Månadspeng - hur mycket?
Hur mycket får er 16-åring i månadspeng? Är 300 kr lite om det ska räcka endast till det "roliga", dvs inte kläder och andra nödvändigheter.
Hur mycket får er 16-åring i månadspeng? Är 300 kr lite om det ska räcka endast till det "roliga", dvs inte kläder och andra nödvändigheter.
jag fick hela barnbidraget från det att jag var 13, (950kr) och så skulle det räcka till allt, även om de sköt till pengar om det handlade om saker som jag tvunget skulle ha (skor, ytterplagg osv) ..
jag tycker att 300 är lite, det är väl lika bra att lära sig hantera och planera sin ekonomi när man är 16, är ju snart vuxen då!
Jag fick 150:- varje fredag till nöjen. Dvs. utekväll med kompisarna, pizza, godis, bio osv... Och så fick jag 500:-i månadspeng till att köpa sånt som jag behövde, kläder & sånt...
Jag fick hela studiebidraget + lite pengar utöver det om jag behövde. Slapp betala kläder, skor osv själv, men ibland köpte man någon tröja osv för pengarna.
Naturligtvis betalade mina föräldrar tex vinterkläder/skor och sånt..
Fick barn/studiebidraget (750:- från början, höjdes så att sista året var det 1050:- har jag för mig) från det att jag var 14 och då skulle jag köpa alla kläder, även ytterkläder, och betala delar av min resa när vi åkte utomlands. Självklart skulle det även räcka till nöjen men eftersom jag bodde där jag bodde så behövdes det inte så mycket pengar till dem.
Jag fick hela bb 750kr men jag fick stå för kläderna själv och så, vad ska man annars köpa för pengar? bio, godis? fattar inte att man inte klarar sig på pengarna, man är 16 och man kan sommarjobba om man vill det, det är knappt som förälder att man har 1000kr för att använda till "nöjen". Då är 1000kr mycket för en förälder som har det över till nöjen, eller tycker inte ni det?
Min son är 15 och får hela barnbidraget, vi har gjort så att när de börjar 9.an får de hela barnbidraget.
De har även sen själva bestämt att öppna ett sparkonto och sätter undan 400:- i månaden till större utgifter som ex. klädköp, moppen pajjar eller dyligt.
det ska räcka till allt, godis, nöjen, tanka mobil, bensin till moppen, och även kläder när han behöver det, det enda vi hjälper till med är skor och vinter kläder.
Min 16 åring får hela studiebidraget, min 15-åring 500 kr och 13-åringen 350 kr. De yngre får 100 kr vardera. Han som får hela studiebidraget skall även köpa kläder själv, men typ jacka och dyra skor hjälper vi till med.
Min 16 åring har hela sitt studiebidrag o han får köpa kläder för de oxå... Inte jacka/skor oså... Det delar vi på då!
Jag fick hela studiebidraget själv, sen hjälpte mamma till med kläder o skor...men lite fick jag lägga ut själv på sånt..
300 är lite om man är 16 år, speciellt om det ska räcka en månad.
Min snart 14-åring får 300kr och han börjar klaga så vi ska ha omförhandling snart. Han är inte intresserad av att köpa kläder så det överlämnar han med varm hand till mig. Han vill bara ha nöjespengar. Så är man 16 tycker jag nog man behöver mer.
Jag hade inte så mkt pengar när jag var tonåring. Mamma var ensamstående till 2 barn då. Min storasyster hade flyttat hemifrån då.
Jag kanske fick 300 kr men då behövde jag inte köpa kläder eller nåt sånt.
Min 14-åring (snart 15) får 500:- i månaden. Det ska räcka till allt utan kläder.
D.v.s. Godis, hyra film, bio, busskort, mobilräkning,i princip alla nöjen.
Kläder betalar jag.
För den månadspengen har hon vissa krav på sig. Hon ska hålla sitt rum snyggt och i ordning, tömma diskmaskinen varannan dag,
hjälpa mig att vika tvätten minst en gång/vecka, och ibland sitta barnvakt åt sin lillebror (om jag jobbar eller så)
Tycker att barnen ska från början lära sig att pengar inte bara dyker upp utan man måste jobba för att få ihop dom.
Jag har en 13- och en 14-åring. Om de håller ordning på sina rum får de 220:-/månad. Om de sköter vissa sysslor som de har - damsugning, vattning av blommor och rensning av kattlådan - så får de 350:- per månad. De ska räcka till godis, nöjen och mobilkostnader. Kläder, mat, resor etc står jag för.
När jag var 15 fick jag 800 kr/mån. Sen när jag började gymnasiet fick jag hela mitt studiebidrag.
Jag får studiebidraget 1050 kr och så får jag 500 av min farmor och farfar och så får jag underhållsidraget vet inte riktigt hur mtk deär men iaf får ngt med 2500 i månaden.. och då betalar jag allt förutom mat och så betalar jag 500 till min mamma..