Jag vet precis hur du har det! Jag väntar mitt andra barn och är i v 41. Jag har varit rädd hela graviditeten, men det vände v 39. Konstigt nog! Jag har pratat med psykolog varje vecka sen v 24, jag har pratat med aurora-sköterska och BM; jag har prövat allt. Men jag kom till en insikt i v 39. Det gick upp för mig att mina egna negativa tankar om förlossningen utlöste ju rädslan. Att ju mer jag ältade en hemsk förlossning, desto jobbigare blev det. Så den sista veckan innan BF (och nu med) har jag tränat mentalt med avslappning, och positiva tankar. Man ska inte undertrycka att man är rädd, men man kan försöka tänka annorlunda. Det hjälpte verkligen att sluta spänna sig inför någonting och istället välkomna det. Att acceptera hur det är, jag kommer inte ifrån det.
Det är lätt att säga så, men jag har lärt mig att jag funkar så. Går jag och ältar det hela tiden, så blir förlossningsrädslan mitt andranamn, jag blir ett offer redan innan jag är där. Jag vill inte göra det, så därför kunde ingen psykolog i världen få mig att må bättre, det låg hos mig. Mitt ansvar, helt enkelt.
Försök att prata med en psykolog om det, förklara att du är rädd, men att du måste vilja bli av med rädslan också! Det var nog det som var problemet för mig. Jag sa bara; jag är livrädd. Jag sa aldrig; jag är rädd, nu går vi vidare, nu möter vi rädslan och låter den gå.