Inlägg från: Anonym (väntande) |Visa alla inlägg
  • Anonym (väntande)

Att vänta på att mannen ska separera från sin familj...

Jag behöver ventilera lite funderingar om min situation. Kanske finns det fler som sitter i en liknande sits?

För ca ett halvår sen började jag bli uppvaktad av en kille, hur snygg och trevlig som helst och jag föll som en fura direkt. Efter några dagar fick jag veta att han hade både sambo och barn och därefter stängde jag av känslorna totalt eftersom jag inte ville sätta mig själv i en så komplicerad situation. Det gick några veckor och vi började umgås lite smått igen och till sist blev det omöjligt för mig att undertrycka känslorna utan jag "tilllät" mig själv bli riktigt förälskad (svårt att förklara med det var så det kändes). Jag bestämde mig för att lyssna på mitt hjärta istället för hjärnan och det har jag inte ångrat. Nu umgås vi nästan varje dag och det känns verkligen helt rätt. Dock är jag inte officiell flickvän eftersom han ännu inte har tagit tag i sin separation... Detta ska ske nu under semestern. Han och hans sambo har små barn och har länge bott ihop av praktiska skäl, inte av kärlek. De har t ex haft skilda sovrum i över ett år.

Jag är i allmänhet totalt emot otrohet och skulle nog inte finna mig i att vara typ nån slags älskarinna egentligen men den här situationen känns helt annorlunda eftersom de egentligen har nåt riktigt förhållande (enligt honom är hans sambo också väl medveten om att de inte kan fortsätta som det är nu). Tiden har bara rullat på för dem och de har varit "för lata" för att ordna upp de praktiska delarna av en separation eftersom de inte har kommit fram till nån bra lösning för barnen osv. För mig känns det väldigt viktigt att barnen kommer i första hand och jag tar nu ännu ett steg tillbaka och väntar på att de kommer fram till en bra lösning och genomför separationen på bästa tänkbara sätt. Jag ställer inga ultimatum utan låter tiden gå eftersom jag absolut inte vill att något ska gå snett i "separationsförhandlingarna" pga mig. Hans sambo kommer heller inte att få veta om att jag har funnits med i bilden före separationen.

Mina känslor inför den här situationen går lite upp och ner. Vissa dagar är jag fullständigt övertygad om att han är den RÄTTE och värd att vänta på men ibland känner jag mig bara frustrerad över att inte få vara ett par med honom nu direkt. Nummer ett kommer jag aldrig att bli såklart eftersom hans barn alltid kommer att gå före men det är så frustrerande att inte få spendera mer tid tillsammans osv. Finns det nån som är eller har varit i liknande situation? Var det värt väntetiden till slut? Vill gärna höra era erfarenheter!

Påhopp och dömanden undanbedes vänligt men bestämt. Jag VET att många tycker att jag är hemsk som medverkar till att han går bakom ryggen på sin sambo och jag VET att många tror att om han gör så mot henne så kommer han att göra så mot mig oxå. Så det behöver ni inte tala om för mig.

• Svar på tråden Att vänta på att mannen ska separera från sin familj...
  • Anonym (väntande)

På nåt sätt är det skönt att höra att det finns fler som är / har varit i samma situation, även om det är en jobbig sits att vara i. Tänk vad mkt enklare allt skulle vara om man kunde blivit kär i nån UTAN barn och sambo. Funderade mkt på det när jag var ute med några kompisar i helgen. Dock jämförde jag varenda kille som jag pratade med med Honom och inser att Han är den enda jag vill ha. Önskar bara att jag slapp vänta. Kanske kan man se väntetiden som ett "test" för att se hur stark kärleken verkligen är...

Anonym nr 3 - det där är jag jätterädd för! Jag kan ju bara lita på hans ord i det här fallet. Tiden får utvisa om jag gör rätt...

Sofi79 - hur var det för dig de åren som gick innan ni blev tillsammans? Väntade du på honom och att hans situation skulle bli stabil eller bröt du upp helt med honom och träffade andra innan ni började ses igen?

• Anonym (väntande)

Anonym (frun) - Tack för ditt stöd. Väldigt bra att få höra den andra sidan av en liknande situation. Det får mig att känna att jag gör rätt. Dessutom blir jag mer och mer säker på att det är värt att vänta ut situationen... Jag vill absolut inte pusha för jag vill verkligen att det ska funka med barnens mamma, särskilt med tanke på att de är så små för då blir man ju på nåt sätt mer som en extramamma än om de varit större.

