Inlägg från: Joona |Visa alla inlägg
  • Joona

Kvinnliga företagare - tråd nummer 6

libero: Jaha, så kan man ju också göra! Är den butiken lika enkel att lägga upp varor i som de man kan hyra?

Joanna chimel: Jag kollade på den men jag har inga kunskaper i html så det blir så svårt för mig att skapa det jag vill!

Pokergirl: Ja har nog tänkt att söka starta eget bidrag, vet att man ska lämna in resultatbudget och en affärsplan, innan man gör något annat för annars får man det inte, om man ens får det! Då de väger ens chanser att få jobb mot chansen att lyckas med företaget!

Har du en länk eller nåt till den som du har webbutiken hos? Inboxa mig gärna annars! Jag vill få så mycket som möjligt så billigt som möjligt det vill ju alla!

• Joona

nublu: Jaså måste du finslipa din budget. Är de mycket petiga? Jag håller på och gör resultatbudget och likviditetsbudget och jag är inte så kunnig inom detta så det fattas ju lite!

Hur lång tid verkar det ta att få ett lån? Vet du? Ska nog starta upp i slutet av sep så man vill ju hinna få lånet innan så man hinner köpa hem alla produkter och lägga in på websidan!

• Joona

libero: Man kan låna pengar av dem utan säkerhet också, ifall banken inte vill hjälpa till eller om helt enkelt hellre lånar av dem! Finns ett microlån för småföretagare. De ha lite högre ränta men hellre det lånet än inget!

• Joona

nublu: Tack för alla info! Jag mailade almi i fredags så jag hoppas jag får svar snart! Låter ju bra att det kan gå snabbt att få pengarna! Ska bara bestämma hur mycket jag vill låna! Phu, lite jobbigt!

Slänger in en fråga här också, får se om nån kan hjälpa mig!

När jag gör min likviditetsbudget så står det ju inbetalningar och utbetalningar och där fyller man ju i allt som händer med pengarna. Sen skriver jag ju betalda kundfakturor inkl. moms på inbetalningar och på utbetalningar mina varors kostnader inkl. moms. Så till frågan. Under inbetalningar står det även "moms tillbaka" och under utbetalningar står det "moms att betala". Vad ska jag fylla i där?

Jag tror jag har ett hum men det är bättre att fråga och få rätt svar än att strula till det med mina okunskaper i hur man gör en budget

Hade gott alla!

nublu skrev 2007-07-22 08:03:24 följande:
    Jonnaa: Min handläggare på Almi i Linköping gick på semester i fredags men han ska titta på min ansökan om mikrolån när han kommer tillbaka i mitten av augusti. Har jag gjort ett bra jobb går det fort att få pengarna, ca 1 vecka eller så. Måste jag göra om något så går det ändå att ha pengarna i början på september. Men fråga på ditt lokala Almikontor eftersom det säkert är olika arbetsbelastning på olika kontor. För budget och affärsplan har Almi jättebra mallar som går att ladda hem.Villkoren för mikrolånet: Avbetalas på 5 år, första halvåret amorteringsfritt. Första året betalar man Almis basränta som är 5 %, därefter betalar man basräntan + 4%. Man behöver inte ordna någon mer finansiering från exempelvis bank el dyl.Libero: Jag jobbade på Anna&Axel igår och träffade på er avbytare Jörgen. Hörde att det ska bli modernt som 17 hemma hos er. Hoppas att det går bra.
  • Joona

ok, tack nublu! De var de jag trodde! Nu börjar min budget bli klar

En annan sak! Betalar man egenavgift fast man inte plockar ut någon lön? Jag har inte tänkt ta ut nån lön, så det står ju 0kr på egenavgift i min budget!

Nu kom jag på en fråga till!
    Kunderna betalar ju frakten eller en del av frakten, är det momsfritt för mig också? Skriver man upp frakten på utbetalningar då och sen drar av momsen på "moms att få tillbaka"?

Hur hade jag klarat mig utan er i tråden! Verkligen uppriktigt glad för att ni finns och puchar och stöttar och svara på halvdumma frågor! Kram till er!

• Joona

Jaha ok. All vinst? Hmm, all vinst minus inköpen av varor då?
    Men då är det all vinst som kunderna betalar i fakturor exkl. momsen va?

Det måste jag klura lite på i min budget, för det hade jag inte fattat!

Tack för svaret föresten

• Joona

Alltså jag menar man drar av inköpen först och sen räknas resten som vinst men utan momsen som kunderna betalar?

Blev nån klokare av det

• Joona

Ok, så t ex. om jag köper in varor för 70000kr och får in 100000kr då jag säljer dem, så är min vinst 30000kr och då ska egenavgiften betalas på det. Och den ligger på ca 40% så då blir det 18000kr kvar som är min "lön"?

