• valentina67

Adoption/äggdonation???

Är äggdonation billigare än adoption? har de flesta som adopterar först provat äggdonation tror ni eller väljer de helt enkelt att hellre adoptera?? Är det inte billigare med äggdonation privat utomlands än att adoptera?? Förvirrad och ny på området...bara undrar

• Svar på tråden Adoption/äggdonation???
  • Pollyanna

Jag skulle tro att man väljer adoption bl a för att det finns få äggdonatorer och för att man i det läget vill vara säker på att man får ett barn.
    *spekulerar*

• ljust

Eller tvärtom, kanske är lättare med äggdonation, det är ju trots allt många procedurer kring adoption, myndigheters godkännande osv, sedan den långa väntetiden.
    Äggdonation behöver ju inte ta så lång tid om man vänder sig utomlands.

• Mi5

Det är billigare med äggdonation, förusatt att man inte måste göra så många färsk-försök. Ett försök utomlands kostar ca 40000-60000 kr och en adoption kostar minst 120 0000 kr, men då får man bidrag från staten med 30 000 kr (är lite osäker).

• smurfan2

Jag tror att det är väldigt ovanligt att de som adopterar har gjort någon form av donationsbehandling innan, jag har faktiskt aldrig hört någon jag känner som sagt att den gjort det (de kan naturligtvis dölja det). Däremot är det vanligt att man har gjort IVF. Ta inte det här fel nu ni som ska göra donation, men jag tror faktiskt steget till donation många gånger kan vara mycket större än till adoption.

• Mi5

Inte så ovanligt. När vi gick på föräldrautbildningen för adoption så delades vi in i diskutssionsgrupper. Vi i tjejgruppen pratade om vår väg till adoption och om IVF - Killarna var mer öppna och pratade om Äd och olika kliniker.

• Anne med familj

Jag har bekanta som genomgått både ett antal IVF och äggdonation utomlands innan de valde vägen att adoptera.

• Future

Det är inte ovanligt att man väljer äd innan adoption. Vi kanske gör det om den här IVF'en inte leder till en graviditet. Vår önskan är att bli föräldrar, om det sen är via IVF,äd eller adoption är inte det som är vikigt. Anledningen till att vi antagligen gör ÄD är för att det går snabbare än adoption.
    Du får gärna hör av dig på min "hemsida" om du har några frågor vännen. Jag vet att det är många frågor som dyker upp i den här processen och tror mig kunna säga att att jag har landat i våra val. Lycka till!

Svar på tråden Adoption/äggdonation???