• veera

Österbottniska tråden 9

Voi va ja bleiv snål et na bulluna nu...

Ja tänkt ta å vis er na liti mindre trevlia bild. De hä e int na ti ha i trägåln:
    liljebaggar.jpg
    Liljebagga.Skrikandes
    Ja hitta några i gräslökstorvo jär i går! Fullt me äckli små svart larva hadd di hinda få å. Ni sku ha siit flickos min tå ja grävd upp heila tårvo å slängd allt i panno. Flicko älskar ti ga å ita gräslök tär ut(jå, ho doftar så härligt lök heila flicko ) å så kombe na äckli larve å ita åv hennas lök!
    Liljebagga e faktiskt int nating ti ha fö di kan ita liljona ganska så slätt. He lemmar ba en käpp. Normalt är bagga på liljona(jär har int na vanli liljona hinda upp), kungsängsliljona å kejsarkrono men på GRÄSLÖK??? He koplar int riktit fö me.Förvånad

He e ju jär i Sundby som jag ha hitta liljebagga å ja ha trod att vi ska klar oss utan liljebaggar så de langt norrut men nehe. Nu ha di hitta hid å.

• veera

Ja vill ha en gula katt!!!
    Men he vill int Cindy na, katto vår som e 15 år...

• veera

Kela å mammaledit, jåååå.
    Lit int na på va di seir tär fö ja fick feil svar tri gang efte varade tå ja sökt om mammaledit sist. Tå besluti kom så va e feil men he jick ti rät upp tå ännu. Ja sku ha fåt 15 € fö liti om dan om ja sku ha lita på va di sa vi Kela...
    Eftesom vi är jordbrukare får int vi dagpenning enligt inkomst utan enligt pensionspremien vår, höge pensionspremie= höge dagpenning OCH höge avgifte å höge avbytaravgift.Skrikandes
    Ja halde me om att e finns EIN vi Kela som har he mesta på klart å ho e bra.

Ti höste ska ja byri studer ti merkonom å tå e ja arbetande hemmamamma som studerar, få si va Kela tycke om he. Fundersam

• veera

Ankka74- Ja ska studer ti merkonom som vuxenstuderand men he blir ca 1 dag varana viko som vi kombe ti va i skola. He e Milka som e me å ordnar utbildninje som e inrikta på företagsekonomi å vi kombe ti va på läroavtalsutbildning i eiji firmo. Låte råddot, men summa sumarum merkonomexamen få vi avlägg efte 2 år.

• veera

Kikar in såde på sundaskväldi...
    Ja måst ba komenter dehä me äppelträde
    Vissa sorte, tex olika kanelsorte, kan faktiskt ta upp ti 8 år fyri di jer na frukt. Pirja heiter ein sort som ger frukt fort. Mang gang så beror e på ägarn att trä int ger na frukt. Ga int å beskära trä varinda år å klipp absolut int bort tömde kort ful g1111111 som blomknoppa å fruktsporra site på! Vårbeskäring ger bra me tillväxt i trä men tå vill trä bara väx, int byri blom å ge frukt... Tå är e å liti olika på hu gambel träde e tå man köpe döm. Förra soman köpt ja 5 träde från Keskinens å ti va 5 år å gav frukt rei fösta åri jär.
    Ja ha ju bara liti öve 100 olika sorte ännu så no komber e fleir träde hid.

Annos så om ni itär vi Keskinens restaurang så får båne unde 4 ita dagens rätt gratis + att di får en glass ti efterätt!

• veera

Millami- sej åt sambo din att för tibax skoa! Int får di säli na tokide. Ja bruk köp skyddsskoa vi hade butiken breive Keskinens. Di sälje andra klassens skoa tär men he betyde ba att he int är perfekti mönster unde skoa eldä na liknand feil... Di får int säli na skyddsskoa som int ger fulli skydd!

