• My 2

Moderatortråden

Jag har svarat på det tidigare: Du och de andra här har inte en susning om huruvida jag köpt bilden eller inte, eller om Fru Jansson kanske är min gammelfaster (eller nåt), så därför så undanber jag mig sådana förfrågningar. Det KAN också vara som så att jag själv ritat just den bilden... eller hur?

/my
    som inte bara är moderator utan även vanlig medlem

• My 2

Jag är inte sur, inte aggresiv heller? Inte ett dugg.

Det visste inte Patrik, men om du gjort det hade du säkert talat om det för honom eller hur?

Jag byter bild ibland, (kanske dags igen?, nu när du säger det). Jag är, tro det eller ej, kanska insatt i copyrightregler (tvungen i mitt yrke) och i det här fallet har jag gott samvete.

Det enda jag tycker är lite tråkigt är att bli ifrågasatt mer för att jag är moderator, för det var ju det du skrev, att jag som moderator har ett större ansvar, och det vet jag inte om jag håller med om, därför skrev jag att jag är vanlig medlem också.

Kram
    /my

• My 2

*sparkar ut giz svärmor och ger plats för fler frågor*

/my

• My 2

*tar fram min lilla bok och kollar vad som gäller för Junija*

Okej, det beror på när upphovsmannen till din bild dog... faktiskt, för OM det är 70 år sedan så är bilden inte längre upphovsrättsskyddad... Annars räknas ditt foto som "framställan av nytt exemplar" vilket man ifos inte får ... MEN det finns en liten "i komersiellt syfte" grej som innebär att väldigt många bilder är okej att använda så länge man inte gör det i komersiellt syfte, och en presbild på FL räknas knappast som komersiellt syfte (du säljer ju inget).

Så min bedömning skulle vara att det är hyfsat ok att använda din bild (förutom det där att du framställt nytt exemplar då, men å andra sidan lär inte orginalet finnas som digital bild).

/my

• My 2

Flourtanten: helt laglig, men om du hittar den någonstans du inte tillåtit kan du ställa till med liv

• My 2

Vill tillägga när det gäller copyrightbilder att man ofta kan maila förlaget eller den som har copy på en bild och förklara hur man vill använda bilden, då brukar det sällan vara ett problem, de brukar bara bli förvånade att någon faktiskt frågar först

• My 2

Vi kanske skulle starta en ny tråd om copyright på bilder?

Nu stänger vi den diskussionen här, tycker jag.

Någon med en moderatorfråga? Kom igen, var inte blyga!

• My 2

Glass: Jag kan tyvärr inte hitta något i reglerna om din fråga, du måste nog maila redaktionen.

• My 2

sisley: Skulle tro att det är det gamla vanliga problemet med FLs servrar. Patrik hade ju fått upp en lastbalansering som gör att om en server går ner så märks det inte, sajten är uppe ändå... men det verkar inte fungera så bra

Antar att han har nån slags larm och det tar väl ett tag innan han pallrat sig till serverrummet och startat om systemet. Om en server hängt sig så kan programmen (som driver sajten) krångla lite efteråt, kan behöva mecklas nån timme eller så innan allt är ok.

Vi får väl avvakta och hålla utkik i "information" - han brukar ju lägga ett meddelande där om det är något vi behöver veta.

/my

• My 2

Tycker också att du ska fråga, och jag tycker dessutom att du kan kontakta Patrik om du inte får något gensvar. Lägg också till i din pres att dina texter inte får publiceras eller vidaresändas utan ditt uttryckliga tillstånd... för framtiden.

/my

Svar på tråden Moderatortråden