• betsla

(lättmargarinet) Lätta...?

Sen vi fick T så har jag gått över till Bregott. Då vet jag åtminstone vad vi stoppar i oss: grädde, rapsolja, salt, mjölksyrakultur, vitamin A och D. Till skillnad från Lätta: vatten, vegetabiliskt fett, vegetabilisk olja, filmjölk, modifierad stärkelse från tapioka, salt, emulgeringsmedel (sojalecitin och E471 av vegetabiliskt fett), konserveringsmedel (kaliumsorbat), arom, A- och D-vitaminer.

Japp, jag sprang ut i kylskåpet och skrev av förpackningarna (min sambo kör fortfarande med Lätta).

Varför har de vatten och filmjölk i smörgåsfett? Vatten finns i kranen och vill jag äta filmjölk finns den i praktiska 1-litersförpackningar i affären =D och arom...?!!!?

܍ mamma till Tova, född 050104 ܍
  • betsla

Är det inte helt enkelt så att de "förkastade" det pga att det är mer "konstgjort" än Bregott eller Smör?

• betsla
    LinaT skrev 2007-04-18 15:24:58 följande:
    Tanke: om det verkligen var så onyttigt för barn med lättmargariner som Lätta, skulle då inte t.ex. BVC tydligt avråda oss från att använda dem? Det är ju så vanliga produkter menar jag, så det borde väl finnas skäl att tydligt avråda från dem om de var skadliga?
    Det är väl klart att ett barn inte blir sjukt av att äta Lätta. Men om du lägger till sötningsmedel, mer konserveringsmedel, alla dessa "E-xxx" som finns överallt så kan man ju räkna ut själv att det är allt ifrån nyttiga grejer som en del stoppar i sina barn. Många bäckar små...
Svar på tråden (lättmargarinet) Lätta...?