Anonym (mannen) - Jag förstår på sätt och vis din nya eftersom jag just nu gärna backar och väntar ett tag men inte i en hel evighet. Nu vet jag ju inte hur lång tid det tog innan hon "gav upp" dig men jag tror att om hon hade sett framsteg i din separation så hade hon väntat. Så känner jag iallafalla. Om det känns omöjligt och inga framsteg sker så kommer jag kanske också att ge upp. Nu tycker jag absolut att du ska prata med henne om att din separation är på gång och att du verkligen vill satsa på henne. Som Sofi också skrev, uppvaktning kommer man långt med. Visa hur mycket hon betyder för dig. Tror absolut inte att det är kört!

• Anonym (väntande)

Är tillbaka efter semestern och har inte träffat honom ännu. Ska ses imorgon... Känner mig fruktansvärt nervös!!! Vet att han har pratat med sin "sambo" och att det lett till att han har bott på annat håll men haft barnen hos sig mycket av tiden då jag har varit borta. Deras planer om en gemensam helgresa ställdes också in.

Svårt att inte veta riktigt om man ska ge efter för sina känslor och satsa stenhårt eller om man ska ligga ännu lägre än vad jag gör / har gjort. Jag är livrädd för att bli sårad så jag hade planerat att om han inte hade gjort slag i saken när jag kom tillbaka från semestern så skulle jag ställa nåt slags ultimatum och säga att jag inte ville ses förrän separationen är helt klar. Nu har han ju dock tagit ett stort steg närmare separationen... Hjälp! Känner mig inte alls lika säker som jag gjorde förut. Å andra sidan är det svårt att känna efter hur det känns och vad jag vill när man inte har setts på flera veckor. Mycket har hänt på den tiden... Jag har försökt stänga av känslorna också, för att skydda mig själv, men varje gång vi pratar eller messar så känns det sååååå rätt igen.

Svamligt, förlåt, men jag behövde nog bara skriva av mig lite...

Kram på er och tack för era råd, de uppskattas! /TS

• Anonym (väntande)

Hade en heldag ihop igår. Funkar alldeles otroligt bra ihop. Känns så självklart och bra. Det här blir fantastiskt... Känns äkta.

Tålamod är en dygd sägs det ju. Jag väntar. Vill inte förstöra framtida "förhandlingar" om barnen. Han är pappaledig nu så hösten får bli som den blir och så får vi satsa på OSS senare. Jag hör hur det låter... Jag verkar vara puckad som inte fattar att han tycker att det är bekvämt att ha både familj och mig. Oh well, jag tar den chansen. Jag litar på honom. Jag vill inte ha någon annan än honom.

Han riskerar mycket genom att umgås med mig. Han vill inte ha någon annan än mig. Förutom sina barn förstås, de är prioritet ett. För mig också. Det faktum att han vill ha mig som bonusmamma till sina barn känns dessutom som en otrolig komplimang.

Älskar honom. Kan inte förklara det på nåt annat sätt. Älskar man någon och vet att det är rätt så måste man inte ha bråttom. Vi ser ett gemensamt liv i framtiden. Ett underbart liv. Säkert med en mängd problem men med en stark grund att stå på.

• Anonym (väntande)

Anonym (sandra) - Uppskattar din ärlighet. Jag är väl medveten om risken att han stannar hos henne. Å andra sidan känns det som att jag inte har så mycket att förlora på att vänta och se vad som händer (visst, jag kan bli otroligt sårad men jag är beredd på att ta den risken). Jag byter jobb efter jul och då kan jag antingen välja att pendla eller att flytta några mil. Skjuter upp de stora besluten tills dess. Under tiden väljer jag att lita på honom eftersom jag faktiskt tror att det är värt det i slutänden.

• Anonym (väntande)

Anonym (sandra) - "vad finns det då att vara rädd om" Ehh..? Barnen såklart. De är självklart prioritet ett. De ska ju inte behöva fara illa för att föräldrarna inte klarar av att leva tillsammans & att pappan har träffat mig. I nuläget "förhandlar" de om hur de ska göra med barnen och detta måste såklart ske på bästa möjliga sätt. De har inte flyttat isär (han bodde bara tillfälligt på annat ställe i sommar) men har bott i olika rum i över ett år. Har hållt ihop pga barnen länge och haft svårt att komma överens om ett smidigt sätt att gå vidare.

• Anonym (väntande)

Tack Sandra! Faktum är att tack vare dig har jag börjat tänka... Jag uppskattar verkligen att du inte gav upp efter mina lama ursäkter och bortförklaringar som jag har för att skydda honom. Ska prata med honom ikväll. Skickar iväg ett mail nu och hoppas att han ringer upp lite senare. Fortsättning följer. Hjälp! Risken är att jag blir fruktansvärt sårad men isåfall hade jag ju ändå blivit det förr eller senare...

