• Sogo

IVF/PGD-tråden nummer 5!!!

Skål själv Kyoko SJälv har jag inte tagit ett glas rödvin utan en halv sömntablett eftersom jag har sovit urdåligt de 3 senaste nätterna. Tjejerna är inne i värsta separationsångestfasen (enligt alla barnpsykologer, som inträffar vid ca 8-9 månader). De sover otroligt stökigt just´nu och jag har svårt för att somna när jag vet att jag MÅSTE sova. Har också svårt att somna om ibland när man har varit och petat i en napp. Men ngn gång då och då tar jag en halv sömntablett och då sover jag som en prinsessa. . Behövs ibland för att man ska orka med dagen då sonen är förkyld och hemma från dagis.
    Inte meningen att gnälla - bara en liten reflektion från vardagen.

Puss och kram på er och lycka till i morgon FD. Vi håller tummarna för att det blev ett friskt toppägg att sätta in. God natt!

• Sogo

Åhh, FD, blir sååå glad. Får också ståpäls.
    Vi gör allt vi kan för att de ska gå vägen. Typ håller tummarna, knackar i väggar, fingrarna i kors och tillbedjer högre makter . Vem vet - kanske tredje tjejtvillingparet i denna tråd?

• Sogo

Erka: Jag har också en balanserad translokation med mång mf/ma i bagaget. Vi har fått allt i vår behandling betalt av landstinget, så det var nog bara din läkare som inte riktigt hade koll. VIsserligen så är det olika mellan olika landsting, bor själv i Sthlm.
    Vi har fått 4 helt finansierade försök, trots tidigare syskon. Så tycker inte att det borde vara några problem.

FD: Håller tummarna i dag också. Min absolut första graviditetskänsla var efter bara 6-7 dagar ett slags nyp bak i svanskotan samt en känsla av att man kände av livmodern - liksom lite spänd. Så har ddet varit i alla mina graviditeter. Men du har säkert dina egna kännetecken.

• Sogo

God morgon, nu är det lite mer liv i tråden igen. Kul!

Annhan: Skönt att vara igång. Och man är ju glad så länge man slipper känningar av sprayen. När ska du till HS och ta blodprov?

Erka: Ring, ring, ring.

FD: Hmm, hur känns det idag då?

Kyoko: Du är vår egen PDG-terapeut som alltid har så mycket visdaom till oss andra i tråden.

Själv är jag förkyld, men hör väl till årstiden. Kram på er.

• Sogo

Zanila: Välkommen till tråden - bättre sent än aldrig!

Du och jag har en tämligen snarlik bakgrund - då jag också har en balanserad translokation som upptäcktes vid en missfallsutredning. Vi lyckades på vårt 4:e försök, och landstinget var inte snåla mot oss heller. Och vi är SÅ lyckliga.

Fantastiskt underbart för er att ni äntligen har lyckats.

Återigen välkommen hit.

FD: Nå?

Kyoko: Berätta mer, vad händer?, Hälsingland here we go, eller?

Apel: Skönt att var i gång igen. Hör av dig om du behöver peppning.

Nizen: Hur går det??

Klara: Har du fullt upp eller?

Annhan: Har du fått några känningar än. Lite klimakteriekärring kanske?

Här sover de små ute i vagnen och jag håller på att göra lite helgfint i hemmet. Det innebär att försöka skapa gångstigar bland leksaker och dammråttor samt torka av köksbordet .

• Sogo

Rom är HELT fantastiskt. Jag blir så avundsjuk.
    Jag o gubben har hela tiden sagt att det blir nästa vuxenresa. En långhelg i Rom. Ska bara se till att leasa ut alla barnen.
    Kanske i vår.

Ha det så bra Kyoko!

• Sogo

Grattis Fia! Gött.

Själv sitter jag här och har lite småtråkigt. Lite energilös!
    Så kan det var ibland....

• Sogo

Tess: Hmm, låter märkligt att ni inte fick veta. Skulle tro att er läkare t o m gjorde fel. Det är ju ändå en "sjukdom" som man bär på som i allra högsta grad kommer påverka en när man tänker skaffa barn. Jag tror t o m att det är ens plikt att informera om man bär på sjukdomsanlag. Alla våra barn är bärare av min translokation och de kommer få problem när de tänker skaffa barn. Nu när det vet om de kan de ju söka upp sjukvården direkt.

• Sogo

Magnolian: Måste ändå säga att mf/ma inte går att jämföra med att tvingas göra en abort, och föda fram barnet. Det är det absolut värsta jag har gjort och skulle aldrig utsätta mig för risken igen.

Efter 4 missfall så stöttes inte fostret ut men hade ändå en obalanserad translokation - och jag fick då göra en sen abort. Inget att rekommendera. Fruktansvärt. Det finns fler här inne som har gjort det.

Om man gör PGD så kommer man ju runt problematiken.

TYcker att det kanske beror lite på vilken sannolikhet ni har att få friska ägg/missfall. Är det 50% så kanske man törs chansa igen. Men, men, det där är ju olika från person till person.

• Sogo

I teorin, om sannolkihetslagarna styr, så går det att få ägg med normal kromosomuppsättning.

MEN, det är något annat som styr, men man vet inte vad.

Jag har totalt blivit plockad på mängder med ägg, och 64 ägg har delat sig och blivit analyserade. INGET av dessa har varit friskt, 10 har varit balanserade translokationer, och resten obalanserade.

Vet inte om det är olika beroende på vilka kromosomer det handlar om, för mig 6 och 22.

Svar på tråden IVF/PGD-tråden nummer 5!!!