Man bruk va så bra på ti berätt sånt som e dålit men ny ska ja ta å skryt na liti på fösäkringsbolage. Mamm min va å tappa kamera min i golvi på måndaskväldi tå vi va på väg ti flickos dagklubbsvårfest. Objektivi bliv sneid å kamera gick int ti start na. Int så kul... Följand dag ringd vi både ti mett å mamms fösäkringsbolag fö ti hör om he gar ti få na från fösäkringa. Mamms ansvarsfösäkring ersatt en nye kamera så he bleiv ba ti betal självrisken. På en halvtima va allt avklara å ja hadd en splittenye kamera. Bra me fösäkringa ibland! Å så fick jamesama på klart att vår ansvarsfösäkring ersäter om båne vår gör na skada na stans å. Vilket nu int e heilt otänkbart. Oskyldig

• veera

Om int ja tar riktit feil så heiter butiken Nahkapaikka. He e hade stor butiken strax fyri Keskinens som säljer lädejackona, handväskor, skoa handskar osv. Ja bruk köp Sievis skyddsskoa fö ca 30-50€ tär. Okej, de e andra klassens skoa men om he ny är eit streck fö liti unde skoe eldä na färgfeil så stör int he me na. Int syns he efte na dag i föusi äntå.  
    Jag ha alltjämt hadd et metallgaller över bånvagne tå båne ha sovd tär ut. Köpt e från biketrim. Vi ha så mang pöllo katta å så minns ja he va nan i Jepo(eldä vann e va) som hadd flicko sin ut å sova i leikstugo å flicko bleiv biti åv en mink i ansikti å på arma. He kan no va en 5-10 år san men he känsta bra fö me att ha galdri på vagne. Båne ramlar int tan tå heldä.

• veera

Gomårån allihopa.
    Å grattis Rina ti lillbeibi! Du ska njut så läng lugni varar Skämta ba, he finns faktiskt båne som e jättenöjd. Poitsi min e å ein som tar livi me ro. Ja tycke att he ha märksta rei tömde fösta daga va båne ha fö temperament. Bånmosko sa om flicko vår rei på BB "Jösses va du ha arge flicko" Flicko vår ha fortfarand grömt så korta stubin, men lika älska e di båda två
    Tömde nätiklädre på BB e faktiskt praktisk fast di sir ut som ja veit int va... Man vänje se vi massor tå man får beibi.
    Ja hadd int packa så myki tå ja fo in ti BB. Karn kan ju ta tid he man behöve vartefte. He beror på hu store bån man får vilka klädre som passar. Ja ha int kuna använd 50:ans klädre på min båne så ti lämma oanvända. Bara man får tid se sjölv(nåja rådgivningskorti kan va bra ti ha me) i tid så ordnar resten se tå san Tyvärr finns e int na garantie fö att man få na beibi heim heldä... bara en tanke...

Ja va å ti Monå på plantloppis men int så ja de Kaijamajja na. Ja skåda ba på plantona Grekisk vädd ha ja å fynda fö na år san vi Monå å he e faktiskt trevlie blommo! Ja hitta en sparris, cikoria å några plantor till. All är INT plantera ännu.

Vi kan jään ha en grillfest jär hos me i somar om nan e intressera. Vi har grillkåto ti gril i å vi rymms mang i trägåln. Kanski nagang i juli?

Ja tänkt ställ till me plantloppis jär hos me niond å tiond juni. Hoppas int e skvala1111111r båda daga tå. Ja har rei stoppa en dil i krukona så efte två vikor syns e att di säkert ha teijji se plantona. Vi bor på ånholmsvägen 21 jär i Sundby om nan e intressera... Finns bla rosa drakmynta, olika liljor, grekisk vädd kungsängsliljo, dubbel tovsippo, nävor, pepamynto, vejde, trädgårdskungsljus, riddarsporra å en heil deil till. Pione rör ja INT men nästan allt anat gar ti deil.

• veera

Nu ha ja laga en listo på naliti åv plantona min som ja kombe ti ha på plantloppis jär i helje. Listo finns i min blogg Listo uppdateras vartefte minni mett byri funk...
    He va visst nan som hadd problem me jolgobbsbagga å he finns faktiskt en annan bagg som iter upp jolgobbsbaggen! Ha heit no na fint på latin men int minns ja he nu men di sku måst veta vi stör trädgårdsbutike. Så behöve int ni sprut...

• veera

Voj va kul ti va in på fl tå nating funkar! Böve int vänt 5 min på varinda sida...
    Ja tycke he sku måst finnas 30 timar i duni så ja sku hind me allt ja vill. Ne nu ska ja fa å ta ut na kvigona å ställ till fö mårodans plantloppis
    Å grattis Mammamu ti bebisen!

Svar på tråden Österbottniska tråden 9