• Anonym (väntande)

Känner mig märkligt stark idag. Jag är värd bättre. Verkligen. Men emellanåt gör det bara ont i hela kroppen och jag vill vakna ur den här känslomässiga mardrömmen...

Frun: Önskar dig all lycka med barnens pappa. Kan tänka mig att det blir en lång och tuff väg tillbaka men är det rätt så blir det värt alla svårigheter på vägen.

• Anonym (väntande)

Han har inte hört av sig efter att jag skickade mailet.

Guuuud, jag känner mig som ett pucko. Ju mer jag tänker på det desto tydligare ser jag alla klassiska tecken. Jag skäms över att jag tillät mig själv att tro att det skulle bli vi.

Jag hoppas och vill fortfarande att det ska bli vi men jag känner mig stark i att INTE acceptera att vara "den andra" längre. Nu får han ta tag i saken, och gör han det så kan det kanske bli vi i framtiden. Är känslorna äkta och det är "meant to be" så blir det ju vi till sist... Men nån bra-att-ha-vid-sidan-om tänker jag INTE vara.

• Anonym (väntande)

Frun: Jag tog absolut inte illa upp Jag uppskattar alla kommentarer och erfarenheter eftersom jag behöver få se på situationen från lite olika perspektiv.

Han ringde igår kväll så fort han såg mitt mail. Jag förklarade lite mer om hur jag känner och vi bestämde att vi ska ses på tisdag. Han ska iväg med barnen tills dess. De gör nästan aldrig nåt ihop, hela familjen utan antingen har han barnen eller hon... När jag sa i telefonen att jag mår dåligt och vill veta vad han vill med oss sa han att han älskar mig och att inget har förändrats men grejen är ju att "planen" förut var att de skulle ha påbörjat separationen i slutet av sommaren... Jag vill prata lite mer om det här sa jag. Problemet ligger i att han är så otroligt ansvarsfull. Det finns praktiska problem som gör en separation svår att genomföra under hösten men för mig känns det just nu som att vill han verkligen så borde han ta tag i det ändå. ALLT går att lösa, det är bara mer eller mindre lätt.

Iallafall så har jag lite hopp. I mitt hjärta känner jag ju att han är RÄTT men hjärnan säger åt mig att jag inte vill dela honom en sekund till. Får se vad som händer på tisdag... Känns bra att jag sätter lite press. Det är dags att antingen dra eller satsa. Tack för att jag får ventilera tankar med er och höra era erfarenheter, det hjälper mig mycket!

• Anonym (väntande)

Har träffats idag... Suck, jag älskar verkligen honom...

Jag berättade hur jag mår av allt och avstyrde "fysisk kontakt" - hur svårt det än var... Han säger att han förstår hur jag känner och att han o sambon tar ett litet steg i taget mot separation hela tiden. De ses knappt och varje samtal slutar med tjafs och så springer hon hem till sina föräldrar. Han säger att han älskar mig och vill ha en framtid med mig osv. Jag sa också att jag inte vill att den här kärleken ska kopplas ihop med nåt som är negativt och fel. Han förstår allt om hur jag känner nu. Tror verkligen att han behöver en spark i häcken för att nåt ska hända! Jag ska inte göra det så enkelt för honom genom att finnas tillhands, jag är ju faktiskt värd att få honom för mig själv! (om inte, så vill jag inte ha honom alls!)

Som svar på era frågor om telefonsamtal så kan jag nu med säkerhet säga att jag "får" ringa precis när jag vill.

Ok, så långt är ju allt nästan som vanligt men jag misslyckades brutalt med mitt totalbryt av relationen. Nu är han iaf förvarnad och vi ska prata mer ikväll. Grejen är ju också att vi "måste" umgås en del genom jobbet men det får bli som kompisar hädanefter. HUR hanterar man det?

• Anonym (väntande)

Oj, av mitt förra inlägg verkar det som att "fysisk kontakt" är allt vi har men det är faktiskt HELT fel. De flesta gångerna vi har setts så pratar vi, lunchar, promenerar eller jobbar. Bara så ni vet

• Anonym (väntande)

Sandra - nej han har aldrig sagt att det är slut. De kämpar på varje dag för att pussla ihop praktiska problem med barnen, jobb och utbildningar. (jag vill inte gå in för mkt på detta här på FL)

Iallafall så vet jag var jag står i hela situationen nu och det gör att jag känner mig stark. Jag är inte "den andra" längre. Som jag ser det nu så står jag vid sidan om och väntar på att han ska bli ledig. Blir han inte det inom en snar framtid så skiter jag i honom.

Tack för diskussionen. Jag lär mig mkt om mig själv genom att få "försvara" hur jag tänker.

Svar på tråden Att vänta på att mannen ska separera från sin familj...