• Super

*Nu är det så att vi antagligen ska åka till

Nu är det så att vi antagligen ska åka till mexiko i början av april..så snart...Vad ska man tänka på..
    Linnéa blir 1 år den 8 april ,och då har vi nog redan kommit dit.
    som det ser ut nu..ska vi först vara 3 nätter i mexico city .. o sen åka till playa del carmen o vara där 13 nätter..VAd ska man tänka på?

Hur är det med maten?
    Flyget?
    Solskydd?
    finns det mat man kan köpa där till henne?
    Vattnet?

Några frågor jag behöver svar på

Tack på förhand!!

//Hanna!

• Svar på tråden *Nu är det så att vi antagligen ska åka till
  • SoFaD

jag var i mexiko city 2003. helskoj! bodde hos en kompis jag träffat på internet :)

har svar på en fråga som du ställde. och det är vattnet! man kan inte dricka det som är i kranen utan man får köpa på flaska.

hoppas ni får kul!!!!

• Super

Tack det var det jag misstänkte med vattnet...När var du där på året? hur är vädret i April tror du..Det är ju högsäsong vi åker på ..Så sol borde det väl vara;)

• Miss Daisy

Jag har varit i Mexico massor av gånger och jag har blivit magsjuk nästan alla så kom ihåg vätskeerstättning till flickan. Jag skulle ta med egna matburkar från sverige också.

• Super

ohh jösses...magsjuk?! okej vätske ersättning...tack

• Annelie78

Vi var i Playa del Carmen för ett par år sedan och det är un derbart där! Komemr säkert inte bli några som helst problem att ha en 1-åring med! De enda som jag kan tänka mig skulle vara lite jobigt är i så fall flygresan, men ta med ordentligt med böcker, kritor, papper, kex och sånt så ska det nog gå bra! Vi var där i november och då var vädret kanon, och mina svärföräldrar är där just nu och de har ringt hem och sagt att det är jättevarmt så det lär nog vara toppenväder i april! Jag vet ite hur det är med barnmat där faktiskt, eftersom vi inte hade barn när vi åkte men vatten och sånt köper man i alla fall på flaska. Din dotter är ju så stor att hon kan äta den mat ni äter så det är säkert inte heller något problem, för det finns ju alltid pasta och sånt lite här och var. ha dte så superskönt!

• Annelie78

Glömde skriva en massa saker, bland annat att ni kan höra om ni kan få flyplansplatser med större benutrymme eller nära någon av utgångarna så att ni kan röra er lite mer. Köp gärna solskyddsfaktor 30 för barn för säkerhets skull! Solen är väldigt stark i Mexico. Om hon äter gröt eller dricker välling är det bar att ta med pulver så att ni kan blanda själva om hon skulle vara dålig på att äta maten. Vi var på Kreta med vår dotter när hon var 1 år och hon vägrade äta nånting på flera dagar eftersom det var så varmt och det var så mycket nya intryck, men välling gick det att få i henen i alla fall! Vi hade även en resevattenkokare med oss för att kunna värma vattnet. Och glöm inte ta med ett paket blöjor! Det finns säkert att köpa där men det är ju inte kul att behöva leta efter det det första man gör när man kommer ner. En paraplyvagn/sulky är ovärdelig att ha med också!

• Vattendjuret

Blir lite fundersam på varför ni ska till Mexico City först. Den vistelsen pch den extra resa det innebär tror jag nog är de mest påfresande.
    Playa del Carmen är jättefint.
    Tyvärr får jag hålla med Pizan om att magsjuk blir man lätt. De har andra bakteier än vad våra magar är vana vid. Att ta med barnmatsburkar kan vara lite besvärligt. När vi var där kollade de igenom allas packning efter mat och även barnmatsburka beslagtogs då. Det var främst rädsla för galna kosjukan som spökade och det kan ju ha ändrats på 4 år. Funderar ni på att ta med barnmat så bör ni nog kolla upp vilka införselregler som gäller. Det borde resebyrån kunna hjälpa er med. Välling- och grötpulver tycker jag är en utmärt idé men för att undvika problem i tullen bör ni ha pulvet i oöppade originalförpackningar.

Solskydd, ja absolut och även under parasoll! Vi brände oss i skuggan under parasoll så det gäller er vuxna också.

Sen kan det vara bra att kolla med hotellet om de har spjälsäng och kanske sulky att hyara ut. Möjligheten finns.

