Inlägg från: Anonym (Hoppfull) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hoppfull)

vågar jag satsa på nykter alkoholist?

Jag lever själv med en nykter alkoholist, och har både positiva och negativa erfarenheter av det. Vi hade känt varann i flera år innan vi blev tillsammans, och jag kände till hans alkoholproblem. Vi blev dock först ihop efter att han genomgått behandling, och då han hade varit nykter i 1 år. Efter att ha sett hans helvetiska resa, och hur stark han var genom behandlingen, och hans beslutsamhet att lägga detta bakom sig, kände jag mig säker. Han gick på täta AA besök de första tre åren, och jag tror att det är oerhört viktigt att personen i fråga har accepterat sitt missbruk, och är öppen nog att kunna tala om det. I dag är det 5 år senare, och (tyvärr) finns ett par återfall med i bilden. Jag har förklarat för min sambo att jag ALDRIG kommer acceptera/ kunna leva med en aktiv alkoholist - detta vet han. Jag är dock villig att stå vid hans sida och kämpa/ stötta honom i sin sjukdom så länge jag själv är övertygad om att han verligen vill leva nykter. Om jag misstänkter att hans prioriteringar förändras kommer jag stänga dörren - hur smärtsamt det än är, för jag älskar honom.

Jag sticker dock inte under stolen med att vi inte alltid är ense över hur han ibland ¨glömmer bort¨ att han inte är som alla andra - han MÅSTE se till att gå på möten, få stöd, och träffa andra i samma sits, så att han alltid blir påmind om hur han håller sjukdomen i schack. Alkoholism är inte något man blir botad ifrån - det är en kronisk sjukdom som man måste lära sig leva med, både som drabbad och som familjemedlem. Men med sjukdomen i schack kan man leva ett underbart liv ihop!!

Jag tycker absolut skall ge honom en chans - som någon sade tidigare så han han varit ärlig och öppen med detta, vilket visar att han troligtvis både vill och kan satsa på ett förhållande. Han kommer aldrig kunna lova dig att aldrig mer dricka - sådana löften får man aldrig ställa - det är som att kräva av en cancerpatient att de aldrig mer skall kunna få återfall - men du KAN kräva av honom att låta dig veta om han inte längre vill leva som nykter. Du KAN kräva att han ständigt skall kämpa för att undvika att hamna i ett återfall. OM återfallet sedan kommer får du DÅ ställa dig frågan om du är villig att kämpa med honom, eller låta honom gå. Men döm inte ut honom på föhand - han kan ju vara ditt livs kärlek!

Svar på tråden vågar jag satsa på nykter alkoholist?