• Vinter81

Akvariefiskar

Hej
    Jag är en tjej som ganska nyligen har skaffat mig två akvarium men lite olika fiskar i.
    Jag har slöjstjärtar i ett akvarium och tetror och guppies i det andra.
    Finns det fler som jag som tycker detta är en mycket trevlig hobby och kanske kan dela med sig av erfarenheter?

• Svar på tråden Akvariefiskar
  • Giz the wiz

du har nog bukvattensot....
    googla på det, tyvärr så tror jag inte det finns ngn medicin mot det.
    iaf inte om det får gå för långt.

Rottis77 skrev 2007-06-08 15:41:56 följande:
    Hej.Tack för tipsen, men det blir tyvärr inget bättre. Temperaturen är bra, har varit bra hela tiden och det står så att inte solen kan skina på det. Var inne i en djuraffär och frågade, men dom visste inte utan tyckte att jag skulle 30% vattenbyte varje dag i 1 vecka. Men när jag kom hem hade malen + den bleka neontetran dött. Guldfisken lever fortfarande, men håller bara till på botten, en annan neontetra är jätte svullen över buken och ingen av fiskarna vill äta. Vet inte vad jag mer kan göra, tycker så synd om mina fiskar.

wieeeeeeeeee äntligen har min golfboll till guppy klämt ur sej ett helt yngel..... hmmm får väll se om det är en hel hög i morgon
  • Rottis77
    Humbela humbela bumbela mumbela skrev 2007-06-08 21:02:54 följande:
    du har nog bukvattensot.... googla på det, tyvärr så tror jag inte det finns ngn medicin mot det.iaf inte om det får gå för långt. _________________________________________wieeeeeeeeee äntligen har min golfboll till guppy klämt ur sej ett helt yngel..... hmmm får väll se om det är en hel hög i morgon
    Okej!! Kan tyvärr inte öppna länken och min data krånglar så jag kan inte söka på google just nu, ska testa imorgon. Den svullna buken på neontetran har försvunnit nu!! Och guldfisken verkar lite piggare, men jag har fortfarande inte sett dom äta.
  • Vinter81

Hej Rottis77
    Du kan prova en fiskmedicin som heter baktapur direkt
    Jag använde den när mina guppys fick bukvatten sot.

Det är brustableter som man till sätter i akvariet. Full instruktion finns i förpackningen.

Det ända man bör tänka på är att det tar död på alla bakterier även de goda som finns i filtret så efter använing måste man starta om filtet och göra ett 50% vatten byte.

• Rottis77

Satt och googlade lite igår när jag fick rätt på internet. Där stod att man kan använda flagyl, så det gjorde jag för det har jag hemma, jobbar hos veterinär Skrattande Och jag får för mig att alla (dom 4 som inte dött) fiskarna är lite piggare idag. Guldfisken verkar äta lite idag från botten, men dom simmar gärna inte upp til ytan, varför vet jag inte!!

• Vinter81

Hej
    rottis77

Fiskar med bukvattensot gör så.
    fisken måste behandlas även om den inte visar symtom.
    Fiskarna kan ha bukvattensot mycket länge innan symtomen visar sig.
    Men har du kollat värderna i akvariet och hur det är med syresättningen även sådana säker kan orsaka att de går upp till ytan.

Att jobba hos vetrinär måste vara roligt.

• Rottis77

Vinter81: Nä, värdena har jag inte kollat! Vad behöver jag skaffa för att kolla det? Fiskarna verkar må bättre nu, men vill fortfarande inte simma upp till ytan utan håller sig nere vid botte och försöker hitta mat där, vill alltså inte äta maten vid ytan. Va det rätt av mig att behandla med Flagyl?? Och ska jag i så fall göra det mer än 1 gång??

• Muminlina

Hej på er akvarieister
    Jag har läst er tråd ett tag nu, och känner att jag har en fråga som ni säkert har svar på.

När jag köpte växter sist måste jag ha fått med nån snigel, fast jag sköljde dem noga o så innan jag planterade dem, nu har jag hur som helst typ 4-5 st i olika storlekar - vad ska jag göra med dem? Är de bra för akvariet på något sätt eller är de tvärtom dåliga invånare? Ska jag plocka upp dem o spola ner dem i toa eller vad?

Tacksam för svar

ps: jag har ett 52 liters akvarie med röd neontetra och guppy...

• Giz the wiz

sniglar är ju bra på så sätt att dom städar foderrester men kan ta över karet.
    man kan ju hålla beståndet nere när det blir för många men några är absolut inte skadligt.

mata snålt så förökar dom sej inte så fort.

trots att du skjöljer växterna så kan det sitta ägg kvar osv.

• littletiger

Hej, vi har också fiskar!

Olika tetror, 2 malar, 1 eldstjärt, 1 regnbågshaj, 1 polkadotbotia, 1 blå kampfiskhanne i ett 110 liters akvarium.

Om man ska vara bortrest en vecka och inte har nån som kan mata under tiden, vilket är bästa semesterfodret för dem?
    Som längst har vi varit borta fredag-söndag och då fick dem här vita halvrunda weekendmaten, men det var inte så populärt för när vi kom hem gav jag dem lite av den vanliga maten och dem kastade sig över den..

Svar på tråden Akvariefiskar