Inlägg från: Anna52 |Visa alla inlägg
  • Anna52

Bo i kollektiv!

Jag och min man funderar på att bo i kollektiv med en annan barnfamijl och gärna fler familjer.

Jag undrar om det finns något intresse från andra barnfamiljer för detta?

Vi tänkte köpa ett stort hus där man har både eget och gemensamma utrymmen. Vi vill hjälpas åt och låta barnen växa upp tryggt tillsammans.

Alla typer av familjer välkommnas; ensamstående, regnbågsfamiljer, sambos etc

Detta kommer att finnas i Skåne, men svara gärna ni i övriga Sverige också och berätta vad ni tycker om idèn.

• Svar på tråden Bo i kollektiv!
  • Anna52

Zeto´s man: Grundtanken är att det skulle bli ett semikolektiv för att kunna starta ett kolektiv kostar det mycket pengar. Vi tänkte köpa ett stort hus (flera miljoner) som vi sedan inredde till flera lägenheter och gemensamma rum.

Kostnadsfördelningen skulle utgå över alla som som bodde där så den månatliga utgiften för boendet skulle bli minimalt. För att kunna dra ner på dessa kostnader ännu mer krävs mer investeringar, som isolering, värmepumpar mm.

När det gäller alla juridiska bekymmer skall detta lösas innan i form av något boendekontrakt som beskriver vad som gäller (speciellt den ekonomiska delen).

Självklart kommer det vara många "husmöten" där relger kommer revideras.

Andra tankar är om det är möjligt att göra "huset" så självförsörjande som möjligt. Genom eget vindkraftverk mm.

Vaför ett kollektiv?

Både min fru och jag tycker om att ha folk om kring oss. Tanken är att förena flera punkter. Äga ett stort hus med all den lyxen man vill ha (bastu, pool, biograf mm) dela på alla standardutgifter som bredband, telefon, el. Även denna del med barnpassning känns som en lysande idé.

Bakgrunden till idén kom för något år sedan. Och när min goda vän med dotter tände på idén började vi leta hus...

Så i dagsläget är vi en man och fru med 2st barn och en ensamstående man med en dotter.

Det finns så mycket jag vill skriva men får sätta punkt här...

• Anna52

Zeto´s man: Det är det som är tanken. Att man har sitt lilla egna krypin som är minimalistiskt och sen stora gemensamma utrymmen med lite mera lyx, som bio och pool...

Om någon stöter på ett hus som kan passa i Skåneområdet, helst så nära malmö som möjligt så pendlingen till arbetet inte blir för långt...

Svar på tråden Bo i kollektiv!