Inlägg från: Ostkustens Pärla |Visa alla inlägg
  • Ostkustens Pärla

Tråden för oss som fick missfall vid allra första graviditeten!

Försöker härmed starta en tråd för oss som upplevt att allra första graviditeten slutade i missfall. Jag tror nämligen att detta kan väcka helt andra frågor och funderingar än när man får missfall när man redan har barn. Självklart är båda situationerna lika ledsamma, men har man redan fött ett eller flera barn vet man ju iallafall att kroppen har funkat förr, och det ger ju en gnutta hopp att det kommer gå bra nästa gång...

Att allra första graviditeten slutar i missfall kan väcka tvivel om den egna kroppen. Kommer jag nånsin kunna få barn? Kommer det sluta med missfall varje gång? Är det nåt fel på mig?

Ja, ni har säkert egna funderingar. Dela med er, diskutera, peppa, trösta!

• Svar på tråden Tråden för oss som fick missfall vid allra första graviditeten!
  • Ostkustens Pärla

Ja, det är nog vanligt att man känner att man kommer vara mer orolig nästa gång. Och att man kommer vänta med att berätta. Så känner jag också.

Framförallt kommer jag nog kräva flera kontroller. Kanske kräva att få göra vul ganska tidigt...

• Ostkustens Pärla

Jag fick en blödning exakt fyra veckor efter mitt missfall, men det var inte som en vanlig mens, mycket mindre. Jag antar att kroppen inte hunnit bygga upp så mycket slemhinna och att det därför inte blev så kraftig mens denna gång. Får hoppas att det är som vanligt nästa gång...

• Ostkustens Pärla

Jag försöker tänka att "okej, då får jag en till sommar då jag kan njuta och göra precis vad JAG vill, och inte behöva ta hand om ett barn. En sommar då jag kan vara snygg i bikini, dricka vin, äta ostar, göra precis vad jag vill!" Det hjälper litegrann att tänka så. Hade jag fortsatt vara gravid hade sommaren istället blivit "inget vin, inga ostar, inga bad, inga kläder som sitter bra, o.s.v."

Jag vet, det är banalt att tänka så, men det funkar för mig!

• Ostkustens Pärla

Det där var väldigt bra: Att man ska tänka att ens kropp FUNGERADE BRA som stötte bort ett embryo/foster som inte var livsdugligt. Det ger en kraft att tro på sin kropp, och att tro att kroppen "vet" och att kroppen "kan själv". Det ger en sorts urkraft att lita på att kroppen fungerar utan min hjärnas iblandning på nåt vis. Att kroppen är klok, att kroppen känner av.

Annars är det lätt att efter ett missfall fastna just i tankar om att kroppen INTE är duglig. Men det här är ett mycket bättre och sannare sätt att tänka! "Kroppen vet!"

• Ostkustens Pärla

Niccisen: Klart att det också räknas! Välkommen till tråden!

• Ostkustens Pärla

Verkar vara många som faktiskt sett sitt foster här!? Jag tyckte att jag också gjorde det, det kom ut en gigantisk klump som var jättehård och som absolut inte verkade bestå av bara blod. Jag fick liksom krystvärkar nästan... Men jag spolade ner den snabbt, ville inte undersöka den.

Men jag frågade läkaren på KK om det, och hon sa att det är omöjligt att kunna se fostret på det viset, det funkar inte så. Fostret löses liksom upp och kommer absolut inte ut helt så att man kan se det. Många tror att de sett det, men det är inte så. Det var vad hon sa, iallafall! Har ni andra fått andra svar?

• Ostkustens Pärla

Laika77, jag menade inte alls att du inte talar sanning, jag undrade bara vad läkaren sagt till er andra. Självklart tror jag på dig.
    Jag fick missfall i vecka 12 och till mig sa de att man inte kan se fostret, att det inte kommer ut "helt". Men min läkare var väldigt ung och helt ny, hon kanske inte visste riktigt.

• Ostkustens Pärla

Fraggla,

Jag fick missfall i mars (i vecka 12) och jag har haft en mens sedan dess. Men jag försöker att inte tänka att jag MÅSTE bli gravid nu så snabbt som möjligt, jag försöker slappna av och inte tänka på det istället. Siktar på att sätta igång igen till hösten. Tänker istället på hur skönt det ska bli med en hel sommar framför sig då man kan gå på fester och dricka vin, och göra vad man vill... Inget illamående, ingen förlamande trötthet... Jag ska verkligen ta tillvara på sommaren i år och NJUTA!!!

Lycka till med bebisverkstan.

• Ostkustens Pärla

Thezzan,

Det var starkt gjort av dig att stå på dig på det sättet! Önskar att fler hade den kraften! Hoppas att ditt inlägg gör att andra vågar göra detsamma!

