• m00min

Österbottniska tråden 10

Bortges- Flicka 13 ½ månader

Vill naaan ha? Hon e no grömt billi nu.............. Ska di vi deher åldern ha na separationsångest eller na dylikt?? Hon ska bara vara i famne eller breiver me HEILA tiide... råmar å skriker å biter å e allmänt otrevli. Å jag borde få ivägskicka min examensarbeitsplan ti skola....

• m00min

carmela- tyvärr så gäller int erbjudande nameir!

hon ha sovd in ida å så ropa hon "mamma" tå hon vakna, ja for å ta åpp ennar å fik en puss så nu e hon heeeeilt fölåten

• m00min

Å ja e vaken! Grattis lilla my!

På tal om knarå bååna så ja håka att hon ha fått 2 kindtand så nu veit ja va e beror på!

• m00min
    svirvel skrev 2007-09-14 12:50:24 följande:
    från d ena ti d femte...Når byri man märk om båni e höger- ele vänsterhänt?
    "Vid vilken ålder vet jag om mitt barn är vänsterhänt?
    Det är inte ovanligt för småbarn att inte ha en dominant hand eftersom alla utvecklas i olika hastighet. De flesta barn använder inledningsvis bägge händer och visar sällan någon preferens innan 7-9 månaders ålder. Vid omkring 18 månaders ålder använder många barn en hand konsekvent. Emellertid är det inte ovanligt för barn att inte visa någon tydlig dominans så sent som vid 3 eller 4 års ålder.
    Generellt sett gäller att ju tidigare ett barn uppvisar en tydligt dominerande hand, desto mer dominant kommer den handen att bli. Det kan också vara så att om ett barn inte visar någon tydlig preferens förrän sent i utvecklingen, trots att fingerfärdigheten ökar i takt med att hjärnverksamhet och koordinationsförmåga utvecklas, så kan det bero på att barnet obehindrat kan använda bägge händer.

Majoriteten av barn har en bestämd skrivhand vid 5 års ålder, men hjärnverksamhet och koordinationsförmåga utvecklas fortfarande och även utvecklingen av en dominant hand kan fortskrida fram till 9 års ålder. Oavsett vilken hand som börjar dominera hos ett barn är det viktigt att låta utvecklingen fortskrida obehindrat, eftersom barn på naturlig väg kommer att föredra den hand som är bäst lämpad att utföra handlingar med, i takt med att hjärnan utvecklas. Om ett barn ännu inte har utvecklat en dominant hand när de börjar i förskola, kan man följa deras utveckling genom att iaktta följande steg:

Vilken hand de använder för att sträcka sig efter leksaker och kritor som ligger rakt framför dem.
    Vilken hand de föredrar att äta med (oavsett om det rör sig om att äta med fingrarna eller sked).
    Vilken hand de föredrar att vispa med när de hjälper till att baka. De flesta vänsterhänta vispar motsols.
    När de ritar eller försöker forma bokstäver föredrar flertalet vänsterhänta att utgå från höger sida, bort från kroppen mot vänster, vilket är en mer naturlig rörelse för en vänsterhänt.
    När vänsterhänta barn experimenterar med leksaker och verktyg försöker de ofta skruva saker motsols, till exempel i motsatt håll till gängorna i en skruv, eller genom att vrida upp en leksak genom att vrida tillbaka den!
    När de står på ett ben har de bättre balans på vänsterbenet. När du hjälper dem att klä sig, trär de gärna på sig höger byxben först.
    Vilken hand borstar de tänderna/håret med? "
  • m00min

Imoron ska ja ti hesa Ha int viri ti na saan maj 2006, får si om ja hittar ti skola nameir!

• m00min

Hej! Nu är jag hemma från min hesavisit, ni har skrivit igen tycker jag

Beibikär- vi ha just byggd garage men vi ha teji material från eiji skoji, kastelli rita på samagang som huse.

Svar på tråden Österbottniska tråden 10