Inlägg från: tussimamma |Visa alla inlägg
  • tussimamma

Österbottniska tråden 9

Ja skåda ORA har fabriksbutik i Noormarkku. Nära Björneborg.
    Men va vagna kostar tär veit man jo int. Adi vagne ja skåda på va visst fjolårsmodell å täfö naliti billiari.

Augustibrud- jå di had jo ho mytsi dubelvagna som helst. He ba krylla. Å fin va di.

Ha nan ve ti Peukaloinen i Kokkola? Va nu he e? Hitta en toko länk å tä sko di säli ORA-vagna. Å dimde som ja had på länken sko visst ha sama stomme som ORA men billiari tyg. Va ja nu fösto. Orka int läsa så noga tå he va på "ett ader språk".

• tussimamma

Jaha. Nu ha ja blivit me vagn. Utan att ha siit vagne, känd på a, eldä fått nasorts respons från en rikti Joviägar

Visa vagne åt gubbi, som orka skåda me ett halv öga tå ja knara läng, å så fik a jämför me Firkon som va liti billiari å Emmaljunga som va int ba liti dyrari. Å konstit no tyckt a ja sko köp ny. Ha tyckt ha va fin å så tyckt ha he låt bra tå vagne kombe ti postn å ha måst ba lägg ut penga som int ha har. Int na köro ti Seinäjoki å int na gaas i na boda. Så ha vila gän ha odi vagne! Så tå fik ja bråått föri ha ändra se.

Så nu er o beställd å betala så nu få ja ba siti å vänt på postfröken tå å hoppas ja va nöjd

• tussimamma

Erik- He e Ora som tillverkar stommi star e, att he e sama som i Oravagna, men tygi e väl na billiari. No tror ja he ska hald åt eitt bån.

Ja had en Ora-liggvagn åt dähä minstingen min, å ha vagne va ja grymt nöjd me. Di sluta laga liggvagn på år 2000 el 1999. Å ja köpt min från Ylivieska. Ja ha tjata na vansinnigt om adi men fd liggvagne som ja tyckt va världsbäst! Antar att stommi i adi vagne ja köpt e liti liknand. Ha såg ju ut ti va rejäl å från förr i vääde (San spelar int e så stor roll om he lagar vagne tio kg tynger )

• tussimamma

Finns e na odentli namnstatistik i Finland? Hittar ba befolkningsregistret å he va jo värdelös!

• tussimamma

No var man brun ba man ir ut mytsi å mårar på. Men tå man tvättar se fösvinder e. He enda som finns kvar tåsan e rö. Åv krankka!

Alltså no e he undelit. Tå ja star mitt på lindo, mitt på dan å sole steiker å vinden viner. Tå siter dimdi kräke på me å sugar i se allt va di hendar. Ja kliar typ allstans så int he e klok.
    Gubbi som ha ve ut precis heila dan, ha gilldar int di sutt på na. Såde er e jämt. San ska ja jo ligg å skrapa dimdi betona heila nätre å heila såman å halva vintern..Undra va ja ska hitt på så int ja smarkar så vansinnit go?

• tussimamma

Erik- he lär stäm ide. Men ja ha hört att di föredrar ti som loftar meir. Å ja ha jo fösöka ga i duschen, smörj me olika salvor, parfym m.m Men nix lika go e ja fö he. Va ut å ga en beta ikväld me gubben å he klia så vansinnit tå ja lag på me vanli skoa, (fötre min å hövo e goast) å så sägr gubben att ha tror int ha ha fått eitt enda krankbito än i år! Ja tyckä tå di ha gnaga på me nu i öve 30 år så bodi ja jo va immun mot gifti deiras men nix, he kliar vansinnit så ja kliar sönder me. *väntar på vintern*

• tussimamma

Maja T- vitlök e gott. Bodi provas. Men risken e jo att man förlorar alla goda vänner på handiln!

• tussimamma

Hej, Hoho ida ha ja heilt i närve.
    Ha stressa som en gris i 2 duun å nu ha nerve fe. Ja ha ve på sportplan i 2 dag me all båne min å dimdi liti öve 100adä som he sto om på JT. Man måst jo halld se me sysslo tå man e sjuksriva..
    Tå ja ha komi heim me 3 tröitto ung så ha ja laga bort jä, gubbi ha jo byggd å svärfar ha ve jär så ja ha fåt böri me ti laga kaffi töm väskor, disk, sop å lägg igång tvätten å så laga mat. Usch ja va tröitto rej åv ti skriv. Igår fik ja dessutom baket maten fa ti förskola me lilli å san rakt ti prisma föri di stängd efter en kärro mat å några presente ti diverse sammanhang. Ja had såå sjuk rygg å sammandragninga å trod all inälvor ska rasa ur me föri ja had linka ut ur prisma. Så gubbi men fik ta hand om ruljansen tå vi kom heim he va nästan så ha fik bära in me i stugo å..

Ida ha ja had främand, så roligt! Å int jort nana än laga na mat.
    Ja e allt slut än. Tyvärr så ha ja ett stori moln på min rosa himmel. Di ha ve me tokode jättestor pisskärro me svämbrunskissibajs å spridi varvi runt gåln. Va framåtibak ti bode å märkt ja lofta svämbrun ba fö ja råka bo jä. Nå he e eiji släkti som sko böv klappas. Grr.. va he loftar, å he blåst rakt mot gåln å damba som fö sju.

• tussimamma

Ja vil int ha na höst ja än. Fast ja mår ill å i sår å kände me tymplo. Men ja e sjukskriva så he e så bra. Ja vill no gän vil upp me öve soman föri ja e redo ti böri sköit smått

• tussimamma

Ja ska ut å ita me gubbi. Vart ska vi fa? He ska va go! Kokkola eldä Jakobstad

Svar på tråden Österbottniska tråden 9