• Ostkustens Pärla

Laika77,

Nu känner jag mig som vanligt. Har ju gått några veckor nu. Har haft en mens också. Hoppas att saker och ting i kroppen återgått till det normala.

• Ostkustens Pärla

Fraggla,

Det låter jobbigt. Jag är själv 30 år i år och har inga barn heller. Det är klart att man känner en press, men jag har bestämt mig för att inte bli stressad utan istället njuta av "friheten" man har när man inte har några barn.

Det värsta är nog folks kommentarer. "Ska ni inte ha barn snart!?" Då har man nästan lust att säga nåt om missfallet, men man biter sig ju i läppen. Jag brukar bara svara "Jo, vi har skickat efter ett barn på Ellos" eller "Jo, vi ska gå till ICA idag och köpa ett barn"...

• Ostkustens Pärla

Har en fråga till er:

Jag fick missfall i mars. Hade sedan EN mens som var väldigt sparsam, efter exakt fyra veckor. Nu efter ytterligare fyra veckor när jag fick min "andra" mens så är den väldigt kraftig med stora klumpar och jag har haft väldigt mycket mensvärk i extra många dagar! Nu börjar det klinga av litegrann. Någon som känner igen detta? Förra mensen verkade det som om kroppen inte hunnit igång riktigt, men nu är det som om allt går för fullt liksom... Extra mycket mens, extra ont, "extra allt"...

Känner mig lite panikslagen när jag tänker på att jag faktiskt snart skulle haft en bebis, om det inte vore för missfallet. Trots att jag är nästan 30 år så känns det som om jag inte riktigt var beredd för bebis... Men det är man väl aldrig... Men nu känns det som om jag kommer hinna klart med en massa projekt innan jag får barn, om jag nu blir gravid igen. Nu känns det mer "rätt".

• Ostkustens Pärla

KvillesHopp:

Det finns mycket bra information om missfall på nätet, det är bra att läsa när man drabbats, för att få veta vad det var som hände och varför. Man en sak är säker - man får INTE missfall för att man är stressad eller liknande. Man kan inte påverka det själv. Missfall får man oftast för att det helt enkelt inte gått helt rätt vid befruktningen, att det blivit nåt fel på fostret. Och det betyder i sin tur INTE att det är nåt fel på dig eller din man, utan att det helt enkelt bara gått fel när ägget skulle börja dela sig. Det är sånt som händer, det är inget man kan göra något åt. Det händer fullt friska människor. Att producera ett barn är ju en oerhört komplicerad process och det är inte konstigt att det går fel ibland! Tänk bara att få till de där krumelurerna inne i örat...!

Sedan är det såklart viktigt att ta hand om sig när man är gravid, inte dricka alkohol o.s.v. Men ett vanligt sunt leverne med vanlig stress och vanlig motion kan INTE orsaka ett missfall, så ha inte skuldkänslor över det!

• Ostkustens Pärla

Vill bara försöka vara lite "medlare" här. Många skriver att de blivit bemötta med kyla av vänner och bekanta vid missfall, och att kompisar inte agerat så stödjande de önskat. Att folk inte vill prata om det, helt enkelt.

Jag har ju själv haft missfall och förstår vad ni menar. Men jag vill ändå försöka belysa "andra sidan" av det här också.

Jag tror inte att folk vet vad de ska säga och göra. Vad man än säger blir det fel! Det finns lika många sätt att hantera ett missfall som det finns kvinnor. Var och en har sitt eget förhållningssätt. Personligen grät jag inte ens över mitt missfall, och det vet jag kan verka provocerande för många. Jag är 30 år och längtar ihjäl mig efter ett barn (har inga barn), men jag är inte den typen av person som gråter och deppar och ser missfallet som ett trauma. Jag försöker se det som en erfarenhet. Därmed inte sagt att kvinnor som gråter och blir deprimerade är "fel", självklart finns det många som blir jätteledsna!

Jag har träffat på kvinnor här på FL som har namngett sitt "missfall" och som pratar om det som sitt "förlorade barn" och som refererar till sig själv som "änglamammor". Det finns många sådana kvinnor, har jag sett. Jag ser inget fel i det alls, jag tror det kan vara jättebra. Samtidigt vill jag belysa att det finns kvinnor som är tvärtom, som jag. Jag kommer inte ens ihåg vilket datum jag fick missfall. Jag kommer inte ihåg vilket datum mitt barn skulle ha fötts. Jag har inte namngivit mitt förlorade barn. Jag tänker inte så mycket på det. Det kändes inte som världens undergång när det hände, jag tänkte mest att "nu får vi ta nya tag"...

