Inlägg från: sommartorpet |Visa alla inlägg
  • sommartorpet

Kvinnliga företagare - tråd nummer 6

scorpionan skrev 2007-05-12 19:10:21 följande:
    pokergirlmm det är min tanke med....en affär i stan sparar ju inte direkt personligt kvitto för varje kund, utan det blir ju en dagsrapport, och så naturligtvis kassaremsan.[/citat]

I det fallet är köparen "oidentifierbar" för säljaren och då behöver man inte ett speciellt underlag för varje köpare, dessutom är varje enskilt köp en mindre summa av den totala omsättningen, det spelar också roll.
    Pokergirl skrev 2007-05-12 18:45:10 följande:
    [citat]
    Men det blir ju hur mkt papper som helst om man ska skriva ut ett ex per beställning! Gör verkligen stora webshopar så? Tänker på typ eleven som har tusentals ordrar i månaden, vilka pärmar...
    Men du behöver inte skriva ut dem, bara du har dem kvar i datorn ex eller bränner ut dem och kan hitta dem igen.

Ex du skriver faktura 1-10 idag, sparar dem i ett bibliotek i datorn som heter 070512. Sedan tar du ut en journal för dagens försäljning som dels summerar hela dagskassan i en post men som underlag också visar varje enskilds fakturas summa. Helst ska du ha hela konteringen för den enskilda fakturan med också, samt fakturanummer och kundnamn. När du sedan sätter in journalen i verifikatpärmen så skriver du till där en hänvisning till biblioteket "070512" så vet man att man kan gå in där om man vill se en utskrift av en fullständig faktura.
  • sommartorpet

Eftersom den utgående momsen ska redovisas separat för varje olika momssats så bör man ju boka dessa på olika konton. När det gäller den ingående däremot så är det bara att lägga allt på samma konto eftersom det bara redovisas som en klumpsumma

• sommartorpet

Det är det företag som du skickat fakturan till som är betalningsskyldiga. Om de som nu arrenderar gör det via ett eget bolag så har de inget med den gamla fakturan att göra.
    Jag hade skickat till KFM om jag var som du. Visst hamnar du kanske sist i listan men nu får du ju inget alls. Begär utmätning i både fast och lös egendom vilket gör att de riskerar att bli av med hyresrätten för kaféet och säkert betalar såvida det finns några pengar överhuvudtaget.

• sommartorpet

Ni med webbutiker, hur mäter ni statistiken över besökare? Jag vet att vi köpte någon sådan tjänst när vi lanserade vår sida för några år sedan och då kostde det någon 100-lapp per år. Eftersom den sidan numera bara finns utan något direkt engagemang så hr vi inte den tjänsten kvar och nu kan jag inte komma på vad det hette.
    Det är så att vi köpte en verksamhet förra veckan och den är i stort sätt internetbaserad så nu känner jag att jag vill ha koll på antalet besökare och varifrån de kommer så man kan se om marknadsföring ger någon effekt.

• sommartorpet

180 kr/månaden för bokföring!!! Hur litet företag är det egentligen? Det ger ju inte mer än möjlighet till ungefär en halvtimmes arbetstid i månaden för ditt företag.

• sommartorpet

Claudia gbg skrev 2007-05-25 22:44:28 följande:

....Jag tror att han är i behov av kunder också.
    ....Det låter som att du tycker det är ett bra pris? Han vet ju att om vi blir nöjda med första året så kommer vi ju stanna kvar även om det blir lite dyrare... jag tror att det är ett bra knep att behålla kunder på...
    Det är jättesvårt att marknadsföra sig som redovisningskonsult eftersom de flesta nya klienter kommer på rekomendationer från andra som redan är klienter. Är man då ny i branchen så är man kanske tvungen att prisa in sig, men....
    Det är skillnad på att gå ut med ett lågt pris och att prisdumpa. Det finns absolut ingen relevans i ett pris på 180 kr i månaden om man är något så när seriös. Bara den absolut nödvändiga programvaran dvs ett bokföringsprogram i klientversion kostar minst 6000 och då behöver man alltså 33 företag av din storlek för att betala programet. Med den mängden av företag så är det sedan hart när omöjligt att hinna med att manuellt skriva alla deklarationer som då bör bli i storleksordningen 75-80 stycken. Det programet kostar lika mycket och alltså behövs ytterligare 33 klienter för att kunna betala detta. Bokslutsprogrammet är ju inte en nödvändighet men vill man ha det så får man plussa på med minst 33 klienter till. Sedan tillkommer kostnader som telefon, körning, kontorsmaterial, dator mm och sist men inte minst utbildning som också ska betalas.
    Med den prissättningen skulle man behöva ha mellan 100-150 klienter för att få in nödvändiga pengar och hur stort engagemang kan då varje klient få?

Det är möjligt att det för många är huvudsaken att det blir billigt istället för ett personligt engagemang men för vår del så arbetar vi aldrig så med någon klient. När vi åtar oss ett företag så är det inte så att någon betalar oss för att "göra deras bokföring" utan vi får betalt för att se till att det inte blir några problem i företaget vad gäller administration, lagar och regler, skatteverket, facket, försäkringskassan mm mm.

