Inlägg från: aman |Visa alla inlägg
  • aman

Är det rätt att tvinga barn att äta kött?

Jag tänker låta mina barn äta kött så fort de vet vad de väljer och är stora nog att ta ett beslut. Det kan bli vid 5 års ålder eller kanske först när de är åtta?
    Som vegetarian är det bara att lägga till köttet när/om man vill, men ger jag kött till mina barn tycker jag att det vore ett svek. Jag hade önskat att mina föräldrar hade låtit mig ta beslutet själv istället för att ovetandes käka kött under 10 år utan att förstå innebörden eller att det faktiskt fanns alternativ.

Problematiken i det hela är ju att köttätande är normen i samhället och jag kommer därför välja att ha mina barn på förskola där endast vegetariskt serveras för att de ska få vara så "normala" som möjligt och äta samma sorts korvar som de andra.

• aman

När mina barn är stora nog att få veckopeng får de gå på Mc Donalds om de vill, men mamma går inte dit, de kommer de lära sig. Inget mer med det. Sen får framtiden utvisa vart det leder. Kanske får jag barn som i tonåren bara äter kötthamburgare på Macadonken?!

För mig känns det viktigt att barnen inte ska känna att det offrar något som vegetarianer.

Svar på tråden Är det rätt att tvinga barn att äta kött?