Inlägg från: Roisin Dubh |Visa alla inlägg
  • Roisin Dubh

Moderatortråden

Eliza 999,

Problemet med det är att vi inte kan ändra inläggen i efterhand och göra ett anonymt till icke anonymt. Annars vore det toppen.

Det meddelande som sänds ut är förformaterad text komponerad av redaktionen. Vi kan gå in och redigera i den texten efter behov men i såna här rutinfall så gör vi sällan det. Jag tycker ibland att Patriks formuleringar kan vara lite omständiga och att det i vissa ärenden skulle funnits en del tillägg. Jag skulle t.ex. vilja ha med det tips som MuminMy skrev här ovan om att man faktiskt kan skriva ett nytt icke anonymt inlägg. Vi får se över detta och be Patrik slipa till meddelandetexterna. Tills vidare kan vi i mån av tid själva lägga till det manuellt.

/Moderator

• Roisin Dubh

Labolinaa,

Stämmer! Det är till ca 90 % FLs medlemmars förtjänst att ordningen hålls här. Vi moderatorer har som sagt inte tid att sitta och läsa i varje tråd utan tar först och främst itu med de rapporter som kommer in från andra medlemmar.

Så ansvaret för sajtens nivå ligger alla. Dels att man förstås ser till att själv hålla fingrarna i styr, dels att man ser till att rapportera när man ser inlägg som bryter reglerna.

Naturligtvis fälls inte alla rapporter som kommer in. Finns det ingen grund för anmälan så nekas den.

/Moderator

• Roisin Dubh

Du är för liten,

Det behöver du inte veta. Patrik ser vilken moderator som tagit hand om ärendet och det räcker utmärkt.

/moderator

• Roisin Dubh

Du är för liten,

Ja anledningen bygger på erfarenhet. Det tar helt enkelt alltför mycket onödig extratid för oss moderatorer att behöva ta långa diskussioner med medlemmar som av den ena eller andra anledningen inte accpeterar våra beslut eller reglerna. Även om det stora flertalet är trevliga mot oss och snällt villiga att lyssna på de förklaringar vi ger så kan man inte bortse från dessa fåtal medlemmar som gör vår uppgift här ruskigt surt.

Jag har endast de senaste dagarna blivit kallad för "hök", "piraya", "struts", "maktfullkomlig", "frigid", "polis" och annat kul för att jag gör mitt bästa för detta forum. Detta utan att ens ha haft någon personlig kontakt med dessa medlemmar. Förut när jag var ensam moderator och tog mig tid att ha den kontakten vid anmälningar så var det än värre.

Om vi moderatorer över huvud taget ska orka med den otacksamma uppgift vi har här så måste vi tillåta oss att skapa en viss distans. När vi tar iru med rapporter så agerar vi under namnet moderator. Exakt vilket nick som däljer sig bakom moderator ska inte ha någon betydelse då vi ska följa samma riktlinjer som satts upp av redaktionen. Om redaktionen anser att en moderator inte håller sig till dessa riktlinjer eller på något sätt missbrukar sin moderatorroll så tas rollen ifrån denna. Vi fungerar ju endast som redaktionens förlängda arm. Med redaktionens förtroende.

Det är därför mest naturligt att kontakta redaktionen om man har frågor eller är missnöjd med ett ärende.

/Moderator

• Roisin Dubh

Far2three,

Jag ser inte heller att strutsar är särskilt ondsinta eller ens ogillade djur men för den sakens skull vill jag inte bli kallad saker jag inte är.

Jag är Hanna alias Roisin Dubh, moderator på familjeliv. Inget annat.

Eftersom vi är kontrollerade uppifrån och vi inte kan ta ett steg utan att redaktionen ser detta så finns ingen som helst anledning att medlemmarna ska känna sig oroliga för att inte just de ser vilka vi är. Det finns alltså varken relevans eller grund i att jämföra oss med polismyndigheten.

/Moderator

• Roisin Dubh

Vad är det i mitt inlägg ovan du inte förstår, Far2three?

Detta är inte polismyndigheten, detta är familjeliv!

Vi pratar helt enkelt inte poliser här, det handlar om moderatorer. Vill du diskutera polisen och deras uppgifter så rekommenderar jag dig att söka upp ett forum för det ändamålet.

• Roisin Dubh

Eller åtminstone av relevant karaktär!

• Roisin Dubh

Björkeli,

Ja precis så brukar vi göra när det ligger på gränsen. Ibland skickar vi ett privat mess men för det mesta går vi in i tråden och påminner om regler och ton. Allt för att förebygga onödiga urspårningar, rapporter och borttagna inlägg. Det är ju ett känt fenomen att små små bråk växer sig stora snabbt och en liten oansenlig provokation kan framkalla grövre.

Så i trådar där vi har ögonen öppna kan vi på så sätt styra upp innan något händer.

En del tycker det är tröttsamt med moderatorernas inblandning men de flesta är positiva till det och märker förbättringen av forumets stämning.

• Roisin Dubh

Zmoothie,

Tja, förslaget har uppkommit förut och då valde jag att rata det eftersom jag i min enfald trodde att vi skulle klara av att vara öppna med vårt moderatorskap och nick. Jag känner ju själv att det vore trevligast så. Förut så valde de flesta av oss också att signera meddelanden med vårt nick men det fick vi ta ett gemensamt beslut om att upphöra med då vi fick stora problem. En del medlemmar har väldigt svårt att smälta att ett enkelt litet inlägg tagits bort och känner ett behov av att älta saken i all oändlighet trots att man gett dem ett tydligt svar. Vissa tycks tro att vi inte har något liv utan har all tid i världen att snacka om just deras inlägg hela dagen.

Så nu känner jag faktiskt att idéen med ett helt strikt anonymt moderatorskap inte är så dumt trots allt.

*stänger ner datorn för några timmar*

• Roisin Dubh

Jaha, precis när man äntligen slitit sig och tänkt överlämna datorn till maken för installation av hårddiskar så har han tröttnat på att vänta och bestämt sig för att göra annat.

Så jag blir kvar en stund till!

Zmoothie,

En del reagerar som du nämner men det finns också en stor del som reagerar tvärtemot och blir känner sig grymt förorättade av att inte veta vem moderatorn är. Det märks ju på diskussionen kring detta. SÅ hur man än väljer att ha det så kommer alltid någon att känna sig ikläm.

Därför är det lika bra att välja den form som vi moderatorer anser bäst att verka genom. Det är ju trots allt vår arbetsmiljö och vi som får ta konsekvenserna.

Svar på tråden Moderatortråden