Prover vid mf-utredning? Se här!
Hej!
Då och då dyker det upp trådar där de som tillhör den överjävliga (hittade inget bättre ord) skaran "Vi med upprepade missfall" undrar hur en missfallsutredning går till och vilka prover som ingår.
Jag är nu på gång med en tredje utredning och har väl blivit något av en ofrivillig expert i ämnet. Att jag inte nöjt mig beror på att jag nosat under varenda sten som har med detta att göra och har således skaffat mig ganska stor kunskap om det tråkiga ämnet. Därför visste jag att det fanns mer att undersöka när min gynekolog sa att det inte fanns mer att göra. Jag bytte läkare.
För att kanske kunna vara mina medsystrar till någon hjälp så har jag skapat en blogg där jag skrivit ner de prover som har tagits och som kommer att tas. Ha dock i åtanke att detta är ganska så omfattande och nog inte är vad man kan begära i första taget (om man inte står på sig eller hamnar rätt?) - det har tagit mig några missfall och behandling för att komma dit jag är idag. Tyvärr har jag upptäckt att det ofta ingår förskräckligt få prover i en utredning vilket innebär att viss problematik inte blir upptäckt. Även om jag fick en rejäl första utredning krävdes det en till för att påvisa att jag är proppbenägen.
Gå in här och läs samt fråga gärna om frågor finns. Jag har inte skrivit vad varje prov innebär, men det går lätt att googla sig fram till.
http://www.familjeliv.se/Bloggar-3-54/b67153.html
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-07-05 13:02:39:
Har nosat fram ett par sidor där det i vissa fall förklaras vad proverna innebär. Den första siten förklarar mer än vad den andra gör, men den visar tyvärr inte alla prover vilket den andra gör, dock utan förklaringar i många fall.
www.ltkronoberg.se/templates/LTKPageWithPicture____4963.aspx
provtagningsanvisningar.karolinska.se/templates/Provanvisningsindex.aspx
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-07-21 15:57:10:
I den här tråden finns vi med upprepade missfall som har gjort utredning eller är på gång. Det finns mycket kunskap i tråden så tveka inte att titta in vid funderingar.
www.familjeliv.se/Forum-7-138/m20348731.html