• Mjölk

Ska bli äggdonator, undrar lite.

Hej!
    Jag ska bli äggdonator om allt nu går vägen. Ska först träffa läkare o kurator och om det går bra så ska allt sättas igång till hösten.

Jag har ju fått lite information, men undrar lite om riskerna. Vet någon härinne om riskerna med att vara äggdonator? Alltså om det påverkar mina chanser att få fler barn i framtiden? Vi har ju en son men vill givetvis ha fler barn.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-26 20:32:12:
    Har nu startat en tråd för äggdonatorer!
    www.familjeliv.se/Forum-7-147/m21230448.html

• Svar på tråden Ska bli äggdonator, undrar lite.
  • web

gud vad fint av dig att vilja hjälpa andra som inte själva kan få barn. :)

Måsta bara få fråga. Känns det inte lite jobbigt att vara medveten om att ditt barn finns nånstanns där ute?. Eller kommer finnas.  Även fast det inte är "ditt" barn på det viset. Men det är ju ändå dina gener.

• Mjölk

web: Tack så mycket! Känns skönt att få höra så fina ord! Nä, känns inte jobbigt. Barnen är ju det bästa vi har här i världen, de är vår framtid och tanken på att ett barn kommer till världen så efterlängtat och så älskat är en så stark känsla att den överväger allt annat. Om ett barn kommer till med hjälp av mina ägg så får barnet ta kontakt med mig när han/hon fyller 18 år. Det är helt OK med mig!

• web

jaha ok :) så dom får alltså ta kontakt om dom vill.

Vissa är barnen det bästa som finns. DEt glädjer mig att höra att det finns mäniskor som är så osjälviska och vill dela med sig av glädjen.
    Jag skulle dock inte våga bli donator, men alla sjärnor på himmlen till dig som gör det!

• greta2

Mjölk! Jag tycker också att det är väldigt snällt av dig! De barnen är ju efterlängtade som regel.

• web

oj mena förstås "visst är barnen det bästa som finns"

• Mjölk
    web skrev 2007-05-25 20:35:41 följande:
    jaha ok :) så dom får alltså ta kontakt om dom vill. Vissa är barnen det bästa som finns. DEt glädjer mig att höra att det finns mäniskor som är så osjälviska och vill dela med sig av glädjen. Jag skulle dock inte våga bli donator, men alla sjärnor på himmlen till dig som gör det!
    Tack igen!
    greta2 skrev 2007-05-25 20:35:44 följande:
    Mjölk! Jag tycker också att det är väldigt snällt av dig! De barnen är ju efterlängtade som regel.
    Tack tack!
  • Mjölk

Puffar upp tråden lite, vill veta lite om risker.

• Marelb

Som jag har hört påverkar det inte risken att bli gravid igen. Men om man tänker med sunda förnuftet så kan väl igentligen alla ingrepp man gör gå snett. Risken är nog väldigt minimal men de ska ju in och plocka ägg men risken att de förstör för framtiden är nog väldigt liten.
    Däremot undrar jag hur kroppen reagerar efter alla hormoner? Brukar ägglossning och mens komma tillbaka snabbt eller kan det vara ungefär som att sluta med p-piller? Ibland kan det ta ett tag men för vissa går det på en gång.
    Kul att vi kan slå våra kloka huvuden ihop nu då! Men du kommer antagligen gå igenom detta före mig...

• Mjölk
    Marelb skrev 2007-05-25 22:50:22 följande:
    Som jag har hört påverkar det inte risken att bli gravid igen. Men om man tänker med sunda förnuftet så kan väl igentligen alla ingrepp man gör gå snett. Risken är nog väldigt minimal men de ska ju in och plocka ägg men risken att de förstör för framtiden är nog väldigt liten. Däremot undrar jag hur kroppen reagerar efter alla hormoner? Brukar ägglossning och mens komma tillbaka snabbt eller kan det vara ungefär som att sluta med p-piller? Ibland kan det ta ett tag men för vissa går det på en gång. Kul att vi kan slå våra kloka huvuden ihop nu då! Men du kommer antagligen gå igenom detta före mig...
    Ja, jag ska ju fråga ut läkaren och kuratorn om riskerna! Måste ju veta allt! Bra att ha dej att diskutera med också!
Svar på tråden Ska bli äggdonator, undrar lite.