• gissberg

2,5 åring som knappt pratar

Min kille på 2,5 år pratar knapp - säger mamma, pappa och några få ord till. Sätter ihop meningar men inte med riktiga ord så att säga. Han är inte dum i huvudet på nåt sätt...smart är han allt. Kan väldigt många ord i huvudet men får inte fram de. fösöker utmana honom att prata men då blir han arg när vi låtsas att vi inte förstår honom. Vad göra? Är det nåt fel på honom? Bör man kontakta BVC?

• Svar på tråden 2,5 åring som knappt pratar
  • lillajag82

ne alla barn e olika
    du behöver inte oroa dig
    orden kommer när han är redo

älskar mina barn
  • ebben

går han dagis? vad säjer de i så fall?
    min son är snart 3 år o pratar rätt otydligt! Men massor....men det kom då han var ca 2½......
    nu pratar han som sagt bra,många ord osv fast otydligt för utomstående.....
    vår son har aldrig varit på dagis.
    nämn det för bvc då du är dit o fråga vad de säjer om det bara.
    tror inte ni ska göra så stor sak av det-pratet kommer!

• Pyff

Alexander är likadan! Jag har väntat såååå långe på att det ska släppa som alla säger, men nu är han 2 år och 8 månader och pratar fortfarande mest rappakalja!! Han kan också många ord, men de kommer ut väldigt otydligt och han vänder ofta på orden också typ HUS = SU. Hittar också på helt egna ord, typ LEJON = ELLÖ Han förstår i stort sett allt vi säger till honom och verkar konstigt nog inte störa sig på att vi knappt förstår honom. Men som sagt, nu har det varit så här i nästan ett år känns det som och jag börjar också bli orolig att det är nåt fel, han är visserligen väldigt utvecklad vad gäller motoriken så det kanske är som de säger - barn kan bara ta en sak i taget liksom........

• Helena77

Har dom kollat hans hörsel?Det kan ju vara så att han hör dåligt och därför pratar väldigt dåligt.
    Prata med bvc och se vad dom tycker.

Sen får man inte glömma att alla barn är olika heller.
    Bvc tycker ju att en 2-åring bör kunna tvåordsmeningar vet jag.

Själv har jag en dotter som är 2år och 4månader och hon pratar så gott som helt rinnande och har ett enormt ordförråd.

Lycka till!

• lishe

Vi har samma erfarenhet som pyff. Vår son är nyss fyllda tre och pratar hela tiden fast mycket obegripligt för våra öron. Han vänder också på ord.....faktiskt sa han också SU om HUS . Han sa tidigare exempelvis SAVV istället för VASS men håller sig nu till engelskans "sharp" (hans pappa är engelsktalande). "Halling=välling", Somp=snopp, Hegantt=God natt, Acka=vakna etc etc,
    Vår son har också en tidig motorisk utveckling och vi har fått höra att barn ibland tar en sak i taget. Jag märker att vår son lär sig mer och mer varje dag och så småningom kommer han säkert att vara ikapp även med talet.

Jag tror inte man ska låtsas som att man inte förstår när man gör det. Han kommer att ta till sig era ord om ni fortsätter använda de som vanligt. Det är viktigt att visa att all kommunikation är bra och att ni gör allt för att förstå honom precis som han gör allt för att förstå er. Läsa böcker brukar man bli tipsad om...och det gör vi ju. Varje dag.
    Jag kan rekomendera Stina Wirséns böcker för de har tydliga känslosamma bilder och ett språk och situationer som barn i den åldern förstår, utan att vara på "bebisspråksnivå" om ni förstår hur jag menar. Vi har fått ett memoryspel för barn som vi inte har använt än men det var min syster som är förskollärare som tipsade om det. Det är säkert bra språkträning. Vår son gillar att sjunga också (även fast han inte hinner med texten riktigt). Sång med rörelse till orden tror jag är bra språkträning.

Framförallt får man inte glömma att våra barn säkert utvecklar en överlägsen förmåga att göra sig förstådda icke-verbalt dvs med kroppsspråk och mimik. Inte helt fel.

• Thats me

du e inte ensam, min son 3 år den 14 dec -07 pratar inget heller, säger mamma, pappa, titti (fågel, fluga, myra, spindel) mooo (häst, ko) nanna (sova)

mer e det inte som man förstår.. pratar inte mycket med olika ljud heller..

går inte på dagis men har 3 äldre syskon, jag e övertygad om att han pratar när han tycker det e dax..

Jag glömmer aldrig ett ansikte, men i ditt fall kan jag vara beredd på att göra ett undantag..
  • fembot5

Hej

Ser att inläggen är några år gamla i undrar hur det gått för er?

Svar på tråden 2,5 åring som knappt pratar