Missförstå mig inte nu, jag vill inte uppröra någon med detta inlägg eller göra någon ledsen eller arg. Jag vill bara förklara för er som känner er illa behandlade av kalla vänner att det finns alltid så många sidor av allt. Och att det finns många många kvinnor därute som faktiskt HAFT missfall. Det kan t.o.m. vara så att just den väninnan/kusinen/farmodern som ni pratar med och som bemöter er med kyla faktiskt har haft ett eget missfall en gång men inte tagit det så hårt. Tänk er att en sån som jag (=inte så värst känslosam angående mitt missfall) möter en sån som är jättekänslig och ser sitt missfall som en stor sorg. Den "känslokalla" kanske anser att hon "vet" att ett missfall "inte är så farligt" eftersom hon själv inte tyckte det och att hon därför inte behöver behandla sin kamrat med silkesvantar. Det kommer förmodligen resultera i att den som är mer känslig känner sig illa behandlad eller nonchalerad. Självklart bör en person med lite social kompetens kunna ligga lite lågt och inte säga nåt alltför iskallt om en väns missfall, jag försvarar inte de som säger elaka saker! Jag menar bara, återigen, att det finns lika många sätt att hantera att missfall som det finns kvinnor.

Vill berömma alla för att den här tråden (som jag startade) har löpt på så fint! Det verkar som om många fått svar och peppning och stöttning här. Jättebra!! Vid mitt eget missfall hade jag som sagt inga gråtattacker, däremot hade jag ett enormt behov av att ta reda på information, utbyta erfarenheter, läsa på... Det kanske var mitt sätt att bearbeta det hela. Nu har det gått cirka fyra månader och jag går fortfarande på efterkontroller. Får väl se när jag är "färdig", så att jag kan försöka bli gravid igen...

• Ostkustens Pärla

Jag känner igen det där med att man inte kan föreställa sig hur det är om man inte varit med om det själv. På mig blev dock effekten den motsatta mot vad många här upplevt. Jag har alltid trott att missfall är ett stort trauma och förväntade mig att man skulle bli jätteledsen och förkrossad. Men sedan när mitt missfall kom så blev det inte så. Jag har inte haft nån deppig period och jag har inte gråtit. Därför menar jag att det kan vara svårt även för de som genomgått ett missfall att veta hur nån annan känner inför sitt missfall.

Jag vet att det kan vara skamfyllt att prata om att man kan känna "lättnad" över ett missfall. Har någon upplevt lättnad av något slag? Ordet "lättnad" är väl för starkt att använda i sammanhanget, men jag upplevde det som att jag på något sätt "fick" lite egen tid till. En sommar till att dricka vin och äta opastöriserade ostar. En sommar till då man kan ligga på stranden och läsa en bok och bara tänka på sig själv. Lite extra tid att få husrenoveringen klar. Lite extra "betänketid" att ställa in sig på att bli mamma. Jag var nog inte riktigt beredd på att föda, att barnet skulle ut, att ta hand om en nyfödd... Så många tankar om man duger eller inte. För mig var första graviditeten som en "försmak" av det som komma skall (som jag HOPPAS komma skall). Känns bra att veta hur det känns att vara gravid. Känns som om första graviditeten var en generalrepetition. Som om jag fick "prova på", och det gillar jag. Jag gillar att prova på och gå ut lugnt och förbereda mig väl... Låter det virrigt? Låter det galet? Ja, såna galna tankar har man efter ett missfall!

• Ostkustens Pärla

Har nån varit med om att känna skam också? Skam över att kroppen kanske inte fungerade riktigt som det var tänkt (även om det säkert var fostret det var fel på!). Skam över att misslyckas med en sån "enkel" sak som att göra barn! Skam över att vara 30 år och inte ha några barn. Skam över att ha "väntat" så länge och sedan när man väl försöker så går det inte! Skam över att känna sig som en ofruktsam öken. Skam över att inte känna sig som en "riktig kvinna"...

Nån annan?

• Ostkustens Pärla

Therese1986:

Jag är inte jätteöverviktig tycker jag själv, men experterna säger ju att fertiliteten avtar redan vid BMI 27... I våras höll jag på och bantade med GI, men det var ju svårt eftersom jag samtidigt försökte bli gravid. Så det var liksom två veckor med stenhård diet och proteindryck och sötningesmedel i teet, och två veckor då man istället försökte äta gravid-vänlig mat... Vill ju inte mata fostret med en massa sötningsmedel coh proteinpulver liksom...

Men nu försöker jag istället äta vanlig hälsosam mat och ta promenader. Jag går ju inte ner fort, men jag går heller inte upp.

För mig känns det nu viktigt att få bra matvanor och bli normalviktig och relativt vältränad INNAN graviditeten. Dels för att dåliga matvanor nog lätt blir ännu sämre under en graviditet när man är sugen på så mycket. Dels för att få en lättare graviditet, det är ju besvärligt nog att gå upp 12 kilo eller så. Dels för att det nog är jobbigare att vara nybliven mamma om man är tjock och trött och har dåliga rutiner...

Svar på tråden Tråden för oss som fick missfall vid allra första graviditeten!