(lättmargarinet) Lätta...?
www.vof.se/folkvett/20024plastkulor-i-margarin angående platskulemyten.
www.vof.se/folkvett/20024plastkulor-i-margarin angående platskulemyten.
Däremot har jag lärt mig (minns inte var/när) att de fetter som används till margariner och liknande egentligen framställs "för kosmetika". D.v.s. man utvinner fetter på billigast möjliga sätt - vilket är genom att man tillsätter hexan eller liknande petroleumbaserade lösningsmedel, som löser ut fettet. Sedan kan man aldrig få bort riktigt allt detta hexan igen. Att man får göra så beror på att det ju ska användas till kosmetika/liknande utvärtesprodukter. Men en viss andel av dessa fetter går istället vidare till livsmdelesproduktion och kan därför slinka igenom reglerna. Hade de sitället framställts enbart för livsmedel så hade de inte fått tillverkas på det sättet.
Jag har dock ingen bra källa på detta, så jag är glad om någon kan bekräfta eller dementera detta
Tja, vilka fetter skulle man välja istället för rapsolja?
Palmolja, som ju används i många produkter (där man ofta inte specificerar mer än "vegetabilisk olja"/"vegetabiliskt fett"), kommer från palmodlingar. För att odla palmer skövlar man en massa skog i tropiska länder.
Då tycker jag det känns schystare att spruta lite gift på åkrarna här hemma. Dessutom finns det ju ekologiskt odlad raps. Vilkwt dt ju förstås är i den ekolgiska bregott som är standardsmörgåsfett härhemma
Orange smör? Antar att du menar bregottet, för vårt ekologiska smör är grönt
Lite info: www.mjv.se/index.php
Lilja: Vanligt (eller i alla fall ekologiskt) bregott har fetthalt 75%
www.konsumentsamverkan.se/11verk/kampanj/saker/m-fakta.html
(vet dock inte hur tillförlitliga dessa är)
Och så då SLV:s info www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx&epslanguage=SV
BVC:s råd är virriga och varierande. I bästa fall följer de officiella rekommendationer från t.ex. SLV. I sämsta fall sprider de myter...