• Anonym

Någon mer som tycker det är sjukt jobbigt att gå till jobbet?

Ska börja mitt nya jobb imorgon. Har värsta ångesten, tycker det är sååå himla jobbigt att gå dit, lära känna nya människor, nya arbetsuppgifter. Även när jag jobbat på ett ställe i flera månader tycker jag det är så jobbigt, allt känns meninglöst bara för att jag MÅSTE gå dit. Får panik och vill inte lämna min lägenhet. Varenda dag mår jag dåligt och överväger att sjukanmäla mig och aldrig gå dit igen, oftast lyckas jag ta mig iväg, men inte alltid. Är jag den enda som känner så här?

• Svar på tråden Någon mer som tycker det är sjukt jobbigt att gå till jobbet?
  • Mickan21

Jag känner precis samma sak!
    Jag älskar att vara hemma och stannar gärna här. Hatar verkligen att gå till jobbet och får ibland panikångest för att jag MÅSTE gå dit. Låter säkert jätte konstigt för många men det är känslan jag har. Nu beror det mest på att jag van trivs på jobbet så nu är det extremt, men i vanliga fall får jag sånna dagar emmellan åt!

• Anonym (Trött)

Jag känner precis samma sak!
    Jag älskar att vara hemma och stannar gärna här. Hatar verkligen att gå till jobbet och får ibland panikångest för att jag MÅSTE gå dit. Låter säkert jätte konstigt för många men det är känslan jag har. Nu beror det mest på att jag van trivs på jobbet så nu är det extremt, men i vanliga fall får jag sånna dagar emmellan åt!

• Mickan21

Oj datorn har fått spratt men så är det hehe

• Anonym

"kul" att jag inte är ensam iallafall Det är nog just det tvånget som skapar ångesten.. andra säger att jag hade tröttnat på att bara vara hemma, men jag va sjukskriven i ett helt år och älskade att vara fri från allt tvång, kände ingen ångest. När jag tänker att jag måste jobba i stort sett varje dag resten av mitt liv känns det inte värt det mer.. Livet känns så meningslöst då... Vad brukar du göra för att lindra ångesten?

• Mickan21

Jo jag kan hålla med jag pluggade i 1,5 år och då var jag bara i skolan några timmar i veckan och det var underbart, mådde aldrig dåligt över det. Njöt varje dag av att få vara fri.
    Ja jag tror att man måste tänka mindre och inte tänka att man måste gå upp varje dag i resten av sitt liv att arbeta.
    Tänk bara på vad du ska göra denna veckan och ta en dag i taget, du kanske får helt andra förhållanden sen och kanske byter arbete och får en helt annan syn på arbete.
    Man känner ju sig dum som klagar och gnäller man ska vara glad över att man har ett arbete att gå till. Men ångesten kan inte jag bli av med, men det är värre vissa dagar och andra dagar går det bra. Man får försöka hitta det positiva med att gå till jobbet och bara tvinga sig dit! Tyvärr....

• Anonym

Nästan precis sådär har jag också känt. Har hänt att jag har stått vid dörren på väg till jobbet och känt att det bara inte går, och så har jag ringt och sjukanmält mig (för att sen få dåligt samvete såklart)

• Anonym

mickan - ja skolan fungerar bra för mig, hade max 9timmar i veckan jag var tvungen att gå dit, det var underbart .-)

Senaste anonym : Gör precis samma sak Fattar inte varför jag inte klarar sånt som alla andra gör utan problem...

• Anonym (Förstår dig)

Jag va precis likadan. Jag gick frisör i gymnasiet och jag hatade det vilket ledde till en depression och jag gick bara 2-3 dagar i veckan sista året. Skolan har alltid varit jobbig för mig och jag har alltid haft mycket frånvaro. Sedan jobbade jag i butik och avskydde det också vilket ledde till ännu en depression. Jag grät varje dag på toaletten. Nu jobbar jag på äldreboende och verkligen älskar det. Jag känner ingen ångest alls innan, kan bara va lite jobbigt att gå upp på morgonen som gör att jag tvekar men det är inte för att jag inte vill gå dit. Ibland längtar jag till och med dit. Jag trodde aldrig att jag skulle kunna jobba som en vanlig människa men nu älskar jag mitt jobb. Jag tror bara att man måste hitta rätt, och det kan ju ta lång tid

• Anonym (Ja. Känns onödigt med.)

