• Finessan

Prover vid mf-utredning? Se här!

Hej!

Då och då dyker det upp trådar där de som tillhör den överjävliga (hittade inget bättre ord) skaran "Vi med upprepade missfall" undrar hur en missfallsutredning går till och vilka prover som ingår.

Jag är nu på gång med en tredje utredning och har väl blivit något av en ofrivillig expert i ämnet. Att jag inte nöjt mig beror på att jag nosat under varenda sten som har med detta att göra och har således skaffat mig ganska stor kunskap om det tråkiga ämnet. Därför visste jag att det fanns mer att undersöka när min gynekolog sa att det inte fanns mer att göra. Jag bytte läkare.

För att kanske kunna vara mina medsystrar till någon hjälp så har jag skapat en blogg där jag skrivit ner de prover som har tagits och som kommer att tas. Ha dock i åtanke att detta är ganska så omfattande och nog inte är vad man kan begära i första taget (om man inte står på sig eller hamnar rätt?) - det har tagit mig några missfall och behandling för att komma dit jag är idag. Tyvärr har jag upptäckt att det ofta ingår förskräckligt få prover i en utredning vilket innebär att viss problematik inte blir upptäckt. Även om jag fick en rejäl första utredning krävdes det en till för att påvisa att jag är proppbenägen.

Gå in här och läs samt fråga gärna om frågor finns. Jag har inte skrivit vad varje prov innebär, men det går lätt att googla sig fram till.

http://www.familjeliv.se/Bloggar-3-54/b67153.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-07-05 13:02:39:
    Har nosat fram ett par sidor där det i vissa fall förklaras vad proverna innebär. Den första siten förklarar mer än vad den andra gör, men den visar tyvärr inte alla prover vilket den andra gör, dock utan förklaringar i många fall.

www.ltkronoberg.se/templates/LTKPageWithPicture____4963.aspx

provtagningsanvisningar.karolinska.se/templates/Provanvisningsindex.aspx

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-07-21 15:57:10:
    I den här tråden finns vi med upprepade missfall som har gjort utredning eller är på gång. Det finns mycket kunskap i tråden så tveka inte att titta in vid funderingar.

www.familjeliv.se/Forum-7-138/m20348731.html

• Svar på tråden Prover vid mf-utredning? Se här!
  • Snozie

Toppen fint av dig!!! Stor eloge.... .

• majsalotta

Fick mitt andra missfall konstaterat idag och skall läsa din blogg noga. Min läkare var extremt noga med att påpeka att även om jag hade två embryon som slutat utveckla sig vid två olika tidpunkter den här gången så räknades det som EN graviditet och ETT missfall. Just nu hade jag inte haft något emot privat läkarvård där man hade kunnat betala själv för att få den vård och göra den utredning man får kämpa sig till inom landstinget. Nu får jag väl snällt fortsätta göra tröstlösa IVF behandligar och invänta nästa missfall, för jag känner mig allt mer övertygad att nästa graviditet kommer att sluta på samma sätt

Många kramar till dig, Finesssan och hoppas att du mår så bra som du kan och orkar tänka framåt i små steg!

• klamaj

Finesssan: tack för att du engagerar dej!! Har själv 4 missfall i bagaget och nu sitter jag gravid i v 7 med värsta magvärken, det drar ner mot underlivet och jag håller på att gå sönder. Är äckligt orolig för att det ska åt helvete igen, springer å torkar mej å analyserar toapapper och bara vill slå demonerna på käften!!

Ska på ett vul imorgon och hoppas av hela mitt hjärta att dom ska kunna se nåt, att det lever nåt därinne men nu med all värk så känns timmarna dit oändliga...

Ska kolla upp sajten vi fick av dej...tack igen!!

• Finessan
    majsalotta skrev 2007-07-03 19:15:57 följande:
    Fick mitt andra missfall konstaterat idag och skall läsa din blogg noga. Min läkare var extremt noga med att påpeka att även om jag hade två embryon som slutat utveckla sig vid två olika tidpunkter den här gången så räknades det som EN graviditet och ETT missfall. Just nu hade jag inte haft något emot privat läkarvård där man hade kunnat betala själv för att få den vård och göra den utredning man får kämpa sig till inom landstinget. Nu får jag väl snällt fortsätta göra tröstlösa IVF behandlingar och invänta nästa missfall, för jag känner mig allt mer övertygad att nästa graviditet kommer att sluta på samma sätt Många kramar till dig, Finesssan och hoppas att du mår så bra som du kan och orkar tänka framåt i små steg!
    Majsalotta! Det var inte så det skulle gå. Gråter Så ledsen jag blir för er skull. Ta hand om dig/er och tappa inte hoppet!

Jag har inte betalat ett öre för mina utredningar hittills, det finns många privata som är anslutna till landstinget och för mig har det bara varit att dra frikortet.
  • Sleepingbeuty

Bra att fler börjar att veta att det inte görs tillräckligt inom landsting och kommun.
    Om alla de prover du har har jag också skriveit en hel del om på olika trådar.
    Jag fick reda på att jag hade ett jätte högt TNF-Alfa värde.
    Tog TNF hämmare och Fragnmin och blev gravid.Tyvärr slutade det i missfall i v 7. men nu vet jag orsaken till att alla försök jag gjorttidigare inte har lyckats.
    Så nu finns det mer hopp.

Har man en autoimmun sjukdom så har man som oftast höga TNF värden.Det gör att kroppen har ett så stark immunförsvar och tror att hålet där ägget ska fästa är ett sår.Alltså så fäster inte ägget eller så lossar det.

Autoimuna sjukdomar är t.e.x Struma, reumatism och vitiligo.

APC resistens går många med utan att de vet om det.Och det behandlas enkelt med trombyl inledningsvis för att seadn övergå till Fragmin graviditeten ut.

Stå på er tjejer!!!

• Finessan

*puffar*

Än har den feta damen inte sjungit
  • Astrantia

Hej Finessan, jag ser att du bor i Stockholm. Har du tips på bra ställen man kan vända sig till för utredning? Jag har fyra mf i bagaget. Jag gjorde en utredning hos min gynekolog efter det tredje, men är inte nöjd med hur hon tagit hand om det, och funderar på att gå nån annanstans.

• AnnisF

Tack Finessan för ditt missfallsutrednings -prover listan. Fick idag konstaterad mitt tredje MA/MF, så jag är på väg till utredningen nu? ska printa ut listan o ta det med till utredningen. F*n vad det är hård med upprepade ma/mf, styrkekramar till alla.

• Finessan

I den här tråden finns vi med upprepade missfall som har gjort utredning eller är på gång. Det finns mycket kunskap i tråden så tveka inte att titta in vid funderingar.

www.familjeliv.se/Forum-7-138/m20348731.html

• Finessan

Puffar lite för tråden igen.

Svar på tråden Prover vid mf-utredning? Se här!