Österbottniska tråden 10
Härmed lovar jag och svär att jag kommer inte att att klaga ett dugg i vinter när det är -30 grader eller när det är snöstorm. För jag HATAR den här högsommarvärmen.
Ja vaal knaro å unga vaal knaro å gubbi vaal knaro. Huusi siir ut som di sko ha släppt ner en bomb men ja orkar bara int byri plock jer fö he er så heitt. Sko vila siti i Eriks pooln å ita glass hela daga.
ellen h: Hede låått int na rolit (ang. blixtnedslagi). Ja sko ha kila ner me tror ja fö ja tycker att åska kan vara mysit om e int komber fö nära men byri e blixter o dunder på sama gang så vill int ja vara mee na meir. Minns bara tå mommo pa berätt från tå o var ung (mommo var jo heim från sama by som me annos). Ho å syskone hennas å mamma deis var ut på "höj-dzälo" tå blixtn slo ner nastans nära döm. Tå mommos mamma vakna så låg all bååne hennas på backa så ho trodd di hadd dödd men all hadd bara sviima tack o lov. Men hede historien tyckt ja var så hemsk tå ja var lill. Som båån var ja livrädd åska. Satt på såffo å rååma minns ja.