• iliaca

IVF/PGD-tråden nummer 5!!!

Hej! Jag är ny här och vill hänga med er här på IVF/PGD-tråden. I våras fick jag reda på att jag är bärare av en balanserad translokation (kromosom 1 och 11). Efter fyra år med ett antal missfall fick vi nu en förklaring till våra skaffa barn problem. Nu väntar vi på en kallelse till ett möte där remisser ska ordnas till pgd-behandling. Det känns skönt att ha hittat er som är i samma situation. Det är lätt att känna sig ensam och man har ju många tankar och funderingar. /iliaca

• iliaca

Vår läkare sa att vi kunde vänta oss en kallelse i slutet av augusti. Den har ännu inte dykt upp. Har ringt kollat.Mötet ska äga rum på reproduktionsmedicinska kliniken och vår läkare har skickat dit ett brev ang oss. Kommer inte kallelsen snart så ska jag ringa dit.

• iliaca

Jag bor utanför Lund och mötet med läkare och genetiker ska vara i Malmö.Ja, hoppas... Grattis till dina töser!

• iliaca

Oj, Malmö ja blev en länk. Det var ju inte meningen.

• iliaca

Kyoko:
    Jag ska ringa rmc imorgon. Hoppas att remissen inte är på villovägar. Även om man har fått en ängels tålamod så är det ju skönt om något går smidigt. Jag håller tummarna för dig att du får besked i början av nästa vecka. Då är det bara ett fåtal dagar kvar...

• iliaca

Tack för alla välkomnanden! Det känns som det är många här som förstår varandra och jag känner mig välkommen på den här tråden.

• iliaca

Ni som har gått igenom PGD, är det någon av er som har studerat under tiden? Hur har det då fungerat för er? Jag pluggar och är snart halvvägs i utbildningen (drygt 1,5 år kvar). Går det att kombinera? Vår läkare o vår genetiker har sagt att det är väldigt jobbigt att gå igenom PGD. Det kräver ju en hel del av en när man läser oxå. Jag vill såååå gärna ha båda. Fast väntetiden till PGD är kanske lång. Hinner kanske gå färdigt skolan först. I nuläget väntar vi på tid till ett möte för att skicka remisser till Stockholm. Hur fort har det gått för er efter att remisserna har blivit skickade?

• iliaca

Det låter ju som det ska gå att kombinera både skola och behandling. Det blir väl någon tur till Stockholm men är de bara på ett par dagar var så missar man inte så många föreläsningar (dom e ju guld värda). Läste någonstans att det var viktigt att inte vara stressad och pressad under behandlingen och det är ju vardagen i skolan. Jag tänkte oxå ta ett sabbatsår om behandlingen lyckas(om det blir nån behandling. Man vågar inte lita på det förrän den är igång).
    Kyoko:
    Jag ringde idag till rmc för att kolla så att min remiss hade kommit till dem och gissa vad: remissen är inte där. Jag har ju kollat med min läkare innan och fick där beskedet att de skickat den för en tid sedan. Och nu är den alltså borta! Tiden bara går o går... man blir ju inte yngre för var dag som går.

• iliaca

Kyoko: Jag försöker att tänka att allt löser sig till slut. Man har ju fått vänja sig vid att saker och ting strular. Visst blir tillfället inte bättre när man börjar jobba. Man lär väl få visa framfötterna och kämpa för en fast anställning. Åren har ju gått och längtan efter bebis är enorm. Så nu hoppas jag att remissen kommer tillrätta och att vi kan komma igång.

• iliaca

Zanila: genetikern sa till oss att PGD bara utförs i Stockholm när man har balanserad translokation så vi har väl inget annat att välja på. Hade såklart varit bättre att få göra det i Göteborg. Jag hoppas att vi får komma igång snart. Men först ska vår försvunna remiss hittas och sen ska vi få klartecken för behandlingen.

MallaMojs: Ja, tiden springer verkligen iväg! Rätt som det är så är barnen tonåringar. Mina två barn är snart där och jag fattar inte hur tiden har kunnat gå så fort. Det gäller att ta många foton så att man kan gå tillbaka i tiden då och då och njuta, speciellt när tonårsupproren sätter in...ha,ha!!

Svar på tråden IVF/PGD-tråden nummer 5!!!