Ja, dessutom känns det så jäkla onödigt för mig. Min man tjänar 4-5ggr mer än mig och vi sparar mer än jag drar in varje månad så det är ändå inte som att jag bidrar, mina pengar gör ingen skillnad ändå.

Jag hade gärna gått hemma hela dagarna istället. Jag vet att jag hade fått det (för han gör vad som helst för mig) så det enda som egentligen håller mig tillbaks är att jag vill inte att min man skall tycka att jag är lat.

Han skulle inte kalla mig det, men han kanske skulle tycka det. Det är enda anledningen att jag jobbar.

• Anonym (Hmm)
    Anonym (Ja. Känns onödigt med.) skrev 2024-06-30 23:52:11 följande:

Ja, dessutom känns det så jäkla onödigt för mig. Min man tjänar 4-5ggr mer än mig och vi sparar mer än jag drar in varje månad så det är ändå inte som att jag bidrar, mina pengar gör ingen skillnad ändå.

Jag hade gärna gått hemma hela dagarna istället. Jag vet att jag hade fått det (för han gör vad som helst för mig) så det enda som egentligen håller mig tillbaks är att jag vill inte att min man skall tycka att jag är lat.

Han skulle inte kalla mig det, men han kanske skulle tycka det. Det är enda anledningen att jag jobbar.

DU verkar inte så speciellt smart.

Du lever ju ett drömscenario för vilken människa som helst.

Varför plåga dig med att gå till ett arbete som du hatar gå till? 

Hade jag varit du så hade man ju gått ner på timmar. Och sedan utforskat sig själv, alltså sin egna kreaativa sida och kanske starta upp något som man skulle vilja jobba med. T ex (bara som exampel yoga instruktör, jobba med djur, starta hund stall eller vad som helst! 

Om du inte ens behöver arbeta så varför studerar du inte och blir precis vad du vill? Snacka om att kasta bort sin tid av sitt liv till ingen nytta trots att du lever på ett silverfat!  

• Anonym (Hmm)

Ja, jag hatar det.

Tidiga mornar med konstant stress och borta ifrån den jag älskar mest.

Drömmer om att få både tid och råd till att utveckla mig själv, skapa mina ideer, lära mig programmera, studera upp betygen för att bli veterinär, skapa produkter, lära mig skissa bättre, tälja min egna flöjt, gå bågskytte, skaffa skydiving licens och dykcert och lära mig överlevnad med enbart en kniv eller en vass sten.

Gå vandringsleder jorden runt med hunden. O finna mig en söt kvinna i något ensligt land.

Men jag är för trött för att orka med någonting efter arbetet. Även för att orka vara social. SÅ lever ett instängt liv med enbart arbetet, äta o sova o gå promenader med hunden som jag önskar att jag kunde få mera tid ihop med och ge oss ett roligare liv.

• Anonym (Arbeta hemifrån?)

Varför skaffar ni inte kontorsjobb där man kan arbeta antingen helt hemifrån eller i alla fall ett flertal gånger i veckan? Ja ni kan behöva plugga ett par år men låter definitivt värt det med tanke på hur ni känner kring att fysiskt vara på jobbet, 

• Anonym (Pölsemannen)

Jag gillar inte jobbet heller. Det känns påtvingat och stressigt.

• Anonym (Gurkan)

Jag har ett hyggligt betalt jobb där jag kan styra arbetstiden själv bara jag håller deadline. Säkert ett drömjobb för många men jag är såå less på det! Våndas varje dag och skulle bara vilja säga upp mig och ja vad ska jag då hitta på?

Svar på tråden Någon mer som tycker det är sjukt jobbigt att gå till jobbet?