• TompaSe

Mentalvårdare se hit!

litenmamma skrev 2007-07-04 13:30:05 följande:
    Som mentalskötare kan du tex jobba på psykiatrisk vård avdelning.då handhar du servering av måltider, renbäddningar, förrådspåfyllning mm.du fungerar även som ett stöd till de inneliggande patienterna.Om du jobbar inom öppenvården blir det mera administrativa uppgifter, samt viss kontakt med patienterna. Det finns vissa fall, som är ganska ovanliga att du kan bli kontaktperson och deltar i samtal.sedan kan du även jobba med missbrukare och personer som behöver stöd i vardagen i sitt hem och på fritiden.Sedan kan man även jobba på gruppboenden med tex ungdomar med diagnoser autism, asperger osv.många olika typer av jobb finns det att välja mellan.mitt tips är att gå både akutsjukvårdsinrikningen samt psykiatri.Det gjorde jag och det fanns alltid jobb att finna som var intressanta
    Gud så tradigt det lät! Jag har jobbat som Mentalskötare sen -88 och nu för tiden så heter det bara Skötare vilket jag inte gillar. Skötare låter i mina öron nedvärderande.

Arbetsuppgifterna skiljer sig så otroligt enormt beroende på var och hur du jobbar som sagt, men jag har då aldrig bara sysslat med att dela mat och bädda osv. En skötare på en normal vårdavdelning sköter den dagliga ruljansen ja, men det innebär så otroligt mycket mer en dessa få praktiskta saker du räknar upp. Vi skötare har samtal, vi är med på ronder och berättar hur patienterna mår eftersom det är vi och oftast inte syrrorna som är på golvet och vi träffar patienterna hela dagarna. Vi har även en baksida med jobbet som kan vara tufft och hemskt och det är tyvärr detta med tvång som ofta förekommer inte psykiatrin. Det är allt från att hålla patienter med så lite våld som möjligt till att lägga patienter i skyddsbälte de gånger det tyvärr är nödvändigt.
    Jag har turen att jobba på en akutpsyk avdelning som fungerar så att läkarna där går otroligt mycket på vad vi skötare tycker och tänker.
Svar på tråden Mentalvårdare se hit!