• Snowstorm

Livrädd för att lämnas ensam under förlossningen!!!

Är "bara" i v.22 men tänker mkt på att jag INTE vill lämnas ENSAM under förlossningen (alltså inga barnmorskor närvarande). Har hört att de inte bevakar en hela tiden. Tänk om barnet håller på och får syrebrist o ingen märker det. För de har väl inte nån elektrod eller nåt på hela tiden för att kolla att barnet är ok??

Kan man skriva i förlossningsplanen att man vill ha en bm närvarande hela tiden, eller iallafall nåt mätinstrument på för att hålla koll på hur barnet mår??

Usch tyvärr har jag inte så stor tilltro till sjukvården efter många dåliga erfarenheter.

• Svar på tråden Livrädd för att lämnas ensam under förlossningen!!!
  • SusanneSJ

Känner igen mig i din oro men kan snabbt lugna dig med att de har koll och det bättre än man tror! Antingen har du sensor på magen som hela tiden registrerar hjärtljuden hos barnet eller så sätter de en liten på barnets huvud, i vilket fall så har de en skärm ute hos sig så att de hela tiden kan se hur ditt barn mår! Eller iaf har de det här men jag tar för givet att det är så överallt faktiskt!

• sininen

Natasha fick en elektrod på huvudet och jag hade bältet runt magen så dom hade koll hela tiden under förlossningen. Med tanke på att barnmorskorna vet att ingen förlossning är den andra lik, så håller dom koll på läget även om dom inte är i rummet.

Jag tycker inte att du ska oroa dig i onödan, det kommer säkerligen gå jättefint ändå!

• En glad tjej

Bm har ingen möjlighet att vara på ens rum hela tiden. När jag skulle föda kom de in då och då och tittade till mig, hade ett bälte på magen så jag såg själv att allt var ok med bebisen!

• vill ha fler barn

Jag gick på samtal för förlossingsrädda och när jag väl kom in så var det "min" bm som tog emot mig. Hon gick bara ut för att hämta kaffe, sen var hon hos mig hela tiden. Vid förlossningsögonblicket var det sammanlagt 3 bm och 1 usk i rummet.
    Jag blev rörd mitt i alla värkar och frågade "hur har ni tid att vara hos mig allihopa" "för att vi prioriterar dig" sa de.
    Gossen föddes kl 9 på morgonen och vi låg kvar i förlossningsrummet hela familjen (storebror med) ända tills kl 18. Så lungt och skönt och så välgörande för en räddhågad mamma.
    Nu är jag lite rädd att jag inte ska få samma "särbehandling" så jag har tydligt skrivit i min förlossningsplan att jag inte vill vara utan personal i rummet och jag har sagt det flera gånger på våra samtal.

Nu är detta en mindre klinik och jag vet att på de stora ställena har man all kontroll på skärmar i personalrummet oxå.
    men man kan kanske få lite extra tittar om man har sagt till att man vill och BEHÖVER !
    Lycka till!

• trollungar

skriv det i ditt förlossning brev så vet personalen det.
    på ds plan 6 kör dom med dublinermetoden där det är meningen att man ska föda inom 12 timmar och att det alltid ska finnas personal på rummet.antingen bm eller uska.
    ring dit och prata med dom.alltså danderydsjukhus.
    lycka till!!!

• Wahlentina

Jag var inte så medveten när bm var frånvarnade under förlossningen. Jag var i min egna lilla värld och bara sambon var hos mig så var jag nöjd. Hade en toppenförlossning kan tilläggas. De har ju koll på en vare sig man tror det eller ej.

• Lillgreta

De har koll fast de inte är där hela tiden. Och jag lovar dej att jag tror att du kommer att tycka att det är skönt att inte ha bm inne hos dig hela tiden. När man har ont vill man gärna vara ifred.

• Jullansmamma

De håller koll på bebben från annat hål genom att man först har en sak på magen som mäter bebbens hjärt lud och sedan skruvar de fast en grej på bebbens huvud. Genom dessa håller de sedan koll på bebben i ett annat rum.

• Lina1979

Dom sätter skalpelektrod på barnet, det gjorde dom på mej iallafall.

Loke är mammas lilla mirakel!
Svar på tråden Livrädd för att lämnas ensam under förlossningen!!!