• Man80

Är man familj om man inte har barn?

snartfaster; din kille kan tillhöra din familj men ni två utgör inte en familj. Det är bandet förälder och barn med tillhörande nätverk som bildar en familj.

• Man80

Rent spontant är det nedvärderande av barn att kalla sina husdjur för barn och säga att man blir föräldrar för att man köper sig en katt eller hund. Men det är ganska OT...

• Man80

Så om man är singel kan man vara en partnerfri och barnfri familj...?

• Man80

Maria; så om du sitter på en tillställning och alla pratar om sina barn i sina familjer så känner du dig mer inne i samtalet för att du kan inflika att din familj, som kan utgöras av en granne, träningskompis från friskis&svettis eller kanske din partner, minsann också har problem med att få ut föräldrapenningen..?

Varje gång kvinnorna på jobbet pratar om PMS ska jag säga att jag är kvinna så att jag inte känner mig utanför...

• Man80

Maria; varför kan inte den homosexuella kvinnan säga att hon och hennes partner ska åka till landet?

Och varför kan man inte säga att man firar jul med sina kompis och dennes familj?

Med din familjedefination är det verkligen död åt familjen eftersom alla som umgås med varanda tydligen tillhör en familj.

• Man80

en familj är förälder och barn, punkt slut. Inte nödvändigtvis två föräldrar som lever ihop men alltid med barn.

Förstår inte alls meningen med att kunna prata om sin "familj" bara för att andra har en familj och därmed göra sig själv mindre utanför. Det är väl inte definationen som gör om man känner sig utanför familjesnacket eller inte utan frågorna som rör familjer såsom blöjbyten, VAB, kombi eller inte osv...

• Man80

Så ni, maria70 samt snartfaster, anser att en singel kan kalla sig själv för familj? Eller att ett fotbollslag på elva grabbar som träffas tre gånger i veckan för att lira boll kan kalla sig för familj? Att man på en arbetsplats är en familj i och med att man spenderar mer tid med sina arbetskamrater än med sin familj (familj enligt min defination...)?

Död åt familjen...

• Man80

Maria70; och du svarar utan att läst vad jag skriver..? Jag säger att en familj kan inte vara en familj utan barn. Okidoki?

Samtidigt anser jag att en familj har en innebörd av vård och omsorg av varandra. Därför kan inte min bästa väns barn vara mitt barn således jag inte har vård och omsorg av detta barn.

Men visst, jag är skit omodern som anser att en familj utgörs av vuxna och barn som tar hand om varandra.

• Man80

ÅH min guds skapare! Vem har pratat om kärnfamilj om inte du, maria70! Det är ju det enda du skriver!

Jag vänder mig emot att ni radikaler påstår att en familj kan utgöras av vuxna, ensamma eller flera, utan barn, utgörs av en vuxen och dennas polares barn bara för att de tycker om att umgås eller folk i ett kollektiv. Ni vill kalla detta för familj för att dessa inte ska känna sig utanför när man träffar andra nära och kära.

Jag hävdar att dessa inte känner sig utanför familjesnacket pga definationen av familj utan helt enkelt för att familjer, vuxna och barn alltså, pratar om saker som singlar, vuxna par eller andra ofta inte är särskilt insatta eller intresserade av.

Svar på tråden Är man familj om man inte har barn?