• Pannkakan

Tårttråden för oss amatörer och proffs del 7!

Det är jättekul att det hela tiden kommer så mycket nya ansikten. Då samma frågor tenderar att ställas om och om igen ber vi vänligen, men bestämt, att alla nya läser igenom "Guide till Tårttråden" ordentligt första gången.
    (Du måste vara inloggad för att läsa) 

Då Tårttrådens tempo är högt och för att ingen ska missa någon av de fina tårtor som görs bör man lägga in bilder av sina alster i Tårttrådens bildtråd

För inspiration eller bilder av tidigare tårtor:

FL-galleriernas tårtor efter kategori 

Googels bildsök
    Bäst resultat hos Google får du om du gör sökningen på engelska. Cakes + ”ämnesord”, men pröva gärna på svenska med.

Många funderingar kring livsmedel hittar du svar på hos Livsmedelsverket

När man gör tårtor finns det inga måsten, det viktiga är att man har roligt.
    Det finns inga verktyg man bara måste ha, utan behoven varierar från tårta till tårta.
    Följ din egen budget och smak. Det finns (nästan ) inga rätt eller fel.
    Viktiga länkar -

.: Man gör det man kan... Och det man inte kan lär man sig. :.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-08-29 23:16:44:
    Här kommer länk till Linniewers CUPCAKEblogg här på FL med de recept på cupcaces som poppar upp lite då och då i tråden. www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b74806.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-04 08:20:43:
    CUPCAKE-tråd: www.familjeliv.se/Forum-11-240/m24475986.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-10 09:08:50:
    Ny blogg inlagd, denna gång en tävlingsblogg där man kan hitta allt väsentligt info angående pågående tävlingar som kommer eller som just nu pågår. Tipsa gärna om du hittar någon tävling (Inboxa Pannkakan). -----> www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b76119.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-10-10 17:37:07:
    Omröstning "Tävling - Det här är september för mig" hittar du här ---> www.familjeliv.se/Forum-11-240/m25742507.html
  • Svar på tråden Tårttråden för oss amatörer och proffs del 7!
  • eileme84
    mamma till två små skrev 2007-08-19 17:43:34 följande:
    jag gjorde en mouse på jouse med pasionsfrukt och några riktiga frukter gjorde den som appelsinmoussen i JFLs blogg blev jätte bra.
    vet du om det finns nån färdig passions fromage i affärerna??
  • mamma till 3 små
    Emlan84 skrev 2007-08-19 17:44:38 följande:
    japp det gör det..
    Alma 04 & William 06
  • Lilo84
    Emlan84 skrev 2007-08-19 17:44:38 följande:
    Ekströms... har kört med den i mina senaste 2 tårtor, hur god som helst!
    Blndade i "köttet" från fyra passionsfrukter också och den kan jag säga att
    ALLA älskade!
    Blev mamma till underbara Olivia - 070325
  • Blekingskan 74

Nu kommer jag med en massa nybörjarfrågor: Om man ska göra en förstagångstårta med SP, ska man då satsa på en fyrkantig eller rund, vilket är enklast? Vilken färg har SP som man köper? Måste man färga den? När ni gör kuber som man lägger ovanpå med bokstäver, vad har ni då inuti? Eller är det bara SP hela kuben? Hur långt räcker ½ kg SP? Vilka verktyg MÅSTE man ha för att göra själva ”täcket”, plastkavel? Kavelplatta?

ღღღ ♥ HUGO ? Hu? go som helst ♥ ღღღ
  • mamma till 3 små
    Blekingskan 74 skrev 2007-08-19 18:29:31 följande:
    Nu kommer jag med en massa nybörjarfrågor: Om man ska göra en förstagångstårta med SP, ska man då satsa på en fyrkantig eller rund, vilket är enklast? Vilken färg har SP som man köper? Måste man färga den? När ni gör kuber som man lägger ovanpå med bokstäver, vad har ni då inuti? Eller är det bara SP hela kuben? Hur långt räcker ½ kg SP? Vilka verktyg MÅSTE man ha för att göra själva ”täcket”, plastkavel? Kavelplatta?
    okej jag tycker personligen att runda är enklast att täcka snyggt, vanlig sp är vit men tror även att den finns att köpa färdig färgad (kolla på kakburken.se)  kuberna görma man bara genom att nåda en klump med sp och forma fyrkantig.    ½ kg räcker till en vanlig rund tårta och sen kommer du få en del över så det räcker till endel dekorationer också, man lill ha ganskla mycket när man täcker för att få det snyggt.

du behöver inga special verktyg utan bara en vanlig träkavel duger bra det använder jag. inge matta heller behövs bara att kavla på bordet. med lite maizena stärkelse..
    Alma 04 & William 06
  • Blekingskan 74

Tack snälla för dina svar! Nu ska det beställas prylar!

ღღღ ♥ HUGO ? Hu? go som helst ♥ ღღღ
  • fru fogeby

jag ska göra en svart tårta med en döskalle som är i glitter, nån som vet hur jag smidigast fäster glitterflingorna?

• VB78

kan ju skvallra om rea på tyllar!!!
    www.dekoreramera.se/catalog/specials.php

Typiskt så har jag köpt mina tyllar innan denna rea rea som det är på dom...
    Fick betala det som dom nu strukit jaja det var ju inte fullt pris iallafall.

funderar på kavlen som gör snurrgrejer
    www.dekoreramera.se/catalog/product_info.php

böckerna som är med här är det nått som nån kan rekomendera?
    www.dekoreramera.se/catalog/specials.php

Fanns mycket som amn vill ha

• Iorsson

Ni som gjort aftereightfyllning, vad hade ni mer i då? Känner inte för päron...

• Evsi

nu har jag gjort min førsta perskonousse eftre JFL's recept i bloggen, super gott.
    Och hallonmousse...oxå gott.

Mamma till Lucas 050823 & Simon 070526
Svar på tråden Tårttråden för oss amatörer och proffs del 7!