• Erik

Österbottniska tråden 10

Va kul! Jag är från Terjärv Mina föräldrar och syskon bor där men jag har flyttat 10 km därifrån till Kronobysidan.

sleepygrodis skrev 2007-09-30 19:01:06 följande:
    Smyger in i tråden och kikar lite. Så kul att läsa dialekt Min mormor och morfar kommer från Terjärv och vi har stugan kvar där. Saknar dialekten nu när man inte hör den så ofta.
  • Erik

Ja tyckt e var tungt me ein "sköitar" He var "uslit" me pappa er tå flickona komber in i tonåre Hoppas ni har mang wc!

vågen 80 skrev 2007-10-01 08:53:48 följande:

Tack för alla gratulationer vi kom heim på lödan och vi mår bra,mang sköitare har ja så he liti tungt no i milla men he e väl övergåend
  • Erik

Ha du prova sväng korti all väga? Vi heimgåln synsta int e helder men di hadd svängd korti feil väg...

beibikär skrev 2007-10-01 12:54:21 följande:
    Vilken dag?! Hoho...vi sov från halv 10 ti halv eitt, min hövovärk e kvar å antar at Ronjas e he å fö ho vill ba ligg på soffo å skåda. Å int sir vi na tv ida helder. Ho ir e me ader som int har kabel?? VI har SVEAkort, in i boxn jå, å ja ha pikla, jå. men ne, he syns int na bild å he ir liti kris he å.Jasså Ni e lika dovi vi Teolinas å, ja tänkt ba san vi had gae ligg at ja sku ha kuna lås dörn ifall nar mena se hi..men he va onödot he tå. Släng ut poitsi å gubbi san ida å så far du å sova en stånd!carmela, ja tyckt ba ja vila ge et mothugg, men sku int ja ha veta vem du ir så kund e ha vari skarpari hugg...no fösto ja at int du mena na illt men he ir sant, emellanåt tror ja å at man int får fram ade humorn sin som man menar å ti som int känder ein kan tro at man reint åv e frissam.Jaha, nu e Naana heim, logga in nu...Ho gik e vi Nymans?? Röire planera?Om ja sku drick hede kaffe mett nu, he ha röikt rej fö läng san. Alltså måst föklar, he ir Ronja som sejr he, tå e ha påpla i bryggarn å ånga, tå ha e röikt å tå ska e drickas. Om o kokar sjölv star o breivi bryggarn å väntar e ska röik..
  • Erik

I Krombi får man e utbetala på sama villkor som hemvårdsstöd: Alltså baket föräldraledigt e slut. Baket di har dreiji skattn åv e så lömnar man me en 120 euro extra. Allt er heimåt tå man er fati!

konvaljen skrev 2007-10-01 20:42:38 följande:
    Når böri man få edi stödi tå? Får man e reij tå bååne var fööd elde er i föst baket mammaledit gar ut?
  • Erik

Va härlit!! Ny får ni byri njut åv babytidn!

Jeremias mamma skrev 2007-10-03 17:49:39 följande:

IDAA HA VI FÅTT HEJM JONATHAN....
  • Erik

Ja er no jer...Skrattande Å ja har fått skaffa PLUS åt me ny!  Har int alls behöva e men "all ader har e jo" så ja måsta ja tå å...

Nåja...va kan man dzera ny tå man har  som man inte kona förr förutom laga mappa i bildgalleri osv.?

Erik -04, Elias -07
  • Erik
    G R A T T I S  A N N É A
    Erik -04, Elias -07
  • Erik
    Millami skrev 2007-10-04 12:34:37 följande:
    å vi ha had en lite sämre natt ida....anton vakna 4.30 å sku bara ligg vi tissi ända ti kl 7.30 då somna han så han ännu sovd då ja la han isängen...tycker han bara äter å äter å äter just nu...
    I know the feeling! Vissa dagar steg jag inte alls ur sängen utan låg bara fram med brösten hela tiden. Men det blir bättre ju äldre han blir. Han skall säkert ha ökat din mjölkproduktion eller nåt?!
    Erik -04, Elias -07
  • Erik
    Millami skrev 2007-10-04 12:42:44 följande:
    Erikjoo känns som ja nöter upp soffo sa åt sambon igår att då dehe e färdit får vi no köp ny soffo ök min mjölkproduktion jooo..*suck* den som e enorm från förr....brösten värker ju bara en timma efter han ha äti...önskar di sku börj ring från sjukhuse snart så ja sku få börj pump å för dit...
    Hmm... Ha vill väl annos bara tisa tå. Skrattande
    Erik -04, Elias -07
  • Erik
    Millami skrev 2007-10-04 12:57:52 följande:
    alltså ja måst fråg ifall nån av er här vet...om barne ha vari på barnavd. medan man själv va på sjukhuse...kommer barnets räkning skillt?ja trodd att allting va på samma räkning...som kom för nån vecka sedan...men nu fick ja en till räkning på nästan samma avgift...men e står int nå i räkningen bara mitt namn...men he e bara för 4 dagar...å he va ju 4 dar han va på barnavd.
    Antagligen kommer e skild räkning fö tidn på barnavd sko ja tro.
    Erik -04, Elias -07
Svar på tråden Österbottniska tråden 10