• gemelli

Tycker du det är rätt att cabinpersonalen på SAS gått ut i Strejk?

Att tillägga är att dom arbetar 27 timmar i veckan och har 33 000 kr/mån

Bebbe i Magen
  • Svar på tråden Tycker du det är rätt att cabinpersonalen på SAS gått ut i Strejk?
  • TheCoopers
    Pete69:

Det är väldigt liten omsättning på American Airlines också - väldigt få lämnar sitt jobb . AA har flygvärdinnor som flygit i 35 år ... När jag flög var jag väldigt junior ...och jag hade 8år i bagaget .
    Tror inte att arbetsvillkoren skiljer sig nämnvärt .

Jag tycker det är rätt att strejka
    Du tycker det är fel ...

End of story
    Inspector Gadget is King
  • mammutten81

Läste om någon som sa att det bara är en enkel utbildning på tre veckor, bara det visar att det är tur att de har en sån krävande utbildning som de har. Så att inte alla blir utvalda..haha.
    Minkompis gick precis sin utbildning och jobbar i dag i Dubai, hon blev klar kanske för 2 månadersedan.

Hon är i grund och botten civil ekonom.
    Jag har aldrig sett henne plugga så som nu.
    Sjukdomskunskaperna var inte att leka med och brandutrymningsprovet var nog inte så kul, att sitta i ett övertänt plan.

Folk tror att det är så himla glamouröst, men stressigare jobb får man nog leta efter.
    Alla andra sitter ned vid start, en flygvärdinna måste hinna sätta sig, kontrollera alt, byta skor och dra på sig de största och tyngsta stövlarna, snabbt av med dom sedan för att hinna servera, sen fixa ordning, hjälpa till, packa in, ta emot beställningarna, fixa tax free spriten, som inte alltid e så lätt att bära.

Sen hälsa alla hejdå, sen snabbt städa planet, och det görs ordentligt, sen byta ut både mat och försöka äta inna nya passagerarna ska på efter 10 minuter.

Många som flyger gör det inte med ett leende, eftersom det finns både risk för sexuella övergrepp, en toucht på tutten, en snabb hand upp under kjolen.
    Det är inte okej, men det finns folk som tycker att de ska ta det.

Ändå är många flygvärdinnor där varje dag, och gör sitt obb, för att de gillar det.
    Men de ska inte behöva ta skit för det.

Och någon sa att det inte behövs någon flygvärdinna till Danmark, okej, kanske inte så många, men de är också till för säkerheten, om någon insjuknar m.m, piloterna har inte möjlighet att springa ut om det händer något.

Det är skrämmande att folk inte tänker längre än vad deras egna näsa räcker.
    Det finns säkert de som har 30 000, men inte fan har de mycket ledigt.
    Även om de finns de som har förmånligare rutter.
    Men bara för att några har det så är det inte verklighetens flygbranch.
    Jag är inte flygvärdinna, men efter att ha varit aktiv i styrelsen i HTF, och varit emot att flygvärdinnor klagat, och tagit mig tid att verkligen kolla upp läget, så förstår jag dom.
    Sen att SAS förlorade mycket är beklagligt, men det är viktigt att tänka på människors hälsa.

• mammutten81

Turran- Eftresom du varit kabinpersonal så undrar jag- Vad betalade du för din utbildning?

• Turran
    mammutten81 skrev 2007-05-31 08:53:22 följande:
    Turran- Eftresom du varit kabinpersonal så undrar jag- Vad betalade du för din utbildning?
    Jag började jobba på ett svenskt charterbolag 1999 och jag kommer faktiskt inte ihåg om vi fick betalt under de 6-8 veckor som kursen varade. På fam flygningarna fick vi dock lön och traktamenten.

På det internationella bolaget som jag sen började på fick jag betalt under utbildningen som varade i ca 3 veckor. Kursen var såpass kort eftersom den hölls för personer med tidigare erfarenhet (s k conversion course)- normalt sett är utbildningen för helt nya cabin crew 6 veckor (initial course). För alla recurrent courses fick vi också normal lön (plus traktamenten eftersom vi hade utlandsbaseringar).
  • eire

