• Bebis0707

Profylaxkurs?

Är ganska rädd för förlossningen, för smärtan och för att jag ska stoppa upp förlossningen genom att spänna mig. Har funderat på en profylaxkurs. ni som gått en sån är det en bra hjälp?

• Svar på tråden Profylaxkurs?
  • mirrebusan

funderar med på att gå den inte pga rädsla men vill lära mej andningen...mamma hade tydligen gått en sån kurs och hon sa att den andningen var kanon...

jag vet ett formum som är här på FL som lugnat en del...ska se om jag får fram länken så skickar jag den

• UllaBella

Jag rekommenderar verkligen www.profylaxgruppen.com/ Jag känner mig mycket mer förberedd och mer lugn efter att ha gått den. Dessutom så har min sambo lite mer "kött på benen" och "verktyg" så att vi kan ta oss igenom förlossningen tillsammans.

• Tissa

Jag gick profylaxkurs förra graviditeten. Tror säkert det är jättebra för många men hur mycket jag än försökte under förlossningen så började jag hyperventilera och var tvungen att andas i påse några gånger för att inte tuppa av.

Det hade kanske gått ännu värre om jag inte hade gått kursen, det vet man aldrig.....

• Längtans Blå Blomma

Jag har gått Annas profylax (Profylaxgruppen). Har inte fött ännu, men jag tror absolut att det kan hjälpa dig.

Efter kursen behöver du och din partner måste öva mycket hemma på andning, avslappning och målbilder. Det räcker liksom inte med att bara gå en kurs och sen skulle allt vara klart.

• Tissa

Jo, Jag övade också hemma, på jobbet, på bussen, i bilen.... Var jag än var så "flåsade" jag.

Men min smärtgräns var inte så hög som jag trodde. Det gick jättebra när vi tränade och sambon nöp så jag hade blåmärken över hela kroppen men när det väl kom till kritan så.... Men som sagt, man vet aldrig om det hade gått ännu värre om jag inte haft profylaxen!

• Bebis0707

Tack för era svar. Jag har anmält oss till Annas profylax. Hinner kanske inte öva så mkt dock eftersom vi har BF den 17 juli och det kan ju bli tidigare med tanke på hur mkt sammandragningar jag har. Men det känns som om det är värt det ändå. Har även gått på gravidyoga.

Svar på tråden Profylaxkurs?