• Mjölk

Ska bli äggdonator, undrar lite.

Hej!
    Jag ska bli äggdonator om allt nu går vägen. Ska först träffa läkare o kurator och om det går bra så ska allt sättas igång till hösten.

Jag har ju fått lite information, men undrar lite om riskerna. Vet någon härinne om riskerna med att vara äggdonator? Alltså om det påverkar mina chanser att få fler barn i framtiden? Vi har ju en son men vill givetvis ha fler barn.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-26 20:32:12:
    Har nu startat en tråd för äggdonatorer!
    www.familjeliv.se/Forum-7-147/m21230448.html

• Svar på tråden Ska bli äggdonator, undrar lite.
  • Mjölk

web: Tack så mycket! Känns skönt att få höra så fina ord! Nä, känns inte jobbigt. Barnen är ju det bästa vi har här i världen, de är vår framtid och tanken på att ett barn kommer till världen så efterlängtat och så älskat är en så stark känsla att den överväger allt annat. Om ett barn kommer till med hjälp av mina ägg så får barnet ta kontakt med mig när han/hon fyller 18 år. Det är helt OK med mig!

• Mjölk
    web skrev 2007-05-25 20:35:41 följande:
    jaha ok :) så dom får alltså ta kontakt om dom vill. Vissa är barnen det bästa som finns. DEt glädjer mig att höra att det finns mäniskor som är så osjälviska och vill dela med sig av glädjen. Jag skulle dock inte våga bli donator, men alla sjärnor på himmlen till dig som gör det!
    Tack igen!
    greta2 skrev 2007-05-25 20:35:44 följande:
    Mjölk! Jag tycker också att det är väldigt snällt av dig! De barnen är ju efterlängtade som regel.
    Tack tack!
  • Mjölk

Puffar upp tråden lite, vill veta lite om risker.

• Mjölk
    Marelb skrev 2007-05-25 22:50:22 följande:
    Som jag har hört påverkar det inte risken att bli gravid igen. Men om man tänker med sunda förnuftet så kan väl igentligen alla ingrepp man gör gå snett. Risken är nog väldigt minimal men de ska ju in och plocka ägg men risken att de förstör för framtiden är nog väldigt liten. Däremot undrar jag hur kroppen reagerar efter alla hormoner? Brukar ägglossning och mens komma tillbaka snabbt eller kan det vara ungefär som att sluta med p-piller? Ibland kan det ta ett tag men för vissa går det på en gång. Kul att vi kan slå våra kloka huvuden ihop nu då! Men du kommer antagligen gå igenom detta före mig...
    Ja, jag ska ju fråga ut läkaren och kuratorn om riskerna! Måste ju veta allt! Bra att ha dej att diskutera med också!
  • Mjölk
    Fiaflopp skrev 2007-05-26 08:57:05 följande:
    Det påverkar inte dina chanser att få fler barn senare i livet...Det du vill göra är värt all Guld i världen för oss ska du veta,underbart fint gjort av dig och du är enormt behövd!!!
    Tack så mycket! Kul att få "höra" så fina ord! Vi planerar att skaffa barn nr 2 om ca ett år (alltså påbörja tillverkningen om ett år), så då vill man ju att det inte ska vara några problem!
  • Mjölk
    LJF skrev 2007-05-26 09:02:22 följande:
    Jag har just donerat ägg i veckan. Jag har inte hört att det ska vara någon stor risk för framtida eget barnafödande. Man genomgår likadan (tror jag) behandling som barnlösa par där äggen från kvinnan änvänds men utan tillbaka sättning då.Vi får väl se hur min kropp reagerar på hormonerna i efterskott, de kände jag inte alls av under behandlingen.
    Låter bra! Fint av dej att donera ägg! Skönt att du inte känt av hormonerna än. Det kan ju vara himla olika hur man reagerar har jag hört.
  • Mjölk

Jag kanske skulle starta en tråd för oss som är, har varit eller ska bli äggdonatorer???

• Mjölk
    LJF skrev 2007-05-26 09:07:10 följande:
    Jag hade också hört det, så jag väntade och väntade på att verkligen må uruselt, men nada och det var ju ingen förlust. Däremot känner jag av ägguttaget nu i efterskott.
    Hur känner du av ägguttaget då?
  • Mjölk
    LJF skrev 2007-05-26 09:13:40 följande:
    De sa att man kunde bli öm efter i magen, men jag tycker jag är lite mer än öm (inte något vidare hög smärttröskel heller). Men jag ringde dem bara och de är väldigt omhändertagande av donatorer så de skickade så fort de kunde ett recept till apoteket på mer smärtstillande. Själva ägguttaget kände jag lite av bedövningssticket i ägget men bedövningen hjälpte på en gång så det gick smidigt. Om Hs tycker att det är lönt att använda mig igen så är jag sugen på att göra om det. Tyvärr så verkade det endast som om en av mina äggstockar fungerade som den skulle.
    OK, då vet jag att jag ska förvänta mig att det gör ont! Men det är OK med mig, barnlösa par får ju kanske barn! Kram på dej! Vad var det med äggstocken då?
  • Mjölk
    LJF skrev 2007-05-26 09:26:00 följande:
    De har ingen aning den var bara inaktiv, inga äggblåsor som hade växt till sig utan bara så "skräp".
    Men vad skönt att veta att den andra fungerade då! Fast det "visste" du ju redan på ett sätt.
    Fiaflopp skrev 2007-05-26 09:31:47 följande:
    OM ni bara visste hur underbara ni är...Kunde jag så skule jag ge er all världens rosor och massor därtill...
    Tack tack! Tar åt mig! Fast jag har ju inte blivit godkänd än...
  • Mjölk
    Little skrev 2007-05-26 09:38:21 följande:
    Vad kul att läsa lite om er som ska/är bli äggdonatorer.Jag har funderat på det mkt men inte kommit till skott, nu är jag gravid med Nr.2 så efter denna gravidtet så ska jag ta kontakt med dem och också bli äggdonator.Vet ni när man kan försöka bli donator efter en gravidtet??Många   till er som är igång!
    Tror det är efter att man ammat klart.
  • Mjölk

Little: Mensen ska ju i alla fall ha satt igång först!

• Mjölk

Vad tror ni? Ska jag starta en tråd där vi äggdonatorer kan snacka! Och naturligtvis andra också! Det verkar ju vara en del som ska, har gjort eller just nu donerar ägg!

• Mjölk
    Joboli skrev 2007-05-26 21:07:01 följande:
    Så skönt att veta, att det finns så underbara människor som ni Ni är värd all respekt och tusen röda rosor. Massor av kramar Leijon.
    Tack tack! Så fint att höra!
Svar på tråden Ska bli äggdonator, undrar lite.