• Super

Vattendjuret: det är en slags rundresa..O som det ser ut nu ska vi vara där 3 nätter först o kolla på massa grejer..Men det är även tal om att vi ..(lilla familjen) ska åka efter mina"svärföräldrar";)..så att vi åker direkt till playa del carmen=) så vi får se...

Tack för alla svar ...

Mer mer mer:)

• SoFaD

vi var där i slutet på april o då var det kanske runt 25-30 grader mest hela tiden. vi var en sväng ner till acapulco oxå, det var så skoj! men solen såg man inte mycket av i själva mexiko city. det är ju så mycket avgaser o annat sånt, så man såg inte himlen heller direkt. lite synd.. men det var varmt i allafall o vi smörjde oss med solskydd jämt när vi gick ut. lyckades förstås ändå bränna mig när vi var i acapulco.. får skylla mig själv.. men attans vad ont det gjorde att sitta! :)

hoppas nån mer har info till dig. :) och att ni får det roligt! jag ska förresten ha mexikobesök i sommar :) de vi bodde hos ska komma o bo hos oss :)

• NinaB

Min kompis vart väldigt magsjuk när vi var i Mexico. Var i Mexico City och sedan i Acapulco. Fick matförgiftning av nån kyckling som hon åt. Hon kräktes upp allt hon fick i sig så vätskeersättning är jättebra. Ta även med barnmedicin hemifrån mot magsjuka. Medicinerna kan vara starkare utomlands än hemma. Vattnet måste man köpa på flaska. Ta inte vilken taxi som helst i Mexico City. Kan vara farligt!
    De har ju såna där jättestora SuperMercados där så det finns säkert barnmat men jag vet ej vad det är för slags barnmat.
    Ang solskydd så är det jättevarmt där. Jag var där i feb-mars och brände mig trots ganska bra pigment. Så hög solskyddsfaktor är viktigt.
    Ang flyget så var det väldigt torr luft på planet och det är ju en ganska lång flygning så vi fick lite torrhosta och irriterade luftvägar i ca två dagar efter ankomsten. Men det gick över sedan.

Ni får det säkert underbart! Dit ni ska är det nog ännu finare stränder och så än i Acapulco.
    Trevlig resa!

• NinaB

Jo glömde tillägga. Köp yoghurt när ni är där. Bra för att förebygga magsjuka.

• FiaLisa75

Vad roligt att läsa alla inlägg
    Vi funderar på att åka till Mexico i höst, runt oktober/november.
    Blev ännu mer inspirerad

• Bella B

Mexico är underbart! Har ingen erferanhet av Mexico City dock, bara Playa del Carmen. Ja flygresan var ju lång och rätt jobbig förstås så jag håller med ovanstående att det kan vara en bra idé att kolla om ni kan få platser med extra benutrymme. Vart ska ni bo i Playa del Carmen? Kan rekommendera ett område ca 3 km från centrum som heter Playacar. Vi bodde på ett hotell där man kunde välja All Inclusive och det var toppen. Mycket praktiskt när man har barn (hon kan säkert äta mycket av maten) plus att maten var toppen och nån magsjuka såg vi inte röken av! April månad är perfekt att åka, varmt o skönt och ingen regnperiod... Smeta på hög solskyddsfaktor! På stranden där vi bodde fanns det massa palmer som gav skugga vilket var jätteskönt.

Ha det så kul!

• Bella B

Kom på en annan grej vad gäller hotell, det optimala är väl kanske att man kan laga sin egen mat på rummet, då är ju lägenhet bättre såklart!

• Super

tjohoo den 7 april kl 11 går flyget i från landvetter..resan blir av

• Annelie78

Bella B: Vi bodde också i Playacar på ett ASll-inclusivehotell! Det hette Riu Tequila och var helt suveränt! Vilket bodde ni på? Kul att veta bara

• Kossa123

Är i playa del Carmen just nu med en väldigt sjuk make. Vi har varit hos läkare och fått en spruta, antibiotika och en till medicin. Han blev matförgiftad och mår hemskt! Vi flyger hem i morgon och hoppas att sprutan stoppar kräkningarna annars måste vi kontakta försäkringsbolaget och boka om hemresan. Min man reser i Asien flera gånger per år i sitt jobb och har aldrig blivit så sjuk som han är nu. Vill hålla upp ett varningens finger och hoppas ni spritar händerna, dricker flaskvatten och äter ordentlig upphettad mat. Allt detta har dock vi gjort men ändå åkte han dit...

Svar på tråden *Nu är det så att vi antagligen ska åka till