IVF/PGD-tråden nummer 5!!!
Hej, har inte skrivit här innan, men hittade tråden och kan inte låta bli. Jag har gjort 5 IVF-beh med PGD efter att missfallsutredning visat på en balanserad translokation och är äntligen gravid. Nu var det inte det jag tänkte skriva om.
Erka - Jag tycker inte att du bara ska ge dig och acceptera det idiotiska svaret du har fått om att du kan få pgd-analysen finansierad men inte ivf:en. Dom kan ju inte fatta vad dom pratar om. Jag blir så arg att jag nästa spricker när jag hör det. Jag har fått samtliga mina försök finansierade av landstinget. Enligt dom (skåne) var jag precis lika berättigad till ivf som alla andra barnlösa par som genomgått fertilitetsutredning. I vårt fall var det ju dessutom helt uppenbart varför vi verkligen behöver det, precis som det är för dig.
Du behöver ju göra ivf:en eftersom du inte kan få en graviditet att överleva. Hur kan det anses som mindre berättigande än att tex vara oförklarligt barnlös. Där finns det ju inte bevis för att man inte kan bli gravid (tycker naturligtvis att alla oförklarligt barnlösa ska få ivf) så med den logiken borde man ju bara fortsätta försöka då. För det är ju faktiskt samma sak de säger till dig. Att du ska fortsätta försöka, kanske få missfall på missfall, behöva göra fostervattensprov eller dylikt och bara våndas vid varje graviditet.
Ja, du får ursäkta, du vet ju allt detta själv men jag blir bara så ARG. Stå på dig. Visa att andra landsting inte resonerar lika och var en nagel i ögat på dem. Jag önskar jag kunde gjuta mod och hopp i dig. Lycka till iaf.
Zanila