• Pillis1975

Smärtlindring

Vad kan ni rekomendera för smärtlindring?
    Jag hade en väldigt snabb o jäklig förlossning för lite mer än ett år sen. Nu är det dax om fyra månader igen och jag vet inte riktigt hurjag ska gfå tillväga för att få det lite indrigare denna gång. Förmodligen gjorde det så ont sist bara för att det gick så snabbt. Kände mig borta i en timmes tid med lustgasen innan de snodde den för mig för jag var tvungen att vara "klar" i huvet under själva förlossningsarbetet. Hann inte få någon annan bedövning den gången.
    Min plan denna gång är att ringa in vid minsta lilla misstanke om att det är på gång o förbereda att jag ska ha bedövning direkt när jag kommer in. Men vad jag ska ha för bedövning vet jag ej. Är ganska så säker på att denna bebis kommer ha ännu mer bråttom till världen än min son.

• Svar på tråden Smärtlindring
  • Laddad

Kan starkt rekommendera ryggmärgsbedövningen, om du hinner få någon alltså. Funkade finfint och jag hade inte det minsta ont. Inte förrän det var dags att klämma ut barnet vill säga. Då finns det tydligen ingen bedövning som fungerar.

Lycka till

• Pillis1975

Laddad: Ja det verkar som det är epiduralen jag är ute efter. Är bara rädd att den inte ska hjälpa. Men vad som var jobbigt för mig var att jag hade så förbannat ont i några timmar innan han skulle klämmas ut och då verkar ju epiduralen va bäst. Bara jag hinner få den.

• hemlis

Pillis, känner precis som du, min sista förlossning gick så fort och gjorde såååå j-a ont!
    Jag har gått och oroat mig under hela graviditeten över hur jag ska ta mig igenom en till förlossning.

Har pratat med många nu som jag känner som säger att EDA har varit super, och alla dom säger att det inte alls gör ont när man krystar heller, man känner bara trycket.
    Men jag känner som du, bara man hinner få den, det svåraste den här gången kommer bli att veta när man ska åka in.
    Man vill inte komma för tidigt heller så man blir hemskickad igen.

Jag går in i v 40 idag, bf om en vecka
    Oj, vad nervös jag blir!
    Men ändå längtar jag sååå mycket nu

• nitedrive

Jag rekommenderar varmbad och lustgas,för mig har detta funkat så bra att jag bara använt det under fem förlossningar Epidural hade jag under första förlossningen,det funkade INTE bra.Drog bara ut på hela förloppet,lindrade inte särskilt och kroppen fick en chock när utdrivningen började.Men många älskar epiduralen,bara man är medveten om att den även kan ha nackdelar.

• lövet2

Har du gått någon psykoprofylaxkurs? Det är vad jag rekommenderar ...

Min 35.000:e besökare blev GW 69. Grattis!
  • Skogsflikkan

Jag har använt lustgas, epidural och bad, testade även tens.. Vetekudde har jag med testat. Tens funkar bra i början. Lustgas funkade bra första förlossningen, under den andra när jag testade så hände inget. Bad är jätteskönt och avslappnande, om det inte är för varmt. Epidural lindrar bra, värkarna nästan försvinner, men när det är dags att krysta så känner man trycket neråt, och när bebis är på väg ut så känner man den där brännande känslan. Nackdelen är ju att man känner sig ganska bunden med Epidural, men får ju iaf en bästa kompis; droppställningen :)

• Nie

Min förlossning gick också väldigt fort och jag hann inte med något alls. Jag har dock blivit lovad att få spinal denna gång eftersom en EDA antagligen inte hinner börja värka förrän förlossningen är över. Nackdelen med spinal är att den går över snabbt (ca 1h sa min läkare), men om man har en snabb förlossning är det att föredra istället för en EDA.

• hemlis

Tror att det är stor skillnad på att ha EDA fösta förlossningen, som oftast ändå drar ut på tiden än andra och tredje, särskilt om man har haft vädligt snabb förlossning innan.
    Då kanske den blir lite mer normal

Att man blir lite bunden gör inte så mycket, så ont som jag hade sist så skulle jag inte ens kunda ändra ställning i sängen

Spinal har jag en kompis som fick för några månade sedan, den var helt otroligt bra sa hon.
    Hon skulle lätt kunna föda barn snart igen om hon fick den sa hon, det ger en hopp att höra sånt!

• Laddad

Ryggmärgsbedövningen funkade perfekt på mig. Tyvärr så avtog värkarbetet, som det tydligen kan göra av den bedövningen. Då fick man ta bort den och ge värkförstärning istället. Just krystvärkarna är ju viktigt att man känner så att man vet när man ska hjälpa till att klämma ut den lille. Jag blev informerad på min första förlossning att det inte fanns nått bra mot krystsmärtorna och att man bör känna dem.

Lycka till

• Pillis1975

Jag kunde inte heller göra annat än ligga i sängen o vråla i lustgasen. Försökte mig på att andas i början men det funkade inte. Att jag skulle kunna ligga kvar i ett badkar tror jag inte hade funkat, fast jag vet ju iofs inte eftersom jag inte provat, så länge jag fått ligga ner så hade det kanske funkat. Hade ju inte kunnat sparka sönder badkaret som jag gjorde med förlossningsbritsen.
    En kompis jag har sa att om ¨förlossning nummer två varit nummer ett hade det inte blivit fler barn så det är nog väldigts stor skillnad på hur jäkliga förlossningar man har, tyvärr fick jag ju den jäkliga första gången.

• hemlis

Även fast min nadra förlossning gick jättesnabbt och "bra" så upplevde jag den mycket mer smärtsam och jag skulle heller ALDRIG mer förda barn igen, jag har aldrig varit så säker på det som jag var då.
    Men nu sitter jag här med 5 dagar kvar till bf.

Men hellre den senare förlossningen, än den första eftersom det var över fort och om jag tar lite mer smärtlindring än bara lustgas den här gången så ska det nog gå bra.
    Problemet är ju att man ska hinna det, vill ha Spinal eller EDA.

Eftersom man vet hur det är att föda två barn utan bedövning så kan det nog inte bli värre

• Pillis1975

Hemlis: Ja det känns som att denna förlossningen bara inte kan bli värre, för nu är man minsann förberedd och ska mötas ute på parkeringen av överläkaren o den bästra barnmorskan EDA direkt i ryggen och i med en massa värkstimulerande när det är dax att krysta

• hemlis

Pillson, jag har inte trott att jag har fått tagit EDA tidigare pga diskbråckoperation för många år sedan.
    Men nu har jag fått träffa en speciallist, narkosläkare på Karolinska som gjorde en bedämning och sa att det inte alls skulle vara några problem
    Men den ska gärna läggas av en speciallist, mitt stora bekymmer nu. är om jag inte får plats på KS när det väl är dags, man har ju blivit lite varnad för överbelastning i sommar.

Men han har skrivit en utlåtelse som jag har och han sa att alla inom Sthlm:s län vet vem han är, så det ska inte vara några problem även om jag skickas till något annat sjukhus i Sthlm.

Men ajg hoppas på KS.

Svar på tråden Smärtlindring