

FångaDagen:
    Du (liksom andra här) har verkligen haft en tuff skaffabarnresa. Jag hoppas av hela mitt hjärta att det blir ett lyckligt slut på din graviditet den här gången. Innan jag började min utbildning , läste jag på komvux. Jag tänkte läsa där i ett år och sen direkt läsa vidare. När året gått bestämde jag och mannen oss för att skaffa barn tillsammans. Då beslutade jag mig för att läsa på komvux i en termin till och sen föda barn. Trodde jag. Jag blev snabbt gravid men fick missfall i vecka 14. Vi gav oss på nya barnförsök men de resulterade bara i nya missfall. Jag fortsatte att läsa på komvux för jag ville ha barn före utbildningen. Tiden gick och tillslut hade jag läst 3 år. Det kändes som om jag stod och stampade på samma fläck hela tiden. Tanken kom att jag och mannen kanske aldrig får ett barn tillsammans så jag började min utbildning för drygt ett år sen. I våras fick jag reda på min kromosomavvikelse. Det har varit ganska tufft att läsa efter det. Tankarna är ju på ett helt annat håll och vi har inte ens börjat med behandlingen än. Men det är som du skrev: om man inte lyckas att få barn så har man iallafall ett arbete som man vill jobba med.

• iliaca

Lever mitt liv med tålmodig väntan. Min remiss kom ju som sagt bort! I onsdags ringde dom från kk och de tycker att det hela är väldigt konstigt. Min remiss skickades till rmc 16 juli. Nog borde den ha kommit dit vid det här laget? Den som jag pratade med skulle ta upp det med min läkare i torsdags. Nu väntar vi på att läkaren ska skicka remissen på nytt till rmc. När remissen kommer fram till rmc så skickar de en bekräftelse till oss. Hoppas att den kommer med posten idag!!! Fick reda på min kromosomavvikelse i våras och när det blev tal om pgd sa min läkare att här skulle inte förspillas någon tid. Ibland undrar jag om det kommer bli någon pgd över huvud taget. Kommer då och då på mig själv med att planera för en framtid utan bebis. Ja, jag förtränger väl det hela för att hålla känslorna på plats. Men kanske, kanske kommer brevet från rmc idag...

• iliaca

Magnolian:
    Intressant med infon från Schweiz. Jag har inte fått höra det här alls här hemma. Vi har fått rådet att om vi orkar så kan vi ju fortsätta försöka skaffa barn på naturlig väg tills det är dags för pgd. Efter ett halvårs uppehåll i försökandet har vi nu börjat med halvhjärtade försök igen, men jag är rädd för ännu en graviditet som leder till missfall. Tänk om det stämmer som ni fick höra i Schweiz - att graviditeterna får allt svårare att fästa efter missfall. Då borde det bli större risk för misslyckade pgd behandlingar om man har haft många missfall? Jag har också barn sen innan. Två stycken. De kom till utan några som helst problem och det verkar ju inte som om vi haft procenten på vår sida då heller. Jag vet dock inte om de har ärvt min translokation. Nu, med min nya man har det varit 100% misslyckade graviditeter. Samtidigt som jag längtar efter att sätta igång med pgd så är jag rädd för nya misslyckanden. Jag har ju förstått att risken för att det inte går vägen med pgd är stor. Hur länge till orkar man? Kramar!

• iliaca

Förresten, det kom inget brev idag heller. Grrrrr....

• iliaca

Magnolian:
    Då är det inte så lyckat att man har haft nio missfall enligt Schweiz. Visserligen har sex av mina missfall varit i vecka sex-sju och då påverkas livmodern kanske inte lika mycket. Ja, man griper ju efter varje halmstrå och slutar aldrig att hoppas på ett lyckligt slut. Genetiker och läkare har sagt till mig att pgd är något som är enormt jobbigt att gå igenom. Men de tillade att om man har har några hundår bakom sig med upprepade missfall upplever man kanske pgd som en någorlunda lätt behandling. Men det gäller väl om behandlingen lyckas antar jag. Annars blir det ju ytterligare ett misslyckande som man ska tampas med. Jag förstår att ni tvekar.

annhan: Jag håller tummarna för dig!!!

zanila: Det är konstigt med alla remisser som har kommit bort. Tänk om vi hade varit cancerpatienter? Om inte brevet har kommit till fredag ska jag ringa rmc. Då har det ju gått mer än en vecka till. Skönt att allt flyter på som det ska med din bebis!