När facket vill förhandla så är det vi som representerar bolagen, när FK vill ha sina rehhabiliteringsplaner är det vi som skriver dem, har revisorerna frågor så svarar vi, vid skatterevisioner så är uppgiften vår att se till att de blir nöjda med vad de hittar. Nu i bokslutstider talar företaget om vilket resultat de vill visa och det är vår uppgift att försöka komma så nära det som möjligt. Ibland försöker jag ställa frågan till en klient "hur stor utdelning vill du ha iår" men jag vet redan innan jag ställer frågan att den kommer tillbaka som en bumerang "Vad tycker du, det är bättre du bestämmer". När revisorn i ett bolag i år skulle träffa den nya VD:n och prata med honom och ställa lite frågor där hon villa ha svar direkt från ledningen och inte från mig så fick hon ett gott skatt då han bara kontrade med att undra vad jag svarat så att han kunde svara samma sak.
  • sommartorpet

Clauida det var inte meningen att göra dig orolig men priset är orealistiskt. Du får säkert den hjälp du ska ha men endera måste din konsult höja priset kraftigt nästa år och vad har du då vunnit eller så kommer han att försvinna och då får du börja om igen.
    Naturligtvis finns prissättningen med som ett marknadsföringsknep hos alla företag men när det ligger så lågt i förhållande till vad som känns rimligt så tycker jag att man ska fundera en gång till. Det är som om du skulle köpa en liter mjölk och en affär bara skulle ta 1 kr litern när övriga ligger mellan 7-8 kronor. Åtminstone jag skulle bli aningen misstänksam och börja med att titta på datumet, sedan skaka paketet för att känna om det verkligen är fullt. Är allt det OK så hade man ju köpt det men fortfarande känt sig aningen misstänksam när man smakade, kan det vara så att mjölken är utspädd med vatten till 50%, 10% eller kanske 75%. Om jag sedan inte dricker mjölk dagligen själv så har jag ju naturligtvis svårt att bedömma kvaliten, om den är utspädd eller ej men så länge jag själv är nöjd så har jag ingen anledning att klaga. Problemet är att ingen affär i längden kan sälja riktig mjölk för 1 kr litern utan endera måste priset höjas även om det inte blir till normalpriset eller så måste butiken slå igen, alternativt var det ingen riktig mjölk de sålde.

• sommartorpet

Badkruka: allt går bara man är beredd att jobba hårt och är medveten om att intäkterna inte kommer dag ett. Det svåraste för en redovisningsbyrå är att man får väldigt lite klienter på annat än rekomendationer från de klienter man redan har. För sin redovisningskonsult har man ju inga hemligheter utan blottlägger hela sin familjs privatekonomi också + allt annat man kan tänkas behöva få hjälp med så det gäller verkligen att man vet vem man har att göra med. Därför brukar alltid en nöjd klient vara bästa marknadsföringsåtgärden för han talar om för sina affärsbekanta att du är jätteduktig, att du hjälp honom med skatteverket, att du kan fixa med både det ena och det andra och framförallt att allt han säger till dig stannar hos dig.

En variant för dig som helt ska jobba i tjänstesektorn är ju att smyga igång med att "hyra din arbetsgivare" en period tills du fått så många klienter att det räcker till att täcka en lön till dig själv. Fördelen där är ju att du kan fortsätta stämpla de dagar du inte arbetar med "firman" och inte blir så beroende av att allt går igång på en enda gång.

• sommartorpet

Badkruka: "Hyr din arbetsgivare" eller egenanställning är ett fenomen som funnits några år nu.
    I praktiken innebär det att du driver din egen verksamhet men som en del av ett annat företag. Du blir en självständig uppdragstagare hos ett företag. Du jagar själv in dina kunder, förhandlar priser med dem, utför dina uppdrag men när det kommer till fakturering så meddelar du din "arbetsgivare" som skriver ut fakturan från det bolag du är "anställd" i. När sedan fakturan är betald så överförs pengarna till dig som lön. Har du haft utlägg för att göra uppdraget så skickar du in en reseräkning som pengarna också ska täcka. Juridiskt är du alltså anställd men får ändå samma pengar som om du haft eget företag, men finns alltså kvar i det normala sociala skyddsnätet som anställda har från staten. Däremmot får du naturligtvis ingen sjukersättning eller semester utan det är pengar som du isåfall får spara själv hos din arbetsgiavre tills du behöver dem.
    Sedan ska ju företaget som driver själva verksamheten också tjäna några pengar så ca10% av den fakturerade summan behåller de men å andra sidan så slipper du ju ifrån många andra kostnader som man har som företagare.

• sommartorpet
    MajaW skrev 2007-05-31 11:12:47 följande:
    Sitter här och sorterar in räkningar och kom just att tänka på.. Vilket fack är ni med i? Jag menar jag är med i Lärarnasriksförbund.. känns inte aktuellt nu?Finns det något särskilt fack för egen företagare eller hur fungerar det?
    [/citat]

Fackförbunden är till för de anställda. Som företagare tillhör du motparten, är en av de där som förtrycker och utnyttjar sina anställda, så ska du vara med någonstans så är det i aretsgivarföreningen.
    FrökenNorkok skrev 2007-05-31 10:20:28 följande:
    [citat]
    Är det någon här som har tid och lust att svara på en fråga. Varför går du på café och vad vill du äta när du är där??
    Nu går jag yttert sällan på café men skulle jag gjort det så hade det varit för att göra en snikvariant av represntation. Ibland behöver man träffa en kund utan att bjuda på riktig middag, och då är ett café perfekt. En kopp kaffe och kaka om man vill eller en paj/sallad/macka om det är vid lunchtid. MEN då gäller det att det finns en hörna som är lite avskild där man kan sitta och prata i lugn och ro. Just detta tror jag i sig skulle vara en affärsidé att erbjuda småföretagare ett ställe att kunna ta emot kunder och bjuda på något även om man inte har ett eget kontor eller vill lägga dyra pengar på restauranger varje gång man ska träffa någon.
Svar på tråden Kvinnliga företagare - tråd nummer 6