• skrattigtjej

Lite frågor...

Äggdonation för oss är inte aktuellt jag vill bara samla lite fakta kring det.. få lite mer förståelse om det, om vi måste ha hjälp av denna metoden i framtiden..
    här nedan kommer lite frågor jag hoppas någon kan svara på..

1. vad innebär äggdonation
    2. hur går det till...
    3. Blir den som donerar Barnet gentiska och biologiska förälder, dels får den drag från donations mamman, elle överförs detta från Mamman som bär barnet sedan?
    4. hur myket kostar en donation att genomföra och vart gör man det..???
    5. Hur går man till väga om man vill ha en släkting till donator, kostar det mycket pengar då, behandlingar osv, ska donatorn som är släkt ha pengar för det???
    6. Vilka regler e det om man vill ta emot ett donerat ägg..
    7. vad är skilnad på gentisk och biologiska band?
    8. kan donatorn kräva vårdnad?

tacksam om svar snart om någon har svar

Emmy
  • Svar på tråden Lite frågor...
  • skrattigtjej

pantern..

tack så mycket för infon..
    som sagt bara funderingar oså, det är ett alternativ, gäller samma saker för sperma donationer (killen undrar) det med genetiskt osv, då får den inte drag från mamman som föder barnet då???

Emmy
  • skrattigtjej
    Kansas18 skrev 2007-07-19 18:01:46 följande:
    Jag vet inte riktigt hur du menar men de genetiska dragen (utseende osv) sitter i könscellen oavsätt om det är killens spermier eller tjejens ägg. Sen kan man diskutera hur mycket av sin personlighet som man får från sitt DNA och hur mycket man får från miljön. Biologisk och juridisk mamma blir den som bär barnet. Äggdonation utförs på alla länssjukhus i Sverige, var du ska söka hjälp beror alltså på vart du bor men det är långa väntetider. Man kan även söka hjälp utomlands, Pantern har redan skrivit om AVA kliniken i finland och Danmark. AVA finns på tre ställen i Finland (om jag inte kommer ihåg fel), i Lettland och i Ryssland. Jag själv går på EGV kliniken i Lettland. Men man kan få hjälp i många andra länder, bästa sättet är att söka sig fram på nätet, bland annat på sidorna som Pantern skrivit om. www.villhabarn.com tycker jag är jättebra att hitta information på. Lycka till!
    tack för ifon, kan vara bra oxså om en runt mig fundera på äggdonation med...
    så man kan vara insatt i det och hjälpa och  tipsa osv..
    ja tänkte första steget börja med min vikt...
    bli meddlem i gi viktkoll innan utredningen vi ska på i höst..
    komme få kämpa hårt men ska inte ge upp men ja e rädd man blir gravid under tiden, men man får kanske hålla koll på det med graviditet
    Bara hoppas 15-20kg går bort snabbt och inte på 2år
    Emmy
  • skrattigtjej

pantern tack för infot
    jo falun bor mina kusiner  :-P och fabror och hans fru

Emmy
  • skrattigtjej
    Sleepingbeuty skrev 2007-07-23 14:01:04 följande:
    Du blir inte biologisk mamma på papperet utan juridisk.Läs länken ovan.Pappan blir biologisk om han lämnar sin sperma.
    ok nu är jag förvirrad får nog läsa länken du gav tack
    Emmy
  • skrattigtjej
    Sleepingbeuty skrev 2007-07-23 14:01:04 följande:
    Du blir inte biologisk mamma på papperet utan juridisk.Läs länken ovan.Pappan blir biologisk om han lämnar sin sperma.
    men jag vet inte hur jag ig ställer mig till äggdonation..
    jag vet inte om jag skulle klara av att ha en annans barn i mig och bära det sedan föda det, något som min sambo har ihop med någon annan tekniskt bara att jag har bärt barnet osv, det blir som en suragat mamam..