• iliaca

Jag har råkat ut för folk som inte kan begripa vad jag ska med ett barn till, jag har ju redan två. Räcker inte det? Men min man har inga barn och det vet dom om. Jag fattar inte varför dom tycker att jag ska vara så självisk och inte alls bry mig om min mans situation. Sen finns dom som tjatar över att jag har ju två friska barn och det ska jag vara glad över. Ja, jag är glad, men barnen kan ju ha ärvt min translokation. Det gör mig ledsen. De är inte kollade ännu. Några har sagt till mig att det här med balanserad translokation, de är väl inget. Nu vet jag ju varför jag får så många missfall och att det finns behandling. Det är ju mycket värre att inte veta, tycker dom. Ja, jag har fått en förklaring men allt det här har tagit väldigt hårt. Jag önskar jag hade ett fel som går att rätta till och som inte kan gå i arv. Man är frisk, men har en "sjukdom" och jag känner mig inte hel invändigt. Jag vill även tillägga att det finns människor med stor förståelse och som är helt underbara i vår situation. Så, nu har jag oxå fått kräka ut lite känslor! Kramar

• iliaca

Dom ringde från rmc idag! Vi ska dit på möte 23/10. Nu känns det som om det hela rullar igång.

• iliaca

Ja, dagarna flyter fram i rask takt. Snart är det tisdag! Är ute på praktik inom min utbildning så jag har mycket att fylla hjärnan med just nu. Men på kvällarna blir det mycket tankar på det kommande mötet. Jag längtar dit, men är samtidigt lite nervös. Tänk, om allt vill sig väl är vi kanske igång med behandlingen om några månader.

Nizen: Jag håller oxå tummarna för dig!

• iliaca

Anna73: Jag håller även tummarna för dig!

• iliaca

GRATTIS Nizen!!! Vilket underbart besked!

• iliaca

Idag var vi äntligen på rmc och träffade vår läkare och en genetiker. Nu ska det skickas remiss till Stockholm. Kanske börjar vår behandling efter jul någon gång. Innan har allt det här med pgd varit något som har legat längre fram i tiden, men efter idag känns det som behandlingen är nära. Vi kommer verkligen att gå igenom behandlingen! Lycklig!

• iliaca

Nizen: Lycka till med högskoleprovet. Då blir det en lördagskväll i trötthetens tecken. / iliaca

• iliaca

Hej allihopa!
    Sitter och pustar ut efter ytterligare en intensiv praktikvecka. Väntar tålmodigt (för det har man lärt sig) på ett brev från Stockholm. Min läkare sa att de är duktiga på att skicka ut snabba remissvar, men ännu har det inte dykt upp något. Det har gått 1,5 vecka sedan remissen skickades in och vi skulle visst ge dem 4 veckor på att svara. Tiden flyger iväg men när det gäller väntan för att komma vidare med behandlingen känns det som tiden står stilla! När brevet väl kommer börjar väntan för att få sätta igång med pgd:n. Hoppas att den väntan bara blir tre månader. Nu när allt är klart vill man ju sätta igång direkt. Hur många försök har ni andra fått beviljade? Vi har fått tre. Har ju förstått att det skiljer sig åt beroende på var man bor här i landet, både när det gäller antal försök och vad man får betala. Det är för jäkligt!

Sagogrynet: Välkommen! Det är inte så länge sen jag själv hittade hit och jag har bara gott att säga om den här tråden

annhan: Lycka till på tisdag!

Tjejer, ha nu en trevlig helg! Kramar iliaca

• iliaca

Gokväll!
    Min läkare sa att vi får tre försök, men om det behövs fler och om man orkar gå igenom ytterligare behandlingar hoppas jag på att vi får fler beviljade. Man kan ju alltid försöka. Men jag tänker dock som ni andra och inriktar mig på försök nr 1. Om det inte lyckas så får vi se då hur vi ska gå vidare. Men nu till en fråga som jag funderar över: Jag frågade läkaren om hur många ägg som sätts tillbaka och hon svarade bestämt att det är ett. Men är det inte så att ni som har gått igenom pgd har fått satt tillbaka minst två ägg? Ska tillägga att min läkare har vid ett tidigare tillfälle sagt att hon inte är så hemma i det här med pgd men hon har stor erfarenhet vad gäller ivf. Känner mig förvirrad och undrar om läkaren gav mig rätt besked. Kramar!

• iliaca

Mallamojs, jag vill gärna också läsa din blogg.

Zanila, tack för svaret på min fråga angående embryoåterföring.

• iliaca

Oj,oj, tryckte visst på fel knapp och skickade in ett tomt inlägg.Så det kan gå. Hoppas att ni alla har en bra onsdagkväll./iliaca

Svar på tråden IVF/PGD-tråden nummer 5!!!