Inlägg från: Samarkand |Visa alla inlägg
  • Samarkand

Tamråtta-hjälp!

Man kan ju aldrig garantera att man inte blir biten av råttan, men detta sker ju oftast om djuret känner sig trängt, hotat, har ont etc som med alla andra djur. Råttan är både ett klokt och vackert djur som har fått oförtjänt dåligt rykte. Jag hade många råttor under gymnasiet och jag blev aldrig biten en endast gång av dem inte ens på slutet när de var sjuka och hade ont. DET ENDA VIKTIGA är att du ALDRIG ska sticka fram fingret till gallret får tror den att det är mat och kan bita. När du låter den hälsa på dig håll fram hela handen så att den kan nosa på dig, för håller du bara fram ett finger kan den lätt tro att det är mat. Det är lika som hästar, man håller ju inte fram fingret till dem utan hela öppna handflatan, för att undvika att bli biten. Du kan snart nog gosa med den. Råttor brukar för övrigt älska att sitta på axeln på matte/husse och sitter även gärna innanför tröjan och myser.
    Jätteviktigt med sällskap till dem, tyvärr kan de i djuraffär oftast inte detta. Rekommenderar alla att köpa råtta från uppfödare istället, då får man korrekta råd och hjälp om man skulle får problem med råttan längre fram.
    Lycka till med ditt nya mysiga djur! Trots att jag har 3 gosiga katter idag kan jag helt klart sakna råttorna ibland.

Svar på tråden Tamråtta-hjälp!