• lillaälgfrun

akut kejsarsnitt

Fick göra ett akut kejsarsnitt för en vecka sen vilket jag var helt oförberedd på ( det är man väl alltid när det är akut iof=))

Hade en enkel förlossning med mitt första barn och räknade blint med att få det denna gången också.
    Nu blev jag snittad istället och har läst lite i helgen om vad man får och inte får göra... Det är ju så olika berende på vart man föder verkar det som!

Till mej sa de bara att jag inte fick lyfta el bära över 10 kg på 4-5 veckor. Inget mer. Här har jag läst att vissa inte får bära, damsuga, städa, gå i trappor mm på 10-12 veckor. Att man helst ska vila och ligga så mycket som möjligt...

Vilka restruktioner fick du?
    Jag kan nog erkänna att jag har hållt på som vanligt sen jag kom hem, förutom att bära då...

• Svar på tråden akut kejsarsnitt
  • Puman78

Till mig sa dom att man inte fick bära över 10 kilo i ca 4 veckor och att jag skulle ta det lugnt till stygnen försvunnit. Tog det lugnt ganska länge för att jag hade så ont. Ville heller inte få infektion som jag fick sist då jag inte tog det lugnt.

Mamma till Nova 0701 och Lilleman 0010
  • Minimilian

Jag blev akutsnittad i Varberg och de sa att det var bra att vara uppe att röra på sig mycket för att förhindra blodproppar.
    Bära tungt ska man ju undvika, fast vagnen bar jag ju upp och ner från bilen. Inga andra restriktioner fick jag!! Man känner ju rätt snart vad man orkar och inte!

Lycka till!

♥ Milian 060910 ♥
  • Tösen4

Efter mitt planerade snitt sa de att man skulle ta det lugnt i ca 8 v. BARA lyfta barnet. Om du klarar av att dammsuga t ex så känner du själv när det säger stopp. Du känner själv vad du kan eller inte kan.

• Shannara

När jag blev akutsnittad 1999 så sa de att det var som efter en vanlig förlossning. Man ska försöka röra på sej en del i den grad man orkar och inte bära annat än bebis de första 6 veckorna...

Jag var ju tvungen att ta vagnen upp och ner i trappen ibland och bära med babyskyddet, men det var inga problem... Gjorde även bort mej ett par ggr och lyfte upp 2 år äldre storasyster... men som sagt Kroppen säger ifrån om den absolut inte orkar oxå!

♡Jag har världens goaste trollungar och den 4:e okt förväntas nummer fem titta fram!♡
  • MissKate
    Minimilian skrev 2007-06-11 11:28:59 följande:
    Jag blev akutsnittad i Varberg och de sa att det var bra att vara uppe att röra på sig mycket för att förhindra blodproppar.Bära tungt ska man ju undvika, fast vagnen bar jag ju upp och ner från bilen. Inga andra restriktioner fick jag!! Man känner ju rätt snart vad man orkar och inte!Lycka till!
    Så sa de till mig med, jag bar matkassar bara dagar efter jag kom hem, jag upplevde att jag hade mer ont när jag varit still för länge än om jag rört på mig.

Du känner ju vad du klarar och inte.
  • lillaälgfrun

Okej... det känns ju lite bättre... Då kan det kanske va okej att börja promenera lite =) hade ont första och andra dagen, annars har jag mått oförskämt bra tror jag... =)

• Pheobe

Det är inte bara smärtan det handlar om när man ska undvika att bära. Man vill inte få bråck i "sömmen" innanför.

• lillaälgfrun
    Pheobe skrev 2007-06-11 12:26:26 följande:
    Det är inte bara smärtan det handlar om när man ska undvika att bära. Man vill inte få bråck i "sömmen" innanför.
    Nej precis. Det har jag läst om här att man kan få... Konstigt att de inte nämde det?
  • Mumin75

Till mig sa dom bara att jag inte skulle bära något som var tyngre än bebisen de första 6 månaderna.

• Izasmaria

Blev akut snittad i västerås, å där sa de att jag inte fick lyfta tyngre än bebisen de första åtta veckorna. Men att röra på mig så mycket som jag orkade med.

• lillaälgfrun
    Mumin75 skrev 2007-06-12 17:35:04 följande:
    Till mig sa dom bara att jag inte skulle bära något som var tyngre än bebisen de första 6 månaderna.
    6 månaderna?? Det låter länge..
  • ekin

Till mig sa de att inte bära tungt, men inte hur länge. Men har läst 8 veckor på de flesta ställen. Jag kände mig ganska pigg när jag kom hem, så jag har promenerat sen dess, ökat i längd.
    Men visst är det konstigt att man får olika bud, det är ju samma operation.
    Jag har tänkt börja träna efter 8 veckor (lugn träning som yoga). Snart har det gått 6 v.

• Starkast

Det är ju bättre att ta det lite för lugnt. tro mig. Att bli omopererad och laga bråck är ingen hit alls.

• Jullan02

Enbart lugna promenader i 4 månader sen öka succesivt, inga situps eller tunga lyft heller.

Även om man känner sig pigg och inte har ont längre är det mycket som ska läka ihop.

Det är inte lönt att förklara för nån som inte förstår
  • Bei Bei

Jag städade lägenheten 4 dagar efteråt & kände mig urstark. (fick ont efteråt)
    Inte att rekomendera.
    Pröva dig fram vad du har ork med, allt som gör ont skall givetvis undvikas! Ta det lugnt om du kan.

♥ Ronja ♥
  • Chivaz

På mitt åtebesök sa de att det var ok att börja träna lite lugnt (även några få sit ups) och då hade det gått 3 mån. Har gjort så och det går jättebra. Man kan göra sådant som inte gör ont och ska man lyfta så ska man lyfta rätt, dvs böja på knäna. Vi håller på att bygga hus och jag sprang upp o ner på en stege och hjälpte min sambo att dra elkablar, kändes jättebra, förutom dagen efter. Hade lika ont som jag hade 1v efter snittet. Så tänk dig för innan du gör något. Buggade även med honom på en fest och det var ingen bra idé det heller märkte jag dagen efter...

• Erniie

Till mig så sa dom ingenting om vad jag inte fick göra. :s
    och det var inte så roligt kanske eftersom det var mitt första barn, så man tycker dom iallafall kunde ha sagt nånting. men barnmorskan på bvc sa vad man inte fick göra o så.
    Jag har inte varit på nått återbesök och det är 7 månader sen det akuta kejsarsnittet. 

Svar på tråden akut kejsarsnitt