Claudia gbg skrev 2007-05-25 22:44:28 följande:
....Jag tror att han är i behov av kunder också.
....Det låter som att du tycker det är ett bra pris? Han vet ju att om vi blir nöjda med första året så kommer vi ju stanna kvar även om det blir lite dyrare... jag tror att det är ett bra knep att behålla kunder på...
Det är jättesvårt att marknadsföra sig som redovisningskonsult eftersom de flesta nya klienter kommer på rekomendationer från andra som redan är klienter. Är man då ny i branchen så är man kanske tvungen att prisa in sig, men....
Det är skillnad på att gå ut med ett lågt pris och att prisdumpa. Det finns absolut ingen relevans i ett pris på 180 kr i månaden om man är något så när seriös. Bara den absolut nödvändiga programvaran dvs ett bokföringsprogram i klientversion kostar minst 6000 och då behöver man alltså 33 företag av din storlek för att betala programet. Med den mängden av företag så är det sedan hart när omöjligt att hinna med att manuellt skriva alla deklarationer som då bör bli i storleksordningen 75-80 stycken. Det programet kostar lika mycket och alltså behövs ytterligare 33 klienter för att kunna betala detta. Bokslutsprogrammet är ju inte en nödvändighet men vill man ha det så får man plussa på med minst 33 klienter till. Sedan tillkommer kostnader som telefon, körning, kontorsmaterial, dator mm och sist men inte minst utbildning som också ska betalas.
Med den prissättningen skulle man behöva ha mellan 100-150 klienter för att få in nödvändiga pengar och hur stort engagemang kan då varje klient få?
Det är möjligt att det för många är huvudsaken att det blir billigt istället för ett personligt engagemang men för vår del så arbetar vi aldrig så med någon klient. När vi åtar oss ett företag så är det inte så att någon betalar oss för att "göra deras bokföring" utan vi får betalt för att se till att det inte blir några problem i företaget vad gäller administration, lagar och regler, skatteverket, facket, försäkringskassan mm mm.
När facket vill förhandla så är det vi som representerar bolagen, när FK vill ha sina rehhabiliteringsplaner är det vi som skriver dem, har revisorerna frågor så svarar vi, vid skatterevisioner så är uppgiften vår att se till att de blir nöjda med vad de hittar. Nu i bokslutstider talar företaget om vilket resultat de vill visa och det är vår uppgift att försöka komma så nära det som möjligt. Ibland försöker jag ställa frågan till en klient "hur stor utdelning vill du ha iår" men jag vet redan innan jag ställer frågan att den kommer tillbaka som en bumerang "Vad tycker du, det är bättre du bestämmer". När revisorn i ett bolag i år skulle träffa den nya VD:n och prata med honom och ställa lite frågor där hon villa ha svar direkt från ledningen och inte från mig så fick hon ett gott skatt då han bara kontrade med att undra vad jag svarat så att han kunde svara samma sak.