Men om jag köper varor direkt för de pengarna jag får in på kunders fakturor så ska ingen egenavgift betalas på det? För det är på det som finns kvar i firman vid årsbokslutet?

När man inte kan det här så är det lite svårt tycker jag! Fundera på att läsa en kurs i företagsekonomi, läste kurs A för 100år sen men minns tyvärr inget!

• Joona

Ida2: Usch det låter jobbigt, jag har ännu inte kommit igång men man kommer ju få problem att lösa. Minns en gång när jag beställde från en webbutik och när paktet kom så tog jag hand om fakuran och tappade bort den direkt och sen glömde jag bort den och 7 dagar efter den skulle varit betald så hitta jag den och bara skrek rätt ut. Usch så jag skämdes, som tur var kunde jag skriva en ursäkt i meddelande rutan då jag betalade och så mailade jag även en ursäkt!

Menar bara att alla skiter nog inte i fakturor ofta är det nog misstag, jag får se själv hur jag ställer mig till det när jag hammar i din situation men ett fakureringsföretag löser ju problemet.

• Joona

Jag ska vara mammaledig under tiden jag startar igång mitt företag! Kommer ta ut föräldrapenning. Får man göra det? Har jag kommit och tänka på nu. Måste man skaffa F/A för att få ta ut föräldrapenning kanske?

Sommartorpet: Tack för ditt svar, jag måste läsa det några gånger till för jag fattar ändå inte så mycket! Jag återkommer om det går bra!

• Joona

Havsvind: Jo det var så jag hade tänk, ta ut ca 3-4dagar och jobba resten med företaget men måste man ha F/A-skattsedel då?

• Joona

Va kosta din F/A inget?

Det kostar väl 1000kr, jag håller på att skaffa min nu!
    Sen är det ju 800kr för bolagsregistreringen eller vad de nu heter.

jezz1978 skrev 2007-07-29 21:54:49 följande:
    Ja just det.. Det kostade ingenting
  • Joona

Ok, jag hade vänt till det under mina sena nätter men det var ju bara bra där spara jag 1000kr

sommartorpet skrev 2007-07-30 00:02:12 följande:
    F-skattsedel kostar ingenting, det är registreringen av firman (namnet) på bolagsverket som kostar. Priset är 1000 kr nu och var 800 tidigare.
  • Joona

Jag vill också köpa glansiga kartongen man kan designa själv som pokergirl och nublu.
    Hur förpackar ni andra era varor?

• Joona

Pokergirl och nublu, jag hitta denna
    www.screen-kartong.se/
    De verkar göra kartongerna som man själv vill ha dem!
    Sökte på google på glansiga kartonger, där finner ni flera!

• Joona

Jag hittar inget nummer till almi, har mailat dem 2 gånger nu med 1veckas mellanrum och får inget napp!

Jag ska ta lån, har räknat ut en budget på ca 50000kr men det börjar krypa upp till 60000 och nu till 70000kr, det är ju massor och man blir ju lite nervös! Men man måste ju tro på sin idé! Funderar nu på att låna 100 000 jämt och skaffa ett AB istället, så man får namnskydd i hela landet och slipper gå i personligkonkurs ifall nåt sker! Visst var det flera fördelar med AB? Jag måste ju skaffa en revisor men det hade jag tänk ändå då jag inte är så haj på bokföring!

Några tankar och tips angående detta?

• Joona

Vad avis jag blir på er, vill ju med men jag är på Kreta då och det är ju rätt härligt de me

• Joona

Hur kom ni på namnet till erat företag?

Jag kom på ett först som jag registrerade som min domän men sen så blev jag missnöjd och ikväll har jag registrerat en till domän!

• Joona

Jag såg en sak som jag missat!

Från 1 juli 2007 sätts arbetsgivaravgifterna ner för personer som vid årets ingång fyllt 18 men inte 25 år. Arbetsgivaravgiften blir 22,71 procent och består av ålderspensionsavgift och hälften av övriga avgifter. Nedsättningen gäller för löneutbetalningar som du gör från 1 juli 2007.

www.skatteverket.se/fordigsomar/arbetsgivareinfotxt/socialavgifter.4.18e1b10334ebe8bc80005862.html

Gäller detta egenavgiften också! Tro?
    Jag är 24år! Hoppas, hoppas Ska ringa skatteverket imorgon o fråga om ingen hinner svara

• Joona

Från 1 juli 2007 blir egenavgifterna för 18-25 åringar som driver enskild firma eller handelsbolag 20,45 procent (om inte särskild karensdag begärts).

Ja det gäller ju mig shit vad bra!!! 20,45% Fast jag fyller i januari så jag hinner inte utnyttja det så länge men lite iaf

Svar på tråden Kvinnliga företagare - tråd nummer 6