• Maura

Någon som fått ersättning av FK för ÄD utomlands

Hej,

har ni fått hjälp av FK vid ÄD utomlands? Har varit i kontakt med FK och en helt underbar handläggare där som verkar göra allt för att hjälpa till. Problemet är att varken vår IVF läkare eller vårt landsting verkar veta vad som gäller..?

Fick ett "dumt" svar att de enda patienter som kunde bli godkända för ÄD var de som aldrig skulle kunna få fram ägg ens i teorin, dvs. de som saknar kvinnligt könshormon, inga äggstockar pga av ovanstående eller pga all äggstocksvävnad är bortopererad. Jag har 1/10 av min totala äggstocksvävnad kvar och skulle då alltså inte vara aktuell för ÄD eftersom jag har en teoretisk möjlighet att få fram ägg?? Det verkar ju inte stämma med vad jag läst här på FL och på villhabarn.

Snälla hjälp mig, jag är i desperat behov av råd!!

Kram M

• Svar på tråden Någon som fått ersättning av FK för ÄD utomlands
  • Maura

Hej Honey, tack för ditt snabba svar. Jag har redan hittat rätt på FK. De har som sagt varit HELT underbara och verkligen gjort allt för att vi skall få hjälp. Tydlingen har flera tjejer är på FL fått samma hjälp. Problemet är att jag inte får rätsida på vad som gäller i mitt landsting. (Skåne) FK kommer nämligen att besluta tillsammans med landstinget och jag har fått i uppgift att ta reda på hur mitt lt ställer sig till det här och om de vill ha någon spec. dokumentation från IVF kliniken..

• Maura

Hej Honey, tack för ditt snabba svar. Jag har redan hittat rätt på FK. De har som sagt varit HELT underbara och verkligen gjort allt för att vi skall få hjälp. Tydlingen har flera tjejer är på FL fått samma hjälp. Problemet är att jag inte får rätsida på vad som gäller i mitt landsting. (Skåne) FK kommer nämligen att besluta tillsammans med landstinget och jag har fått i uppgift att ta reda på hur mitt lt ställer sig till det här och om de vill ha någon spec. dokumentation från IVF kliniken..

• Maura

Oh, snälla Snusan kan du inte berätta lite mer? Var utomlands? Du kan ju uppenbarligen få fram ägg även om de kanske inte är så många och så fina. precis som jag. Kram M

• Maura

Tusen tack Fia!! Minns inte om jag skrivit detta förut men mitt problem är att jag tvingats operera bort 90% av min totala äggstocksvävnad pga av endometrios så nog tycker jag att jag borde vara en rimlig kandidat, jag har som mest fått fram 2 ägg i stimulerad cykel (450ie/dag i över 2 veckor). Två försök med samma dos har fått avbrytas efter 12 resp. 20 dagar då inga ägg all bilats. Jag ringer min läkare diret, skriver mer sen! Kram M

Svar på tråden Någon som fått ersättning av FK för ÄD utomlands