• Jenpen

Månadspeng - hur mycket?

Hur mycket får er 16-åring i månadspeng? Är 300 kr lite om det ska räcka endast till det "roliga", dvs inte kläder och andra nödvändigheter.

• Svar på tråden Månadspeng - hur mycket?
  • IntravenösFylletös

när ja va 16 fick ja hela studiebidraget

Work hard, reach your goals.Winners never quit and quitters never win.So let´s get fit or die trying.
  • Jenpen

Men köpte du kläder för de pengarna då?

• IntravenösFylletös

nope.. men allt annat, så de va slut nnan ja hade fått dem... typ

Work hard, reach your goals.Winners never quit and quitters never win.So let´s get fit or die trying.
  • violis

Är det bara till nöjen tycker jag att det borde "räcka" Själv fick jag hela bb då..går väl automatiskt till barnet när de fyllt 16(?)men då skulle jag också köpa "alla" kläder själv.
    Ingår det någon form av "motprestation"i månadspengen dvs "hjälpa till" med något sk sysslor?
    Har en 12 åring som får 300/mån MEN då ska det köpas kläder själv också har haft det så nu i snart 1 år och det funkar bra.sparar och tänker igenom vad som behövs (ytterkläder/träningskläder/skor mm står vi för det är bara basplagg som köps själv ännså länge)

• Tjollabolla
    Jenpen skrev 2007-07-25 17:27:52 följande:
    Men köpte du kläder för de pengarna då?
    Jag fick hela studiebidraget från dess att jag var 13. Då skulle jag handla kläder oxå för det. Fick hjälp av föräldrarna när det handlade om skor/vinterjacka eller något annat dyrare. Det fungerade bra!
    .?:*¨¨*:?.Älskade Milo 22/2 2007.?:*¨¨*:?. milosblogg.blogspot.com
  • Kakan83

Jag tycker att det låter lite lite. 300 kr idag kommer man inte långt med!
    När jag var 16 fick jag studiebidraget. Då köpte jag det mesta av kläderna själv förutom dyrare saker som ytterkläder, skor mm.
    Förutom studiebidraget fick jag lite extra pengar om det var något speciellt jag skulle göra.
    Med dom pengarna kunde jag spara men ändå ha så att jag inte behövde känna mig helt pank.

• Lady Tess

Jag fick åxå hela studiebidraget då!

Men då vara det ju bara på 750:- och jag behövde inte köpa kläder och dyl. för det!!

♥ William 04-10-18 ♥
  • cloudberry79

Jag fick hela studiebidraget, köpte de mesta kläderna och så själv, förutom dyrare inköp som vinterjackor och sånt.

Ängeln Adrians mamma med pyret i magen - BF 1 januari 2008
  • Maskot

Min tonåring blir 16 i år och han har 650:- i månadspeng. Ska räcka till nöjjen, bensinpengar till moppen, när kompisarna träffas och fikar eller äter.

Jag tycker på något sätt att man ska ha tillräckligt för att kunna göra några roliga saker, men även kunna lägga undan endel för att spara till något man längtar efter. Det är jättesvårt att hitta rätt och allt beror i slutändan på vad det ska räcka till och hur mycket som skjuts till vid behov och vilka möjligheter man har som familj.

Svar på tråden Månadspeng - hur mycket?