Tycker redan att de får betalt för det som är "jobbigt", tyvärr så bidrar denna strejk till att SAS redan ansträngda ekonomi ska ansträngas ännu mer och fler måste anställas för att kraven ska uppfyllas. När SAS lastarna ville ha bättre förhållanden (som inte gnäller i första taget, trots pajade kroppar) var det många flygvärdinnor som var totalt oförstående. Ger man sig in i att vara flygvärdinna så måste man ju ha obekväma arbettider, det går ju inte att ha ett plan som står och väntar på att klockan ska bli 9.00(eller när nu man vill börja) för att all kabinpersonal vill hinna dricka kaffe och lösa korsord på morgonen.tex. (överdriven ironi). Jag tafsar inte en värdinna i baken, är inte otrevlig på något sätt men bemödas inte med en blick när jag reser.
    Det finns verkligen de som är "födda" till att bli flygvärdinnor ger underbar service och är lyhörda osv. Men många jag stött på hatar att behöva torka av din bricka eller samla upp skräpet så mycket att de helt enkelt skiter i det.Yrket verkar dra åt sig FEL typ ibland, man ska väl tycka om att bry sig om passagerarnas bästa och inte tycka att det är flashigt att flyga till NEWYORK och "köpa de där jeansen som bara finns där".
    De har det redan bra, tex så har en flygvärdinna betalt en timme EFTER att de landat. De hinner åka till hotellet och packa upp eller vad det nu är på betald tid..det tycker jag är bra arbetsvillkor. Jag vet att de ska behålla uniformen på tills det har nått hotellet och inte får vara lediga i uniformen, men det är ju inte så ansträngande att sitta i en transferbuss på väg till hotellet. Det handlar väl om att ge och ta, vissa tillfällen får en värdinna jobba hårt och stressa med all service osv, men de får ju tillfällen till vila oxå.På mitt jobb arbetar vi oxå skift,med endagarsledigheter vissa veckor och vi har LÅNGT ifrån det så bra som de hade innan deras NYA krav gick igenom. Kan då tillägga att de kanske får ut i snitt kanske 7-8000 mer än vi får då. Självklart ska de ha betalt och vila för dygnsomställningarna, ansvaret och allt, men det har det ju redan? Själv ska jag vara ombytt och klar när jag börjar mitt arbete. Jag får verkligen inte betalt på flygbussen.(Arbetar i butik på Arlanda). Har en anhörig som var markpersonal på sas + att jag känner många på SAS så åsikterna går isär även om man har en god inblick i flygvärlden. VD:n kanske kan tänka sig att gå ned i lön oxå han har väl runt 100000 i månaden eller minns jag fel? Det finns väl få flygbolag som ger sina anställda så mycket som SAS gör? Hoppas ingen bli upprörd av detta, det handlade ju om att få tycka till.

• mammutten81

OM du FICK BETALA.

EN UTBILDNING LIGGE RPÅ RUNT 25 000:-

Så kabinpersonalen är inte direkt underutbildade, eftersom de lägger allt i att klara den svåra utbildningen.
    Man kan bli utsparkad om man missar ett prov, och då får man inte pengarna tillbaka.
    Sen hur lång utbildningen är beror på vilket bolag och vilken årstid man utbildar sig.

• blommanigbg

Cabinpersonal blir körda av SAS limousine... Har en kompis som jobbat o kört flygvärdinnor... DE är inte trevliga enligt honom... Utan beter sig divigt... O skall bli uppassade...

• blommanigbg

Sedan att de inte visste att han utbildat sig till pilot med
    egna pengar.. Jobbade på SAS limousine under tiden som han försökte få ihop det antal flygtimmar som krävs för att få jobb som pilot..
    Han tyckte att många flygvärdinnor tar sig själva på för stort allvar.. De pratade som om de själva hade flygit planet... Och också om hur jobbiga deras passagerare var.. Att det är deras yrke att serva verkade en del ha glömt..
    Han fick höra många historier...
    De piloter som han körde var däremot alltid trevliga...
    Men nu är ju det här hans åsikt o får stå för honom vill jag bara tillägga...

• mammutten81

Men snälla blomman---ahhaha, jag skrattar så jag gråter när jag läser ditt inlägg.

NEJ, de blir inte körda i saslimouseine, dock får de tag flygbussen gratis.

Om de nu är hans åsikter, så fattar jag inte varför du ska skriva om det här, eftersom det verkar som du vill svärta ner flygvärdinnor.

• Anghammarad

Greta05

Du har ju faktiskt svaret som alla egentligen vill ha så du kan ju berätta så får du slut på alla frågor. Alltså:

Hur mycket tjänade du förra året inklusive alla tillägg?

Hur många timmar jobbade du förra året? Resor till och från ditt jobb räknas självfallet lika lite för dig som för alla andra.

Om det faktiskt visar sig att du tjänar så lite som ni hävdar (dvs 230000) och att ni jobbar mer än 2000 timmar så skall jag oreserverat be om ursäkt för mina påhopp om era villkor. Jag kommer dock fortfarande att tycka att det var en otaktisk strejk.

Svar på tråden Tycker du det är rätt att cabinpersonalen på SAS gått ut i Strejk?