• Maura

Veeet att jag tjatar men ändå..behöver er hjälp

Hejsan,

förlåt -jag vet att jag är supertjatig men min IVF läkare verkar inte vara helt övertygad om att jag är berättigad till ÄD eftersom han menar att bara personer HELT utan ägg eller teoretisk chans till att få fram ägg har rätt till offentlig ÄD. Nu kommer jag söka utomlands i vilket fall som helst men jag skulle behöva stå i kö för offentlig ÄD för att kunna få möjlighet till ersättning av FK. Dessutom har man ju lärt sig att det behandling inte på något sätt behöver betyda att man lyckas och då är det ju bra om man står i kö för hjälp äv en här hemma.

Jag är inne på mitt 5:e försök.
    Försök 1 - Långa metoden Puregon maxdos - 2ägg (gränsen på min IVF klinik är 3 ägg men de lät detta passera eftersom jag har så lite äggstocksvävnad kvar och eftersom det fanns ett litet ägg till som man i alla fall kunde plocka).
    Försök 2 - Långa metoden Menopur maxdos - 0 ägg.
    Försök 3 - Korta metoden Puregon maxdos - 2 ägg varav ett var för litet.
    Försök 4 - Långa metoden Puregon maxdos - 0 ägg.
    Försök 5 - Korta metoden Puregon maxdos - 0 ägg.

Jag tillhör Skånes landsting. Bör jag söka annan läkare eller bör jag bara tvinga igenom en ÄD remiss? Har ni tips på annan läkare? Behöver lite peppning.

• Svar på tråden Veeet att jag tjatar men ändå..behöver er hjälp
  • Fiaflopp

berätta om MIG då så kanske han fattar att han har TVÄRFEL!!!!

Gud så irriterad jag blir...
    Han har FEL FEL FEL!!!

• Fiaflopp

Han SKA i alla fall skicka en remiss,det har du rätt i!

• Maura

Tack Fia Jag fattar inte varför jag inte kan hantera det här bättre själv. Jag är verkligen inget våp i vanliga fall men hela den här "inte kan få barn" grejen gör mig så hudlös.. Jag är rädd att börja gråta varje gång jag är på IVF kliniken och alla argument är som bortblåsta. Nej, jag får stå på mig på fredag, så är det bara!! Kram M

• Fiaflopp

JAg vet exakt hur det känns,jag var lika dan i början själv innan jag vart mer inne i behandlingar och rttigheter...inte så lätt alls!!
    Nästan så jag skulle be att få hans telefonnr...

• Future

Låter ju helskumt Maura! Jag är för gammal för ÄD i Sverige, så jag har tyvärr inga råd vad gäller att bråka med läkare ang. ÄD. Men jag vet av erfarenhet kring andra situationer att det lönar sig att bråka ibland. Du har rätt att begära en "second opinion" av en annan läkare. Kräv att du får det och att du har rätt att få svar inom 3 månader. Grrrr.. Blir också väldigt upprörd av hur de behandlar dig.
    Privat är ju ett alternativ och vi har varit till AVA kliniken i Åbo. De är jätte rara och om detta IVF'et vi håller på med nu inte funkar så kommer vi snart att få hjälp sa dem. Men det kostar ju tyvärr en hel del.

• Maura

Jaa Fia, du får ringa !!

Tack till er båda för peppningen, jag skall ringa en annan gyn. redan imorgon för att höra om de har något råd att ge. Kramar M

• Fiaflopp

TS: ja gör det,ABSOLUT!!
    Annars tar du upp att du vet flera som fått beviljad remiss!

• Maura

Åh, vad du är go Fia Känner mig genast på bättre humör!!

• Fiaflopp

hihi jag blir ju så förbannad,dom fattar verkligen inte vilken orättvisa det förekommer verkar det som,helt otroligt och VEM om inte läkaren SKA veta?!?!

Bra att jag kan peppa dig med mit lite lätt störda humör trots att jag inte ens är full med hormoner

• Fiaflopp

JAg menar att det är ju INTE hans sak att bedöma om ni har rätt till behandling utan det 'r LANDSTINGET...tala om det för en remiss SKA han skirva,det bara är så!

• Maria 2

Vi har ju pratat förut Maura..... jag har idag träffat läkaren efter vår "utredning" ska göra 2 testcyklar med hormoner för att se hur "bra" slemhinna jag har....

Jag fick ju fram 2 äggblåsor var ivf försök och vi är berättigade till ÄD...utan krångel ! Jag har ju kommit i första stadiet av klimakteriet.Men iofs har min man också nedsatta spermievärden.men han verkar ju stå utanför ägg-problemen...

Hoppas verkligen det löser sig för dig ! Verkar inte klokt varför läkaren inte skulle remittera er till ÄD.

Lycka till på fredag ! Kramar

• Fiaflopp

Maria2: nej men exakt,jag tycker detta låter helt sanslöst orättvist...man är ju redan ett nervvrak!

• Maura

Tack, tack, tack. Ni är helt underbara Jag lovar att jag skall försöka återkomma med gladare nyheter. Massor av kramar till er alla

Svar på tråden Veeet att jag tjatar men ändå..behöver er hjälp