alltså misstro mig inte heller inte dömma mig ni som tycker detta är ok.
    men detta är mina tankar kring det hela, hur tar man sig igenom dessa känslor osv?
    Emmy
  • skrattigtjej
    Kansas18 skrev 2007-07-23 17:33:35 följande:
    Jag hade oxå dom funderingarna tidigare men tillslut kom jag fram till det här. Barnet skulle ALDRIG bli till utan mig oxå! Jag är till och med mer delaktig än "den andra kvinnan". Hon har  varit generös och gett mig ett ägg som tillsammans med min sambos spermier blir ett barn. Ett barn som jag kommer att bära och älska genom hela livet. Hoppas du förstår mig. Man får ha funderingar för det är inte lätta beslut att ta.Lycka till!
    tack för du dela med dig o inte blir arg för hur jag tänker..
    jag vet att ja kanske inte behöver gå så långt, men ja vill kunna acceptera det ifall att, om du förstår hur jag menar, ja vill veta hur andra folk upplever det..
    för är jag praktiskt taget steril skulle det vara en tröst att åtminstonde få älska ett barn och vara gravid, men har just svårt med den biten att de skulle vara ägg från någon annan, men har börjat tänka på ett annat sätt, men som sagt en lång process som kanske man kan acceptera om det kommer att börja vara aktuelt för oss...
    tack för du med dela med dig
    Emmy
  • skrattigtjej
    Sleepingbeuty skrev 2007-07-23 17:43:25 följande:
    Jag fattade beslutet för att det inte fanns något annat val efter inseminationer och ivf:er. Jag ser det som att det är ju ännu bättre än att adoptera (om man har åldern för det). Dels så får barnet veta sitt ursprung precis som adoptivbarn som finns på barnhem t.e.x.Att det kommer från et visst Land. Också att barnet vet, att just jag har burit och fött barnet.Att det var sååå efterlängtat. Jag har fått uppleva graviditet och förlossning och knyter an till barnet. Flera som jag vet har aldrig känt som att de själva fungerat som surrosar.Utan som Mammor. Man präglar sitt barn både personligt och socialt. Barnet tar efter beteénde och värderingar.Barnet är ditt och ingen annans.
    tack för du skrev du med..
    Jo exakt mina tankar..
    sedan tänker jag på det att jag kommer ändå vara mamman för barnet oavset vad, liksom om man kommer kunna kan man ju amma sedan, det är oxså ett slags band, man uppfostrar barnet, men samtidigt om ja skulle gå med på en äggdonation, skulle ja nog hellre se de var någon man känner, som man kan ha kontakt med fortfarande, som sagt om barnet har frågor elle nåt, att den personen är öppen om det och kan prata om det.
    om du förstår mig rätt???
    Emmy
  • skrattigtjej
    Marelb skrev 2007-08-03 13:51:37 följande:
    Hej! Jag kanske inte ska lägga mig i... Men skriver mina tankar bara. Jag tror att det kan bli väldigt svårt rent känslomässigt både för er och donatorn om ni tar någon ni känner. Har faktiskt svårt att förstå att man över huvud taget får göra så. Klart bättre med korsdonation, men det är min egen åsikt. Tänk i framtiden, om te x din bästa kompis donerat ägg. Det kan bli himla svårt tror jag. Möjligtvis om det är en syster till dig. Då kanske det är lite annorlunda för ni är liksom redan släkt. Men jag tror man ska tänka både en och två gånger innan man väljer en känd donator. Läs gärna min presentation. Jag har skrivit en del tankar där.
    hej tack fördina tankar jo du har ng rätt
    Emmy
  • skrattigtjej
    Marelb skrev 2007-08-10 17:39:53 följande:
    Nja... rätt och rätt... Det är väl olika för olika personer. Men jag antar att intervjun blir ganska ordentlig om man ska direktdonera (eller vad det heter) så att de som gör det verkligen vet vad de ger sig in på./Maria
    tack för ditt svar
    Emmy
Svar på tråden Lite frågor...