Inlägg från: Legewiel |Visa alla inlägg
  • Legewiel

Österbottniska tråden 9

Oj va ni skriver! Ja e liti efter, har int orka häng me...så sorry om ja missar na viktigt ni skriva!!

Ja sku bara kommenter om hede handlase ja råka läsa i förra tråden, ja tycker no att S-market (som prisma) e myki billigare än K-markets, å S-bonus e bäter än Plussa, men ibland har di bra erbjudanden me plussa Nu studerar ja ju i Åbo, så vi handlar vi Prisma å Lidl (vissa saker bara från Lidl) en gang i vikon, å san i kvartersbutiken för mjölk å sånt, men tå ja e hemma så stöder vi no allti lokalhandlarna!!

Tå he fanns e bybutik så handla vi tär, san fortsatt vi att handel i nykabi vi M-market heiter he väl nu...å så ibland ti helgen från S-market tär. Jag tycker he e viktigt att stöd lokalhandlaren om man bara kan, tå får he gärna va nan cent dyrare

He om he, nu ska ja bara slapp resten åv söndan å hoppas på att he sku koma na värma hi ti Åbo nan gang!!

• Legewiel

åååååh va ni pratar om hockey jär! No är e bra att finland klarar se bra, men int kan ja säg att ja e na värst intressera eler bryr me na vidare!

Jag ska å skåda schlager ti en kompis ikväll ja, ja återkommer ti denhär tråden tå ni har komi över ishockeyfebern!

• Legewiel

Forgive not forget: Jag har vari 3 ggr ti Kreta å måst no säj att all ställen vi har vari till har vari superbra! Chania e verkligen fint, liti störr stad, men själv föredrar jag nästan demde minder ställen... Har vari i Platannias, Agios Nikolaus å så måst ja erkänn att ja har glömd va hede sista ställe va!
    Kretas enda palmskog va skoj, å så har ja vari å ga Samaria-ravinen, jättehäftigt!

Schlager ja...roligast e nästan ti si svenskan så besvikna, halder me Erik om att ti e som bånen i sandlådon, oj va he jämt e synd om dem!

• Legewiel

Greta: e no rädd ja får fråg pappa om ja ska koma på vart vi var! He e ju riktigt sorgligt att int minnas såntde...! Minns bara he va lill å mysi stad å ja hitta en snygg grek som ja umgicks myki me! (var 16 år...)

• Legewiel

Elton o mamma: Har flera gang i Åbo sitt alkoholister (både gummor å gubbar) som har handla nya kläder inklusive underkläder på loppis...så he e väl kanske såna som köper tå

En gang tå ja sku fa hem me bussen satt en sån fylletant på busshålplatsen å tala för se själv om "kirppis" å hur billit hon hadd fått allt...å så plocka hon upp t-paitona, trosona å sockona å rada ut dem fint på hande (äckliga) bänken i busskurn å satt å klappa på dem, visa upp trosona för all som gick förbi... No tycker ja liti synd om dem men på sama gang var he ganska äckligt!!

Ja e no å sånde som har liti fobi mot loppisar, men ja tror no säkert ti har myki bra tär, speciellt åt bånen - ti hindar ju knappt nöit klädren innan di e för små helder. Kanske ja ändrar åsikt san tå ja komber att var en fattig småbarnsförälder?

• Legewiel

Å ja har hört åv kompis som brukar säli möbler å sånt di int behöver mera på loppis att he som folk säljer mest åv e gamalt smink å parfymflaskor me en liten skvätt på botten! VEM vill ha sånt gamalt skräp?? Så äckligt!

Kläder ok, möbler visst - men int nans underkläder eler badkläder eler gamalt läppstift å mascara!

• Legewiel

Sällan ja e in å läsa såde på somarn men måst bara skriv att ja halder me Tussimamma helt å hållet!

Å int bara me rattfyllerister - he e för myki daltas me brottslingar överlag enligt min åsikt! Har man gjort na får man sta för he, oavsett va man san har ti skyll på! Alkoholism eler "bara" i fyllon - likväl har man gjort na olagligt å får ta konsekvensen!

Å som ti som slipper undan me mord å våldtäkt å liknand för att ti e psykiskt sjuk...men herregud, e di sjuk så kan di inte var frisk bara såde, så tå hjälper he int me na rehabiliteras, å min åsikt e att samhällets nytta åv att ha en psykiskt störd person inlåst så han int skadar nan, he e viktigare än att hande personen ska få ga fritt (å kanske göra om sama sak igen). Så hård e ja.

No sku he behövas myki myki meir polisen, jämt äre på tidningan om att polisen e så oroa över all rattfylla å all brottslighet som bara ökar å int har di na resurser att göra na åt e

Tänker så myki på familjen som förlora sin pappa i na såde onödigt...

• Legewiel

Just he har jag å tänkt rina - om man e helt frisk i huvu så mördar man väl int sin fru/man/kompis/barn etcetc??
    Alltså kan int psykisk sjukdom vara na som man ska ta hänsyn till å ge kortare straff, för all som gör na gröver brott e väl int riktigt frisk??

Å Erik - hede var no kul för all ader

• Legewiel
    m00min skrev 2007-07-04 12:15:51 följande:
    ha ni annars läst dehär trån?www.familjeliv.se/Forum-5-74/m21281187.htmlja a, undrar just vafö man väljer bån framom penga
    Ja-a, sku ja vänt på att vi sku ha e såde bra ställt så sku ja no få vänt på na äggdonation eler na för ja sku va för gambel för ti få na själv!

Tå man studerar var man int rik men huvusaken e ju att man klarar åv ti ta hand om bånen sin å bara man sir till att få ett arbeit san så tycker ja no man kan leva på bidrag na år. He föds ju rei för liti barn i Finland å vi blir allt älder tå vi föder...he sku no va bra om unga föräldrar sku få liti stöd för no betalar man ju tibaka san under åren!
Svar på tråden Österbottniska tråden 9