• Rude Billy

Hur ska det gå???

Är inte gravid nu, men jag & guben har börjat prata lite smått om syskon till sonen..Fast bebisverkstad blir isåfall aktuell om 6 månader..
    Iaf nu till problemet..
    Förlossningen med sonen gick snabbt och jag sprack gansak mycket både i slidan och fick även en total sfinkterruptur grad III..
    Väntar nu på att få tid till gyn.mott. för att opereras om då mitt sår läkte fel efter operationen..
    Men HUR kmmer det gå vid nästa förlossning??
    Är LIVRÄDD för att spricka upp igen, tänk om det gör det?
    Att jag spricker ännu värre. Har sån extrem ångest och är rädd för att skaffa fler barn trots att jag gärna vill det!
    Har pratat med min sambo om det här så han vet om att jag är rädd...
    Men vad ska jag göra?
    Vill så gärna ha fler barn men är livrädd för förlossningen!!

• Svar på tråden Hur ska det gå???
  • sundborn

En total sfinkter-ruptur tidigare brukar innebära att man beviljas planerat snitt om man begär det.
    Jag fick själv en partiell sfinkterruptur förra förlossningen, men läkte jättebra, så jag planerar att föda vaginalt om c:a 7 veckor.
    Lycka till!

• Rude Billy

Egentligen vill jag inte föda med snitt, för jag vill föda vaginalt samtidigt som jag är så rädd..
    Men det var en sån häftig känsla trots alla smörtor.. Att föda min son är det bästa jag gjort i mitt liv
    Men är sååå rädd!!
    Lite rädd för snitt också, vet itne varför men har fått för mig att man itne mår så bra efter snitt..

• sundborn

Det finns ju inget som säger att det behöver bli likadant igen. Om jag var du skulle jag be om en läkarbedömning, dvs att en läkare tittar på hur du har läkt och bedömer om det är stor risk att drabbas av samma sak igen. Du kan ju prata om detta i samband med din operation.

• Rude Billy

Tack för dina svar, ska jag göra!
    Någon annan som vart med om något liknande och fött barn efter det? Hur gick det?

• Någon

Jag tycker att det låter bra att prata med en läkare/gynekolog/barnmorska i förväg så kanske du känner att du har mer koll på situationen, och det brukar ju hjälpa lite. Det finns ju dessutom hjälp att få när du är gravid om du är förlossningsrädd, tycker att du ska söka sådan. Den heter lite olika på olika orter (Aurora är ett namn).

• Mamsie

Jag har inte spruckit så himskans under förlossningarna - kärringen är väl slapp o sladdrig eller nåt   *skojar*
    Knepigt nog så sprack jag lika mycket med fyran som under de tre första tillsammans! Troligtvis pga klocka sattes på lilleman.

Jag hade förlossningsskräck efter trean, så det är en av anledningarna till varför det är 18 år mellan barnen. Jag vågade inte föda fler! Med hjälp av en Aurora-BM så ändrades min förlossningsplan till att jag ville föda vaginalt. Fantastiskt att min skräck lättade och jag vågade lita på förlossningspersonalen igen!
    Sista förlossningen var helt underbar och jag hade gärna fött fler barn efter det

Ta o prata med MVC och säg att du vill prata med en läkare för en bedömning och att du vill komma till en Aurora-BM. De kan nämligen inte neka dig om det finns att tillgå inom landstingen!
    Om vaginal förlossning blir uteslutet pga hälsoskäl så måste du acceptera ett snitt i så fall - men det spelar egentligen inte så stor roll i slutändan om du bara får en bra coaching av MVC. Eller hur?

*kram*

Samlingstråd för Göteborg m omnejd www.familjeliv.se/Forum-11-239/m19108105.html
Svar på tråden Hur ska det gå???